مهارت کارکنان: براساس پژوهشهای انجام شده شرایط لازم برای اشغال پست عبارت است از: توانایی در حرکت، سرعت در کار، توانایی در هماهنگی های اعضای بدن با یکدیگر، حفظ تعادل، استقامت در کار و زود خسته نشدن، نیروی عضلانی، نیرومندی و زورمندی و تواناییهایی از این قبیل.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
راهنمایی و ارائه اطلاعات لازم و مفید: راهنماییهای دقیق و درست در مورد نحوه استفاده مشتریان از خدماتی که بانکها ارائه می کنند بدون شک موجب سرعت بخشیدن به کار بوده و به رضایتمندی مشتریان منجر خواهد شد.
رضایت کارکنان از مدیریت بانکها: بدون شک رضایت کارکنان که تحت تأثیر عوامل مختلفی می تواند باشد بر نحوه ارائه خدمت آنان و در نهایت سطح رضایت مشتریان مؤثر است. از عوامل مؤثر بر رضایت کارکنان تأمین نیازها، افزایش سطح رفاه آنان، احترام به آنان، ایجاد فرصت برای بروز خلاقیت و نوآوری آنان و در نهایت مشورت کردن با آنان است.
نظم: از امور بسیار مهم در تمام ابعاد زندگی انسان نظم است. نظم موجب تمرکز بیشتر روی کار شده و سطح ارائه خدمت بالاتر رود. اینکار از راههای گوناگون مانند ایجاد صف یا شماره دادن به مشتریان محقق می شود.
وجدان کاری: کارمندان بانک باید همواره به این فکر کنند که در مقابل مشتریان مسئول هستند و از مشتریان در واقع حقوق میگیرند؛ بنابراین باید در مقابل آنان پاسخگو باشند. کارمند هرگز حق انتخاب مشتری را ندارد بلکه این مشتری است که حق انتخاب بانک و کارمند را دارد(مصطفوی، ۱۳۹۰).
۲-۲-۵-۳-۱ نقش تنوع خدمات در جذب منابع مالی
خدمات بانکی به صورتی متنوع گسترش یافته و این جریان در آینده با سرعت بیشتری توسعه خواهد یافت. مؤسسات خدماتی برای ارائه خدمات متنوع مشتریان را شناسایی و نیازهای مشتریان را مشخص مینمایند. مدیران این مؤسسات توجه خود را در بازار به مشتری معطوف میدارند و تلاش می کنند تا دریابند مشتری به چه خدماتی نیاز دارد و با اتخاذ تدابیر لازم سعی در حفظ مشتریان فعلی خود دارند، چون هزینه جذب مشتری جدید بیشتر از نگهداری مشتریان جاری است. در این سازمانها به نیازهای مشتریان توجه می شود و سازمانها برای ارضای آنها دست به ارائه خدمات متنوع میزنند خدمات متنوع با دانستن خواسته های مشتریان قابل طراحی است. با ارزیابی میتوانیم اولاً مشتریان را شناسایی نموده، ثانیاً نیازهای گوناگون آنها را مشخص نماییم و ثالثاً بر اساس نیازهای مشخص شده و شناخت کامل از مشتری، خدمات متنوع و گوناگون برای مشتریان طراحی کرد.
۲-۲-۵-۳-۱-۱ تنوع فعالیتهای بانکی در بانکداری نوین
بر اساس قانون بانکداری ثانویه[۲۸] مصوب اولیه ژانویه ۱۹۹۳ در انگلستان یک مؤسسه اعتباری می تواند فعالیتهای زیر را انجام دهد. آنچه در فهرست زیر می آید شامل فعالیتهایی است که امروزه به عنوان فعالیتهای بانکی در نظر گرفته می شود:
پذیرش سپردهها و هر گونه وجه قابل بازپرداخت از مردم
وام دادن شامل:
تسهیلات اعتباری مصرف کننده
تسهیلات اعتباری رهن
عاملیت/ فروش، با یا بدون ضامن
اجاره مالی[۲۹](نوعی اجاره است که در آن اغلب مخاطرات و منافع مالکیت اموال استیجاری به مستأجر منتقل می شود) ( نوروش، ۱۳۸۱).
خدمات نقل و انتقال پول
انتشار و اداره ابزار پرداخت( کارتهای اعتباری، چکهای مسافرتی، چکها و …)
ضمانتها و تعهدات
تجارت با حساب خود مشتریان
اسناد بازار پول ( چک، صورتحساب، گواهینامه سپرده بانکی و غیره)
مبادله خارجی ( تبدیل ارز)
معاملات آتی( معاملات سلف مالی) و حق انتخاب معامله
اسناد نرخ بهره ومبادلات
اوراق بهادار قابل انتقال
مشارکت در سهام منتشر شده و ذخایر خدمات مرتبط با آن سهام
اطلاعیه تعهدات در زمینه ساختار سرمایه، استراتژی صنعتی و مسایل مرتبط و اطلاعیه خدمات مرتبط با شرکتهای ترکیبی و خرید تعهدات
صرافی
مدیریت مجموعه اوراق بهادار و اطلاعیهها
خدمات مرجع اعتبار
خدمات نگهداری ایمن ( بلیر[۳۰]، ۱۹۹۳)
۲-۲-۵-۳-۱-۲ تنوع خدمات ارائه شده در نظام بانکی ایران
در چند سال اخیر رقابت در سیستم بانکی افزایش یافته است. بانکهای ایرانی در پی تغییرات و تحولات عمدهای که در فعالیتهای بانکی در سطح جهان حادث شده است، به دنبال استفاده از خدمات نوین بانکی و ابزارهای پیشرفتهتر هستند. بازار خدمات بانکی در ایران از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است که این موارد عبارتند از:
مشخصات بازار
مشخصات خدمات بانکی
مشخصات رقبا
تحقیقات بر روی نیازهای مشتری
در زیر به طور جداگانه شرح داده می شود:
مشخصات بازار: به دلیل حجم زیاد مراودات بانکی مشتریان، تقاضای بالقوهی زیادی برای استفاده از خدمات بانک وجود دارد. نیازهای مشتریان به طور نسبی همگن است. در عین حال مشتریان به سرعت خدمات جدید را میپذیرند، به خصوص به دلیل ساختار نسبی جوان کشور و افزایش آگاهی های مشتریان، تقاضا برای خدمات نوین بالاست.
مشخصات خدمات بانکی: از آن جایی که خدمات نوین به ثبت نمیرسند، بنابراین به راحتی قابل تقلید هستند، پس عمر انحصاری چندانی ندارند. اکثر ابزارهای ارائه خدمت که آنها را خدمات تسهیلکننده مینامند وارداتی بوده و تأمین قطعات آن به علت محدودیت منابع دشوار است. خدمات به طور کلی همگن بوده و بنابراین محدودیتهای قانونی، بانکها نمی توانند بر روی سود سپردهها مانور زیادی دهند. مهمترین عامل مورد نظر مشتریان عامل رفتاری و عامل سرعت در ارائه خدمات است. بنابراین تحقق این دو، مزیت رقابتی ایجاد می کند.
مشخصات رقبا: تعداد رقبا در حال گسترش است، رقبا در حال ایجاد تمایز در خدمات خود هستند. اگر چه به دلیل عادت و اطمینان بیشتر مشتریان بانکی به استفاده از خدمات بانکهای دولتی، هنوز بانکهای خصوصی از اقبال زیادی برخوردار نیستند. ولی این وضع ادامه نخواهد داشت.
تحقیقات بر روی نیازهای مشتری: تحقیقات کافی بر روی خواست و نیاز مشتریان صورت نمیگیرد و عموماً هنوز بانکها به طور دقیق نمیدانند که مشتریان از حضور فیزیکی در شعبه راضی هستند یا نه. آیا مشتریان به استفاده از ماشینهای خودپرداز تمایل دارند، یا اطمینان آنها نسبت به صحت انجام معاملات این ماشینها پایین است. آیا مشتریان از وجود خدمات نوین و متنوع در بانک اطلاع دارند.
بهبود خدمات و تنوع سازی آن در سیستم بانکی می تواند هم به سودآوری و بهره وری بانک ها بیانجامد و هم باعث جذب منابع بیشتر شود. از این رو بایستی خدمات بانکی را بهبود بخشید و راهی است که تمام بانکهای موفق دنیا آن را آزموده و نتیجه هم گرفتهاند(تحویلداری، ۱۳۸۶).
۲-۲-۵-۳-۲ نقش کیفیت خدمات در جذب منابع
در بخش خدمات، ارزیابی کیفیت آن حین فرایند ارائه خدمات انجام میگیرد .هر تماس مشتری به عنوان لحظهای برای ایجاد اعتماد و فرصتی برای راضی یا ناراضی کردن به شمار میرود(سیمونز[۳۱]، ۱۳۸۲).
در زمینه خدمات بانکی ،کیفیت خدمات به عنوان عقیده یا نگرش مشتری در خصوص میزان برتری خدمتی که در محیط بانک ارائه می شود، تعریف می شود(الهواری[۳۲]،۲۰۰۹).
خدماتی با کیفیت هستند که بتوانند نیازها و خواسته های مشتریان را برآورده نمایند، خدمات ارائه شده باید با انتظارات مشتریان مطابقت داشته باشد. اگر خدمتی انتظارات مشتریان را برآورده سازد و یا فراتر از آن باشد دارای کیفیت است، بنابراین کیفیت را مشتری قضاوت می کند.
بانکها به وسیله تبلیغات انتظارات مشتریان را بالا میبرند ولی اگر نتوانند به وعدههایشان عمل کنند، مشتریان ناامید و سرخورده میشوند و کیفیت خدمات نیز پایین می آید. مشتریان با مراجعه به بانک، پول خود را در اختیار بانک قرار می دهند تا انتظارهای آنها برآورده شود پس کارکنان بانک در قبال آنها مسئول هستند. در حقیقت تجهیز منابع مطلوب برای یک بانک برابر است با جذب مشتری بیشتر، و برای جذب مشتری بیشتر راهی جز ارائه خدمات با کیفیت بهتر نسبت به رقبا وجود ندارد(کشوری، ۱۳۸۴).