۰۱۲٫
۲٫۵۸۱
۰۲۴٫
ACC
نتایج تحلیل آماری در خصوص اعتبار الگوی رگرسیونی در بخش اول جدول فوق آمده است. ضریب تعیین مدل رگرسیونی۲۵۸/۰می باشد و حاکی از این که این مدل توانسته است ۸/۲۵ درصد از تغییرات عمق بازار شرکتهای نمونه آماری را از طریق متغیرهای مستقل و کنترلی تبیین نماید. همچنین، نتایج نشان می دهد که آماره دوربین واتسون بین۵/۱ تا ۵/۲ بوده و بنابراین، بین خطاهای الگوی رگرسیونی خود همبستگی شدیدی وجود ندارد و عدم وجود خود همبستگی بین خطاها، بعنوان یکی از فرضهای اساسی رگرسیون در خصوص مدل برازش شده، پذیرفته میشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نتایج تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) ، که براساس آماره F درخصوص آن تصمیم گیری می شود؛ برای الگوی برازش داده شده در آزمون فرضیه چهارم در دو ستون آخر جدول۴-۶ آمده است. فرضیه های آماری مربوط به تحلیل آماره F بصورت ذیل می باشد.
H0: βi=0 الگوی رگرسیونی معنی دار نیست
H1: βi≠۰ الگوی رگرسیونی معنی دار است
سطح معنی داری آماره F برای مدل کمتر از سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و درنتیجه فرض H0 فوق رد می شود و رگرسیون برآورد شده بلحاظ آماری معنی دار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی میباشد[۹۰]. نتایج تحلیل آماری برای هر یک از متغیرهای مستقل و کنترلی الگوی آزمون فرضیه چهارم در بخش دوم جدول۴-۶ ارائه شده است.
ضریب برآورد شده برای متغیر ACC که ارتباط بین اقلام تعهدی با عمق بازار را نشان می دهد، بمیزان۰۲۴/۰ و با سطح معناداری۰۱۲/۰می باشد که پایینتر از۰۵/۰(سطح خطای آزمون) است. این یافته حاکی از این است که ارتباط مستقیم و معناداری بین متغیرهای مذکور وجود دارد.
در خصوص متغیرهای کنترلی، نتایج حاکی از آن است که بین متغیرهای حجم مبادلات با عمق بازار ارتباط معکوس وجود دارد. این یافته ها نشان می دهند که با بزرگ تر شدن حجم مبادلات ، عمق بازار کاهش می یابد. مطابق با نتایج حاصله، سرمایه گذاران نهادی با عمق بازار ارتباط معکوس دارند.
در مجموع نتایج نشان داد که بین اقلام تعهدی با عمق بازار ، ارتباط مستقیم و معناداری بلحاظ آماری وجود دارد. این یافته با ادعای مطرح شده در فرضیه چهارم ناسازگار است و این فرضیه در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می شود.
۴-۹- نتایج حاصل از آزمون فرضیه پنجم
فرضیه پنجم : هرچه خطای پیش بینی سود بالاتر باشد ،با اعلام سود سالیانه ،دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام بیشتر می شود.
نتایج حاصل از برازش مدل رگرسیونی آزمون فرضیه پنجم ، در جدول ۴-۷ آمده است.
جدول ۴-۷: نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه پنجم
سطح معنی داری F
آماره F
آماره دوربین واتسون
R2 تعدیل شده
۰۰۰/۰
۵۱۲/۱۴
۷۰۶/۱
۱۳۵/۰
سطح معنی داری (P-value)
آماره t
اندازه ضریب β (استاندارد شده)
متغیر
۲۰۹٫
۱٫۲۵۹
۰۶۸٫
surp