جدول (۴-۲۴): توزیع فراوانی مربوط به عامل چشمانداز و نمای بیرونی کارگزاری
میانگین: ۳٫۵۵ میانه: ۴ مد: ۴ انحراف معیار: ۱٫۳۷۳
۴-۲-۲ آزمون فرضیات
الف) آزمون فرضیههای اصلی
در این بخش با استفاده آزمون دوجملهای، فرضیات اصلی تحقیق را مورد آزمون قرار میدهیم.
فرضیههای اصلی تحقیق عبارتاند از:
۱- ساختار ارائه خدمات یک کارگزاری در انتخاب کارگزاری توسط مشتریان موثر است.
۲- فرهنگ مشتریگرایی در انتخاب یک کارگزاری توسط مشتریان موثر است.
۳- کیفیت ارائه خدمات در انتخاب یک کارگزاری توسط مشتریان موثر است.
حال به آزمون هر یک از فرضیات اهم میپردازیم. جهت آزمون فرضیه اصلی تحقیق، هر یک از فرضیات فرعی تحقیق را از طریق آزمون دوجملهای، آزمون میکنیم.
آزمون فرضیه اصلی اول:
برای بررسی این فرضیه، هفت فرضیه فرعی (اخص) در نظر گرفته شد. در اینجا به آزمون این فرضیه میپردازیم.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مراحل آزمون فرضیه فوق به شرح زیر است :
مرحله اول : فرضیات
ساختار ارائه خدمات یک کارگزاری در انتخاب کارگزاری توسط مشتریان تاثیر معناداری ندارد : H0
ساختار ارائه خدمات یک کارگزاری در انتخاب کارگزاری توسط مشتریان تاثیر معناداری دارد : H1
مرحله دوم : آماره آزمون
به دلیل محاسبه مقدار اعتبار آزمون بهوسیله نرمافزار SPSS که از طریق فرمول خاصی انجام میشود ، دیگر نیاز به محاسبه آماره آزمون نداریم.
مرحله سوم : مقدار بحرانی
همانگونه که ذکر شد به دلیل محاسبه مقدار اعتبار آزمون توسط نرمافزار SPSS و مقایسه آن با عدد ۰۵/۰ دیگر نیازی به تعیین مقدار بحرانی نداریم و در واقع مقدار بحرانی آزمون برابر با همان سطح خطایی است که نرمافزار SPSS برای آزمون فرضیات در نظر میگیرد که برابر ۰۵/۰ است.
مرحله چهارم : تصمیمگیری
با توجه به اینکه بنابر جدول ذیل مقدار اعتبار آزمون برای فرضیه مورد نظر برابر با ۰٫۰۰۰ و کوچکتر از ۰۵/۰ است، بنابراین بین درصد افرادی که به فرضیه مربوطه امتیاز<50 و ≥۵۰ دادهاند تفاوت معناداری وجود دارد. همانطورکه در جدول مشاهده می شود، ۱۴% مشتریان بورس کالای ایران در نمونه مورد بررسی، به متغیر ساختار ارائه خدمات در کارگزاری (مجموع فرضیات اخص ۱-۷) امتیاز کمتر از حد متوسط (≤۵۰) دادهاند و ۸۶% آنها امتیاز بالاتر از حد متوسط(>50) دادهاند. بنابراین فرضیه H0 رد و H1 تأیید میگردد. لذا:
ساختار ارائه خدمات یک کارگزاری در انتخاب کارگزاری توسط مشتریان تأثیر معناداری دارد.
Binomial Test
Category
N
Observed Prop.
Test Prop.
Exact Sig. (2-tailed)