در سالهای اخیر مطالعات مهمی بر روی یادگیری سازمانی صورت گرفته که نشان دهنده اهمیت یادگیری سازمانی در یک اقتصاد پویا و متغیر می باشد. در اقتصادی که تنها قطعیت آن عدم قطعیت است، سازمانها برای زنده ماندن و حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت باید یادگیری سازمانی را در سازمان توسعه دهند. یادگیری در طول زندگی افراد بصورت مستمر بدست می آید و به وسیله این یادگیری است که فرد در مواجهه با مسائل و موقعیتهای مختلف و چالشی، رفتاری موثر از خود نشان بدهد و خود را با موقعیتها وفق می دهد. پژوهشگران مختلف از رویکردهای متفاوتی به تحلیل یادگیری پرداخته اند( گومز و همکاران، ۲۰۰۵). برتانالافی[۶۱] ۱۹۵۰ معتقد است که یادگیری سطح بالاتری از انطباق می باشد که احتمال بقا در محیط های متغیر و پر تلاطم را افزایش میدهد و بوسیله واکنش به یک محرک خارجی برانگیخته می شود. یادگیری سازمانی نیز یک نوع از یادگیری در سازمان می باشد که توسط افراد توسعه می یابد. در ادامه به تعاریف یادگیری سازمانی و انواع و سطوح یادگیری پرداخته می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تعاریف یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی یک فرایند پویایی است که به سازمانها در بروز شدن با تغییرات کمک می کند و این فرایند شامل تولید دانش، مهارتها و اعتقادات جدید می باشد(کارلا[۶۲]، ۲۰۰۶). جونز[۶۳] یادگیری سازمانی را چنین تعریف می کند: یادگیری سازمانی فرایندی است که باعث می شود مدیران و کارکنان از طریق درک بهتر محیط سازمان، دانش را در سراسر سازمان منتشر می کنند(اسکرلاواج و همکاران[۶۴]، ۲۰۱۰ ).
محققان تعاریف مختلفی درباره یادگیری سازمانی را بیان کرده اند که در جدول ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
جدول ۲-۱: برخی از تعاریف یادگیری سازمانی
ردیف | تعریف | نویسندگان |
۱ | یادگیری سازمانی فرایند یافتن و اصلاح خطاهاست که به معنی عدم تطابقت نتایج طبق انتظارات است | آرجریس و شون[۶۵]، ۱۹۹۶، ص ۲ |
۲ | یادگیری سازمانی بوسیله بینشهای مشترک، دانش و مدلهای ذهنی رخ می دهد. یادگیری از طریق دانش و تجارب گذشته که همان حافظه هستند، ایجاد می شود | استاتا و رای[۶۶]، ۱۹۸۹، ص ۶۴ |
۳ | یادگیری سازمانی شیوه یا فرایندی است که سازمان دانش خود درباره تکنولوژی، محصولات و فرایندها ایجاد و تکمیل می کند تا کارایی سازمانی و مهارتهای نیروی کار را بهبود بخش | داجسون[۶۷]،۱۹۹۳، ص ۳۳۷ |
۴ | یادگیری سازمانی فرایندی است که به موجب آن تیمهای مدیریت، مدلهای ذهنی تسهیم شده شان از شرکت، بازارها و رقبا را تغییر می دهند | دجیوس[۶۸]، ۱۹۸۸،ص ۷۱ |
۵ | به مهارتهای سازمان جهت خلق، کسب و انتقال دانش و تغییر رفتارش برای منعکس کردن بینش و دانش جدید یادگیری سازمانی گفته می شود | گاروین[۶۹]، ۱۹۹۳، ص ۸۰ |
۶ | فرایندی که سازمان سیستمها و فرهنگش را نسبت به شرایط بازار تغییر می دهد تا رقابت پذیری و دستیابی به مزیت رقابتی را بهبود بخشد | لویزو[۷۰]، ۱۹۹۵، ص ۲۵ |
۷ | یادگیری سازمانی فرایندی است که اعضای سازمان ارزشهای مشترک و دانش مبتنی بر تجارب گذشته خودشان و دیگران را توسعه دهند | لیپشیتز و همکاران[۷۱]، ۱۹۹۶ |