[۸] (۳-۲۴)
= تنش تسلیم فولاد مصرفی مساوی (kg/cm2)
= ضریب الاستیسیته فولاد (kg/cm2)
= لاغری مرزی بین کمانش الاستیک و غیر الاستیک
در صورتی که باشد :
[۸] (۳-۲۵)
در صورتی که باشد :
(۳-۲۶)
در روابط (۳-۳۰) و (۳-۳۱) عدد ۲.۱۲ ضریب اطمینان میباشد و همچنین داریم :
= لاغری حداکثر عضو فشاری که مساوی KL/r میباشد.
= تنش فشاری مجاز (kg/cm2)
= تنش تسلیم فولاد مصرفی (kg/cm2)
ترکیب تنشها
الف) ترکیب نیروی فشاری و لنگر خمشی اعضایی که تحت اثر نیروی فشاری محوری توأم با لنگر خمشی قرار میگیرند، باید روابط زیر را اغنا:
[۸] (۳-۲۷)
در روابط فوق، اندیسهای x و y در ترکیب با اندیسهای b، e و m، محورهای خمشی مربوط به تنشها و یا خواصی دیگر را نشان می دهند. داریم:
= تنش فشاری مجاز اگر فقط نیروی محوری عمل کند.
= تنش فشاری مجاز خمشی اگر فقط لنگر خمشی به تنهایی عمل کند.
= تنش کمانشی که بر ضریب اطمینان تقسیم شده است.
[۸] (۳-۲۸)
= طول آزاد در صفحه خمش
= شعاع ژیراسیون نظیر
= ضریب طول مؤثر در صفحه خمش
= لاغری حول محور خمش ( )
= تنش فشاری موجود
= تنش فشاری ناشی از خمش حول محور x
= تنش فشاری ناشی از خمش حول محور y
= مطابق جدول (۳-۴)
جدول (۳-۴) ضریب در رابطه اندرکنشی [۸]
ب) ترکیب کشش محوری و لنگر خمشی
اعضایی که تحت اثر کشش محوری توأم با خمش قرار میگیرند، باید طوری محاسبه شوند که در تمام نقاط طول عضو رابطه زیر برآورده گردد:
[۸] (۳-۲۹)
= تنش کششی محاسباتی حاصل از لنگر خمشی
= تنش کششی محاسباتی حاصل از کشش محوری
= تنش خمشی مجاز
= تنش کششی مجاز
مسائل ویژه در طرح و محاسبه
افتادگی (خیز)
در دهانههای ساده و یکسره، افتادگی ناشی از بار زنده و ضربه به دهانه محدود میگردد. در پلهای شهری این محدودیت برابر دهانه است.
۳-۲-۲- نشریه ۱۳۹: آئین نامه بارگذاری پلها [۷]
با توجه به اینکه وسایل نقلیه عبوری از پلها متنوع و مطالعه این سازهها در برابر تمامی بارهای واقعی پیچیده و حجیم میباشد، در کشورهای مختلف از طریق مطالعات تحلیلی و بهکارگیری قواعد آمار و احتمالات، مجموعهای از بارهای استاندارد که اثر آنها معادل بحرانیترین حالتهای ترافیکی واقعی باشد تعیین و پلهای مختلف برای این بارها طراحی میشوند. طبق این نشریه موارد زیر باید رعایت شود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- ترکیبات بارگذاری، ضرایب بار و تنشهای محاسباتی مطابق آئین نامههای آشتو یا آئین نامه اروپا تعیین میشوند.
-
- بارهای دائمی، شامل وزن اجزاء باربر و غیر باربر تشکیلدهنده پل، خاک روی عرشه وزن خط و بالاست را شامل می شود.
وزن اجزاء باربر و غیر باربر
این بار شامل بار اجزاء باربر و غیر باربر تشکیلدهنده پل است. مقصود از اجزاء باربر قطعاتی است که نقش سازهای داشته باشند، و هدف از اجزاء غیر باربر قسمت هایی از قبیل پیادهروها، بالاست و خط، عایقکاری، نردهها، لولهها، مجاری عبور کابلها و سایر تأسیسات شهری که به پل متصل میشوند میباشند. در طرح و محاسبه پلهای راه آهن ایران وزن اجزاء تشکیلدهنده بالاست به شرح زیر است:
-
- وزن مخصوص بالاست معادل ۱۹ کیلو نیوتن بر متر مکعب.
-
- ریل، تراورس و پا بندها معادل ۷ کیلو نیوتن بر متر طول به ازای هر خط عبور.
بارهای زنده
- بارگذاری استاندارد
برای ابنیه فنی راه آهن بجای بار واقعی قطار، بار فرضی مطابق شکل (۳-۸) قرار داده می شود که در این آئین نامه از آن به عنوان بارگذاری استاندارد (بارگذاری نوع ۱) یاد می شود. برای طرح و محاسبه قسمت های مختلف پل، بارگذاری شکل (۳-۷) در نامساعدترین وضعیت منظور می شود.