۲
۲۹۷
۲۹۹
۹۸۷/۴
۲۶۴/۰
۹۲۴/۱۸
۰۰۰/۰
رگرسیون
باقیمانده
کل
۷۵۳/۱۱
۹۶۰/۳۶
۷۱۳/۴۸
۳
۲۹۶
۲۹۹
۹۱۸/۳
۲۵۳/۰
۴۷۵/۱۵
۰۰۰/۰
فصل پنجم
بحث وتفسیر نتایج
۵-۱-مقدمه
از آنجا که یک پژوهش فقط به روشن شدن جنبه هایی از واقعیت کمک می کند واز توصیف کل آن عاجز است و نیز با عنایت به اینکه روشن شدن یک مسئله بعضاً سؤالات متعدد ومتنوع دیگری را پدید می آورد که پاسخ گفتن به آنها مستلزم پژوهش و پیمایش جدید است،در این فصل نتایج حاصل از پژوهش با توجه به داده های جمع آوری شده وآزمون های آماری ارائه می گردد بعد محدودیتهای پژوهش وسپس پیشنهادات بر مبنای یافته های پژوهش و پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی ارائه شده اشاره می گردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۲-خلاصه پژوهش :
در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت یافته های پژوهش حاکی از آن بود که ۳/۶۹ درصد پاسخ دهندگان را مردان و ۷/۳۰ درصد پاسخگویان را زنان تشکیل داد. در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سن یافته های پژوهش حاکی از آن بود که ۳/۴۱ درصد پاسخ دهندگان در سن بیست و پنج تا سی و پنج سالگی، ۳/۴۵ درصد در سن سی و شش تا چهل و پنج سالگی و ۳/۱۳ درصد در سن چهل و شش تا پنجاه و پنج سال قرار داشتند. همان طور که مشخص است افراد داری سن ۳۶ تا ۴۵ بیشترین و افراد سنین ۴۶ تا ۵۵ کمترین حجم نمونه را به خود اختصاص دادند. در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر وضعیت تاهل یافته های پژوهش حاکی از آن بود که ۳/۶۹ درصد پاسخ دهندگان را مجرد و ۷/۳۰ درصد پاسخگویان را متاهل تشکیل دادند. در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب تحصیلات یافته های پژوهش حاکی از آن بود که ۳/۲۳ درصد دارای مدرک دیپلم، ۷/۲۲ درصد دارای مدرک فوق دیپلم، ۵۰ درصد دارای مدرک لیسانس و ۴ درصد دارای مدرک فوق لیسانس و بودند. همان طور که مشخص است افراد داری مدرک لیسانس دارای بیشترین سهم و افراد دارای مدرک فوق لیسانس دارای کمترین سهم بودند. در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سابقه خدمت یافته های پژوهش حاکی از آن است که افراد دارای سابقه خدمت تا ۱ تا ۳ سال، ۳ تا ۵ سال، ۷ تا ۱۰ سال و بیشتر از ۱۰ سال هر کدام به ترتیب ۳/۱۱، ۳/۱۷، ۷/۲۲، و ۷/۴۸ درصد از حجم نمونه آماری را به خود اختصاص داده اند. همانطور که مشخص است افراد دارای سابقه خدمت بالای ده سال بیشترین و افراد دارای سابقه خدمت ۱ تا ۳ سال کمترین سهم را از نمونه آماری به خود اختصاص داده اند. در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سطح درآمد یافته های پژوهش حاکی از آن است که افراد دارای سابقه خدمت تا ۱ تا ۳ سال، ۳ تا ۵ سال، ۷ تا ۱۰ سال و بیشتر از ۱۰ سال هر کدام به ترتیب ۳/۱۱، ۳/۱۷، ۷/۲۲، و ۷/۴۸ درصد از حجم نمونه آماری را به خود اختصاص داده اند. همانطور که مشخص است افراد دارای سابقه خدمت بالای ده سال بیشترین و افراد دارای سابقه خدمت ۱ تا ۳ سال کمترین سهم را از نمونه آماری به خود اختصاص داده اند.
فرضیه اول پژوهش این است « مدیریت دانش و ابعاد آن در بین کارکنان به چه میزانی می باشد؟»بررسی نتایج ارائه شده در جدول شماره(۱-۹) حاکی از آن بود که در متغیر مدیریت دانش و ابعاد آن(اکتساب دانش/ایجاد دانش / توزیع دانش /ذخیره کردن دانش/ نگهداری دانش) تفاوت معناداری بین میانگین نمونه و میانگین فرضی جامعه در سطح معناداری ۰۱/۰ وجود داشت. به عبارت دیگر نتایج حاکی از آن است که میزان مدیریت دانش و ابعاد آن(اکتساب دانش/ایجاد دانش / توزیع دانش /ذخیره کردن دانش/ نگهداری دانش)در بین کارکنان حد بالا بوده است.
دومین فرضیه پژوهش مبنی بود بر اینکه « چابکی سازمانی و ابعاد آن در بین کارکنان به چه میزانی می باشد؟»بررسی نتایج ارائه شده در جدول شماره ۸ حاکی از آن بود که در مولفه چابکی سازمانی و ابعاد آن (پاسخگویی ، دقت و شایستگی ، انعطاف پذیری، سرعت) تفاوت معناداری بین میانگین نمونه و میانگین فرضی جامعه در سطح معناداری ۰۱/۰ وجود دارد. به عبارت دیگر نتایج حاکی از آن است که میزان چابکی سازمانی و ابعاد آن (پاسخگویی ، دقت و شایستگی ، انعطاف پذیری، سرعت)در بین کارکنان حد بالایی بوده است.
سومین فرضیه پژوهش مبنی بود بر اینکه « آیا بین مدیریت دانش و ابعاد آن(اکتساب دانش/ایجاد دانش / توزیع دانش /ذخیره کردن دانش/ نگهداری دانش) با چابکی سازمانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد؟» جدول ۹ نشان داد که بین مدیریت دانش و ابعاد آن(اکتساب دانش/ایجاد دانش/ توزیع دانش / ذخیره کردن دانش / نگهداری دانش) با چابکی سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛به عبارت دیگر براساس یافته های تحقیق می توان اذعان داشت که هر چه میزان مدیریت دانش و ابعاد آن(اکتساب دانش/ایجاد دانش/ توزیع دانش / ذخیره کردن دانش / نگهداری دانش) در بین کارکنان بیشتر باشد، چابکی سازمانی نیز در آنها افزایش خواهد یافت.
چهارمین فرضیه پژوهش مبنی بود بر اینکه « هریک از ابعاد مدیریت دانش به چه میزان می توانند چابکی سازمانی کارکنان را پیش بینی نمایند؟» به منظور تعیین سهم نسبی هریک از متغیر های پیش بین(ابعاد مدیریت دانش) در پی
ش بینی چابکی سازمانی کارکنان از رگرسیون گام به گام استفاده شد. بدین ترتیب که متغیرهای پیش بین(مدیریت دانش) وارد معادله شده اند و حیطه هایی که بیشترین سهم را در پیش بینی چابکی سازمانی کارکنان را داشته اند، مشخص گردیده اند. در گام اول، متغیر ایجاد دانش وارد معادله شد که ۳۸۶/۰ چابکی سازمانی کارکنان توسط این متغیر پیش بینی گردید. در گام دوم، متغیرهای ایجاد دانش و اکتساب دانش به طور همزمان وارد معادله شدند، نتایج نشان داد با ورود متغیر اکتساب دانش ، سهم متغیر ایجاد دانش از ۳۸۶/۰ به ۲۷۶/۰ کاهش و سهم هر کدام از متغیرهای ایجاد دانش و اکتساب دانش به ترتیب ۲۷۶/۰ و ۲۶۰/۰ گردید. در واقع نتایج جدول در گام دوم حاکی از آن است که متغیر ایجاد دانش ۲۷۶/۰ و اکتساب دانش ۲۶۰/۰ پیش بینی کننده چابکی سازمانی کارکنان می باشند.درگام سوم، متغیرهای پیش بین ایجاد دانش ، اکتساب دانش و توزیع دانش بطور همزمان وارد معادله رگرسیون شدند که نتایج نشان داد با ورود متغیر توزیع دانش ، سهم تبیینی متغیر ایجاد دانش از ۲۷۶/۰ به ۱۹۷/۰ و سهم تبیینی متغیر اکتساب دانش از ۲۶۰/۰ به ۲۱۶/۰ کاهش یافت و سهم هر کدام از متغیر های پیش بین ایجاد دانش ، اکتساب دانش و توزیع دانش در تبیین چابکی سازمانی کارکنان به ترتیب ۱۹۷/۰، ۲۱۶/۰ و ۲۱۹/۰ شده است.
۵-۳-پیشنهادها:
۵-۳-۱پیشنهادهای کاربردی:
از آنجا که براساس یافته های فرضیه اول بین مدیریت دانش وابعاد آن دربین کارکنان درحد بالایی می باشد لذا پیشنهاد میگردد که :
- برای کارکنان ادارات و سازمان ها کارگاه های آموزشی ضمن خدمت در راستای فراگیری مدیریت دانش برگزار گردد.
- تطبیق دادن فرایندهای کاری با مولفه های چابکی سازمان،جهت کسب جایگاه رقابتی مطلوبتر.
- لزوم آگاهی دادن مدیران و کارکنان از نتایج بکارگیری سیستم های جدید مدیریتی.
۵-۳-۲-پیشنهادهایی برای پژوهشگران آینده
ازدیگر یافته های این پژوهش اینست که بین مدیریت دانش وابعاد ان باچابکی سازمانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد لذا پیشنهاد میگردد که پژوهشگران :
۱- این پژوهش را در سازمان های مختلف و در سطحی گسترده تر انجام دهند.
۲-استفاده از حجم نمونه با فراوانی زیاد میزان خطای احتمالی را کاهش می دهد پس برای پژوهش های بعدی بهتراست از نمونه ای باحجم فراوان استفاده شود تا نتیجه قابل تعمیم به گروه های مشابه در زمان های مختلف وجوامع مختلف باشد.