تفاوت میانگین
t محاسبه شده
درجه آزادی
سطح معناداری
یاددهی– یادگیری
۲۱۴
۷۶/۲
۸۳/۰
۰۰۵/۰
۲۴/
۸۹/۲-
۲۱۳
۳۴۱/۰
با توجه به سطح معناداری آزمون و مقدار t بدست آمده ( ۸۹/۲- = t ، ۰۱/۰<p ) با احتمال ۹۹ درصد فرض صفر تایید میشود. بنابراین بین میانگین بدست آمده و میانگین مورد انتظار (۳) تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه میشود که تفاوت معناداری بین روش های یاددهی – یادگیری که به طور رسمی در برنامه اجرا شده در مدارس مورد بررسی منطقه جویم به علوم تجربی پایه دوم راهنمایی اختصاص داده میشود، وجود ندارد. انطباق بین این متغیر در دو نوع برنامه درسی وجود دارد. میانگینهای مربوط به متغیر فرایند یاددهی – یادگیری پیوست میباشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرضیه ۱-۴- « روش ارزشیابی برنامه درسی قصد شده با روش ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده علوم تجربی پایه دوم راهنمایی مدارس منطقه جویم انطباق دارد».
گویه های شماره ۲۶ تا ۳۰-۴۱ و ۴۲ از پرسشنامه دانشآموز و ۴۱ تا ۵۰ ازپرسشنامه دبیر نمونه مورد مطالعه در مورد روش ارزشیابی معلم میباشد. اطلاعات آماری آن به شرح جدول ۴-۶- میباشد.
جدول ۴-۶- آزمون t برای یک گروه در رابطه با متغیر ارزشیابی
مؤلفه شاخص
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
خطای معیار
میانگین مورد انتظار ۳
تفاوت میانگین
t محاسبه شده
درجه آزادی
سطح معناداری
ارزشیابی
۲۱۴
۸/۱
۳۴/۰
۰۰۴/۰
۲/۳-
۳۶/۸
۲۱۳
۰۰۱/۰
نتایج بیانگر این امر است که در سطح ۹۹ درصد بین میانگین به دست آمده و میانگین مورد انتظار (۳) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین به دست آمده از میانگین مورد انتظار به صورت معناداری پایینتر است. مقدار آزمون t برابر ۳۶/۸ و سطح معناداری آن کوچکتر از ۰۱/۰ میباشد. بنابراین نتیجه میشود که تفاوت معناداری بین ارزشیابی برنامه اجرا شده مدارس تحت بررسی و ارزشیابی مورد نظر در برنامه قصد شده درس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی توسط دبیران و سیستم آموزشی اجرا میشود، وجود دارد. انطباق بین این متغیر در دونوع برنامه درسی وجود ندارد.
فصل پنجم :
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بشر در تمام ادوار حیات خود نیازمند تعلیم و تربیت بوده ، هست و خواهد بود. آموزش بهترین ابزار برای این کار است و آموزش از طریق برنامه درسی معنا و مفهوم مییابد. با بررسی و بازنگری مداوم، میتوان به برنامه درسی غنا بخشید؛ به شکلی که بتواند تمام نیازهای کنونی و دگرگونیهای پرشتاب آینده را پاسخگو باشد.
بررسی عناصر هر برنامه درسی میتواند وضعیت آن برنامه را مشخص کند. سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و آموخته شده در آموزش و پرورش رسمی خودنمایی بیشتری در مشخص شدن وضعیت آموزش و پرورش دارد. با توجه به اهمیت درس علوم تجربی ، این سه برنامه، در برنامه درسی علوم تجربی پایه دوم راهنمایی مورد بررسی واقع شده است. در این فصل به خلاصه پژوهش، بحث در نتایج به ترتیب فرضیه ها، پیشنهادهای پژوهشی مبتنی بر یافته های پژوهش، پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر یافته های پژوهش و محدودیتهای پژوهش در اختیار و محدودیتهای پژوهش خارج از اختیار، پرداخته میشود.