آییننامه اجرایی ماده۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری
شماره ۱۶۳۴۶۴/ت۴۵۰۲۰ک ۲۲/۷/۱۳۸۹
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک به استناد ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و با رعایت جزء « ط» بند (۱) تصویبنامه شماره ۱۵۸۷۹۵/ت۳۸۸۵۶ه مورخ ۱/۱۰/۱۳۸۶، آییننامه اجرایی ماده (۲۲) قانون یادشده را به شرح ذیل تصویب نمودند:
آییننامه اجرایی ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ بخش غیردولتی: انواع شرکتها، مؤسسات، سازمانها، نهادها، تشکلها، انجمنها، جمعیتها، کانونها و شوراهایی که دارای مجوز قانونی برای فعالیت هستند، به استثنای وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی مشمول مواد (۱)، (۲) و (۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادهای عمومی غیردولتی که بیش از پنجاه درصد بودجه سالانه آنها از محل منابع دولتی تأمین میشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ب ـ مؤسسه متقاضی: شخص حقوقی غیردولتی که داوطلب انجام یا مجری بخشی از تصدیهای دستگاههای اجرایی در قالب ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری است.
ج ـ مؤسسه مجری: شخص حقوقی غیردولتی که در قالب ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات مربوط، انجام بخشی از تصدیهای دستگاه اجرایی را برعهده میگیرد.
د ـ قرارداد حجمی: قراردادی که بر اساس فعالیت مشخص، حجم کار معین، قیمت هر واحد کار و قیمت کل، به طور شفاف و مشخص منعقد میشود.
هـ ـ تعاونی کارکنان خارج شده از دولت : آن دسته از شرکتهای تعاونی که سهامداران آن کارکنان دولت بوده و پس از ابلاغ این آییننامه و قبل از بازنشستگی، رابطه استخدامی خود را از طریقی به استثنای بازنشستگی و اخراج با دستگاه اجرایی متبوع خود قطع کردهاند.
و ـ خرید خدمت: حالتی که دستگاه، خدمات مورد نظر خود را از مؤسسات مجری خریداری میکند، بدون آنکه نیروی انسانی یا تجهیزات و امکاناتی در اختیار مؤسسات مذکور قرار داده باشد.
زـ مشارکت در ارائه خدمت: حالتی که دستگاه تمام یا بخشی از تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه خدمات را در اختیار مؤسسات مجری قرار داده و خدمات مورد نظر را از مؤسسات مجری خریداری میکند.
ح ـ واگذاری مدیریت: حالتی که دستگاه تمام تجهیزات، امکانات و منابع انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات را در اختیار مؤسسات مجری قرار داده و مؤسسات مجری با مدیریت صحیح و اثربخش مجموعه، خدمات مورد نظر دستگاه اجرایی را ارائه میکنند و دستگاه اجرایی هزینه خدمات مدیریتی مؤسسات مجری را پرداخت میکند.
ماده۲ـ تمامی دستگاههای اجرایی دخیل در فرایند ثبت و تأسیس شرکتها، ارائه مجوزهای فنی و گواهینامههای تخصصی، موظفند فرایندهای کاری خود را به نحوی اصلاح نمایند که تمامی امور مذکور ظرف ده روز کاری انجامشده و پاسخ متقاضی بصورت کتبی داده شود.
ماده۳ـ دستگاههای اجرایی یادشده موظفند:
الف ـ فرایندهای اصلاحی را در پورتال موضوع ماده (۱۲) این آییننامه اطلاعرسانی کرده و در صورت نیاز به روز آوری کنند. اطلاعرسانی فرایندها باید حداقل شامل موارد ذیل باشد:
۱ـ مدارک و فرمهای مورد نیاز
۲ـ مراحل انجام کار
۳ـ زمانبندی فعالیت ها
۵ـ مکانها و زمانهای مراجعه برای انجام کار
۶- سایر اطلاعاتی که میتواند در تسریع فرایند و افزایش رضایتمندی متقاضیان مؤثر باشد.
ب ـ ظرف یک سال اقدامات لازم را برای امکان ارائه تمام مراحل خدمت یا حداقل انجام مراحل زیر به صورت الکترونیکی برای متقاضیان فراهم نمایند:
۱- دریافت درخواست متقاضیان
۲ـ ثبت و پیگیری درخواست متقاضیان
۳ـ دریافت فرمهای تکمیل شده متقاضیان
۴ـ اطلاعرسانی به متقاضی از وضعیت درخواست وی در مراحل مختلف فرایند
ج ـ آدرس پورتال خود را که ارائه خدمات الکترونیکی از طریق آن انجام میشود، در پورتال موضوع ماده(۱۲) قرار دهند تا با ایجاد یکپارچگی و تمرکز در اطلاعرسانی، جستجو و دسترسی به اطلاعات و خدمات موردنیاز توسط مؤسسات متقاضی تسهیل و تسریع گردد.
ماده۴ـ خدماتی که براساس این آییننامه به صورت خرید خدمت از بخش غیردولتی تأمین میشوند، باید دارای ویژگیهای زیر باشند:
الف ـ مشخص و کمیتپذیر باشند و بتوان تعداد مورد نیاز دستگاه اجرایی یا ذینفعان آن دستگاه را به آن خدمت براساس تعداد، سرانه یا متغیرهای دیگر تعیین کرد.
ب ـ امکان تعیین ویژگیهای کمی و کیفی برای خدمات مورد انتظار وجود داشته باشد تا دستگاه اجرایی با بهره گرفتن از آنها بتواند بر کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده نظارت کند.
ج ـ ترجیحاً در واحدهای عملیاتی مستقل انجام شوند مانند آموزش و پرورش دانشآموزان در مدارس و رسیدگی و درمان بیماران در بیمارستانها.
ماده۵ ـ استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای مؤسسات متقاضی برای انجام تصدیهای دستگاههای اجرایی میتواند به صورت خرید خدمت، مشارکت یا واگذاری مدیریت باشد. در هر یک از حالات مذکور عقد قرارداد باید به صورت حجمی باشد.
ماده۶ ـ تعیین قیمت سرانه خدمات یا فعالیتها برای خرید خدمات از مؤسسات مجری، مشارکت یا واگذاری مدیریت به آنها، قیمت یا هزینه تمام شدهای است که بر اساس ماده (۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و آییننامهها و دستورالعملهای آن محاسبه و تعیین میشود. در موارد مشارکت و واگذاری مدیریت، هزینههای مربوط به تجهیزات و امکاناتی که توسط دستگاه اجرایی در اختیار مؤسسات مجری قرار میگیرد، در قیمت تمامشده محاسبه نمیشود.
ماده۷ـ با رعایت اصول بیستونهم و سیام قانون اساسی در ارتباط با تأمین خدمات بهداشتی ـ درمانی و آموزش و پرورش، در صورت توافق بین مؤسسات مجری و دستگاههای اجرایی، مؤسسات مذکور میتوانند بخشی از هزینه ارائه خدمت را از مراجعان دریافت کنند. در صورت نیاز به دریافت مجوزهای قانونی برای این کار، دستگاه اجرایی موظف به پیگیری و هماهنگی با مراجع ذیربط برای کسب مجوزهای قانونی لازم است.
ماده۸ ـ انتخاب مؤسسه مجری از بین مؤسسات متقاضی، به صورت رقابتی و از طریق درج آگهی و اعلان عمومی در پورتال موضوع ماده (۱۲) و بررسی صلاحیتهای علمی، اخلاقی و اجرایی متقاضیان و برگزاری مناقصه میباشد.
ماده۹ـ در صورتی که دو یا چند مؤسسه متقاضی در مناقصه دارای شرایط یکسان باشند، در صورتی که در بین آنها تعاونی کارکنان خارج شده از دولت وجود داشته باشد، تعاونی مذکور دارای اولویت میباشد.
ماده۱۰ـ دستگاههای اجرایی در صورت امکان میتوانند ساختمان، تجهیزات اداری و فنی لازم برای ارائه خدمات را در اختیار مؤسسات مجری قرار دهند، در این صورت:
الف ـ سهم اقلامی که دستگاه اجرایی در اختیار مؤسسه مجری قرار میدهد، در محاسبه قیمت (هزینه) تمامشده خدمت منظور نمیشود.
ب ـ اقلامی که دستگاه اجرایی میتواند در اختیار مؤسسه مجری قرار دهد، باید در هنگام فراخوان و اعلان عمومی مشخص و اعلام شود.
ج ـ ساختمان و تجهیزاتی که در اختیار مؤسسه مجری قرار داده میشود، باید با حجم و تنوع خدماتی که ارائه میشود، متناسب باشد. مؤسسه مجری نمیتواند از ساختمان و تجهیزاتی که توسط دستگاه اجرایی در اختیار وی قرار گرفته است، استفاده دیگری کند.
ماده۱۱ـ به منظور کمک به تأمین نقدینگی و منابع مالی لازم برای اداره مؤسسات مجری و توسعه آنها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور، دستورالعمل نحوه اعطای تسهیلات و کمکهای مالی به مؤسسات مذکور را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه، تدوین و ابلاغ نماید.
ماده۱۲ـ به منظور اطلاعرسانی، آموزش، ساماندهی، حمایت، نظارت و ایجاد فرصتهای برابر و دسترسی به بازار برای موسسات متقاضی، نه ماه پس از ابلاغ این آییننامه، پورتالی برای تحقق امور یادشده توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور تشکیل و راهاندازی میشود. دستگاههای اجرایی و مؤسسات متقاضی موظفند براساس دستورالعملی که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور تدوین و ابلاغ میکند، اطلاعات مربوط به خود را که مورد نیاز این پورتال میباشد، تهیه و با بهره گرفتن از دسترسیهایی که مدیریت این پورتال در اختیار آنها قرار میدهد، در پورتال مذکور بارگذاری کنند.
ماده۱۳ـ برنامهریزی و نظارت بر اجرای تکالیف مندرج در این آییننامه بر عهده کارگروه ماده (۴) آییننامه اجرایی ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، موضوع تصویبنامه شماره ۲۳۱۳۷۸/ت۴۳۹۰۸ک مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۸ میباشد.
ماده۱۴ـ در شهرهایی که مشمول بند (ط) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری میباشند، مؤسسات مجری صرفاً باید در مجتمعهای اداری مذکور یا حداکثر در شعاع پانصد متری آنها مستقر شده و به ارائه خدمات بپردازند.
ماده۱۵ـ اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرفاً در قالب انواع شرکتها مثل سهامی عام، سهامی خاص و تعاونی که براساس قوانین مربوط تشکیل شده و فعالیت میکنند، میتوانند به عنوان مؤسسات متقاضی و مجری در این حوزه فعالیت کنند.
ماده۱۶ـ بودجه مورد نیاز برای انجام تکالیف مندرج در این آییننامه بر اساس ارائه برنامه توسط دستگاههای اجرایی در بودجه سالانه آنها پیشبینی میشود. تخصیص اعتبارات پیشبینیشده منوط به رعایت مفاد این آییننامه میباشد.
ماده۱۷ـ ستاد برنامهریزی تحول اداری کشور، مسئول انجام هماهنگیهای لازم، پیگیری و تحقق تکالیف این آییننامه است و گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی کشور را به صورت سالانه تدوین و به هیئت وزیران ارائه میکند.
ماده۱۸ـ مؤسسات موضوع این آییننامه نیروی انسانی مورد نیاز را از کارکنان موجود تأمین و نیروی جدید را از طریق آزمون و با رعایت قانون گزینش و نظارت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور بکارگیری کنند.
تبصره ـ تمدید قرارداد نیروی انسانی طرف قرارداد شرکت منوط به ابراز رضایت دستگاه مربوط است.