۳-۴) جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۲). و به عبارت دیگر میتوان چنین بیان نمود که جامعه به کل گروه افراد، رویدادها و پدیدههای مورد علاقه محقق که قصد بررسی آنها را دارد، اشاره دارد(دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳) جامعه آماری این تحقیق، مشتریان شرکتهای بیمه خصوصی در سطح استان گیلان میباشد.
نمونه، زیر مجموعهای از جامعه میباشد که در بر گیرنده برخی اعضاء منتخب جامعه است (سکاران،۱۳۸۰). به عبارت دیگر، برخی و نه همه عناصر جامعه میتوانند نمونه را تشکیل دهند (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۳). گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (خاکی، ۱۳۷۹).
نمونه این تحقیق با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری از جامعه نا محدود به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده است(آذر،۱۳۸۰، ص۶۶).
از آنجایی که حجم جامعه آماری نامحدود و متغیرها کمی میباشند ، بنابراین از فرمول بالا جهت برآورد حجم نمونه استفاده میشود که در آن
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
Z : مقدار متغیر استاندارد شده در واحد متناظر با سطح اطمینان
S: واریانس نمونه
e : مقدار اشتباه مجاز در اندازه گیری مشاهدات متغیر در جامعه
حداقل حجم نمونه با سطح اطمینان ۹۵% و خطای ۵% ، ۳۸۴ نفر میباشد.
۳-۵ )روش نمونه گیری
جهت گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه میتوان از دو روش استفاده نمود:
گردآوری دادهها از طریق شمارش کامل افراد: در گردآوری دادهها به طریق شمارش کامل، از هر یک از افراد جامعه دادههای مورد نظر گردآوری میشود.
گردآوری دادهها از طریق نمونه گیری، انتخاب نمونهای از افراد جامعه و جمع آوری دادههای مورد نیاز از آنها است (سرمد و همکاران، ۱۳۸۲)
به طور کلی در پژوهشهای علوم رفتاری متداولترین روشهای نمونه گیری به شرح زیر است:
الف) نمونه گیری تصادفی ساده: در این نمونه گیری به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده میشود تا در نمونه انتخاب شود. انتخاب نمونه تصادفی را به دو شیوه میتوان انجام داد: شیوه اول به صورت قرعه کشی و شیوه دوم با بهره گرفتن از جدول اعداد تصادفی
ب) نمونه گیری سیستماتیک: برای انتخاب یک نمونه به حجم n از یک جامعه به حجم N, ابتدا حجم جامعه را بر حجم نمونه تقسیم میکنیم تا فاصله نمونه گیری مشخص شود . سپس یک عدد تصادفی چنان انتخاب میکنیم که کوچکتر یا مساوی فاصله نمونه گیری باشد.
ج) نمونه گیری طبقهای: در صورتی که فهرست کامل افراد جامعه مورد مطالعه در دسترس نباشد میتوان افراد جامعه را در دسته هایی خوشه بندی کرد. سپس از میان خوشهها نمونه گیری به عمل آورد.
ه) نمونه گیری چند مرحله ای: در نمونه گیری چند مرحلهای افراد جامعه با توجه به سلسله مراتبی (از واحدهای بزرگتر به کوچکتر) از انواع واحدهای جامعه انتخاب میشوند. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۲)
از آن جایی که جامعه مورد مطالعه از تعداد کثیری از مشتریان شرکتهای بیمه خصوصی در سطح استان گیلان تشکیل شده است، لذا برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شده است.که در این روش شهرستان رشت به دلیل مرکزیت استان و نیز دارا بودن حداقل دو نمونه از نمایندگیهای بیمه خصوصی مورد مطالعه، انتخاب و از میان بیمههای خصوصی خوشه بندی نموده و بیمههای آسیا البرز ملت پاسارگاد و سامان انتخاب گردیده است.توزیع پرسشنامه به دلیل کثرت مشتریان بر اساس روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس در بازه زمانی متفاوت در روزهای غیر متوالی در میان مشتریان شرکتهای بیمه صورت پذیرفته است.
۳-۶) روشها و ابزار گردآوری داده ها
در این مرحله پژوهشگر باید با ابزارهایی دادههای لازم را از جامعه (نمونه) آماری جمع آوری نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات به آزمون فرضیهها بپردازد. برای جمع آوری دادهها به ابزارهای گوناگونی نیاز هست. نوع این ابزار، تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش تحقیق است. هر یک از ابزارهای گوناگون جمع آوری داده، مزایا و معایبی دارند که هنگام بهکارگیری آنها، باید به این مزایا و معایب و تأثیر آنها در هدف تحقیق توجه کرد و با رعایت نکات لازم، زمینههای افزایش اعتبار تحقیق را فراهم کرد(خاکی، ۱۳۸۴).
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. پرسشنامه مجموعهای از سوالها (گویه ها[۵۲]) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶). هنگامی که پژوهشگر دقیقاً میداند در پی چیست و چگونه باید متغیر های خود را اندازه گیری کند پرسشنامه ابزاری کارآمد برای گردآوری اطلاعات به شمار میرود. اجرای هم زمان پرسشنامه برای گروه بزرگی از افراد در مقایسه با مصاحبه هم کم هزینهتر و هم سریعتر است و اجرای آن به مهارتهای کمتری نیاز دارد (خاکی، ۱۳۷۹).
سوالات پرسشنامه بر اساس تحقیق سیردشموخ و همکاران در سال ۲۰۰۲ طراحی شده است. پرسشنامه این تحقیق شامل ۵ سوال عمومی و ۲۸ سؤال تخصصی در ۴ مجموعه سوال است که از مقیاس پنج امتیازی جهت سنجش نظرات پاسخ دهندگان تحقیق استفاده گردید. سهم هر یک از مؤلفه ها و زیر سازههای آن به شرح جدول ( ۳-۱) است.
جدول ۳- ۳) ترکیب سوالات پرسشنامه
ردیف | متغیرهای مورد بررسی | شماره سؤالات در پرسشنامه | منبع سوالات پرسشنامه |
۱ | قابلیت اعتماد کارکنان (بعد شایستگی) | ۳-۱ | Sirdeshmakh et al ,2002 Shainesh,2012 |
۲ | قابلیت اعتماد کارکنان (بعد خیرخواهی) | ۶-۴ | Sirdeshmakh et al ,2002 Shainesh,2012 |