Shaw & Sheehan
(۲۰۰۲)
دانش در طول منحنی طی چهار مرحله پیشرفت می کند.
خلق، آماده سازی، انتشار، تجاری سازی
ادامه جدول ۳-۲: مدل های مختلف مدیریت دانش
مدل
محقق
عناصر و فرآیندهای مدل(گردآوری توسط محقق)
مدل مدیریت دانش فیرید برای دولت
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
Frid(2003)
در ۵ سطح متوالی:
آشوب دانش[۶۹]: درک و پیاده سازی اهداف، چشم اندازها و شاخص های مدیریت دانش
آگاهی از دانش[۷۰]: به کار گیری و حمایت از اهداف و چشم اندازهای مدیریت دانش بخشی[۷۱]
تمرکز بر دانش: شروع تمرکز بر فعالیت های جدید
مدیریت دانش: نهادینه سازی اقدامات و ارزشیابی دارایی های فکری[۷۲]
مدل ارزیابی مدیریت دانش
Oztemel & Aslankaya (2004)
سطح استراتژیک: استراتژی دانش- فرهنگ دانش
سطح فنی: برنامه ریزی دانش- زیر ساخت دانش
سطح عملیاتی: نظارت و بهبود دانش
سیستم مدیریت دانش HLI[73]
Abdullah et al(2005)
عناصر: استراتژی های مدیریت دانش، منابع انسانی، بستر فرهنگی، ساختار سازمانی، فرآیندها ( شناسایی، سازماندهی، دستیابی به دانش، به اشتراک گذاری دانش، حفاظت از بنیان دانش، فعالیتهای محیط ساز دانشی، تکنولوژی اطلاعات، رهبری، ارزیابی مدیریت دانش، الگو برداری.
مدل سلسله مراتبی و ۵ لایه ای مدیریت دانش
Hicks et al (2006)
لایه اول: افراد- تمامی محفوظات موجود در ذهن انسان ها
لایه دوم: حقایق، تهیه داده ها ی خام برای سطوح بالاتر از طریق مستندات، پایگاه داده و انبارهای داده
لایه سوم: اثرات - کمک در امور تصمیم گیری، با بهره گرفتن از ابزارهای همچون سیستم های پشتیبان تصمیم گیری، سیستم های یادگیری، گروه افزارها و گزارشات
لایه چهارم: راه حل ها- تصمیم گیری و اجرا با کمک سیستم های هوشمند واستاندارهای عملکردی (بهترین اقدامات)
لایه پنجم: نوآوری- از طریق مهندسی مجدد و ارائه ی کالاها و خدماتی دانش محور
مدل مرحله ای مدیریت دانش
Lin ( 2007)
مرحله ی ۱. اقدام: پی بردن شرکت به اهمیت دانش و مهیا شدن برای اقدامات مدیریت دانش
مرحله ی ۲. توسعه : سرمایه گذاری شرکت برای زیرساخت های مدیریت دانش در جهت تسهیل و انگیزش فعالیت های دانشی
مرحله ی ۳. بلوغ: ایجاد شبکه دانش برای اعضای درون سازمانی و برون سازمانی
ادامه جدول ۳-۲: مدل های مختلف مدیریت دانش
مدل
محقق