تبعیض در محیط
تاکید والدین بر فرهنگ بومی
پذیرش جامعه میزبان
رضایتمندی در جامعه میزبان
۳-۴ - فرضیهها
بین جنس (دختر یا پسر) دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین محل تولد (افغانستان یا ایران) دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین مذهب (شیعه یا سنی) دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین قومیت دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین سطح تحصیلات دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین سطح تحصیلات والدین دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین معدل سال قبل (پیشرفت تحصیلی)انشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین مدت اقامت والدین دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین بعد خانوار دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین سن دانشآموزان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین تبعیض در مدرسه و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین تبعیض در محیط و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین رضایتمندی و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین احساس تعلق به ایران و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین پذیرش جامعه میزبان و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
تاکید والدین بر فرهنگ بومی و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین درآمد والدین و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
بین محل تولد والدین و فرهنگپذیری رابطه وجود دارد.
فصل چهارم
روش تحقیق
در این بخش از پژوهش به ارائه روش مورد مطالعه میپردازیم. روش راهی است که در همه علوم پیموده میشود. روش به شرایطی از جمله سؤالات و اهداف تحقیق، توانایی محقق و امکانات او، چگونگی انتخاب نمونهها، ابزار جمع آوری دادهها وچگونگی تحلیل دادهها و محدودیتهای آن بستگی دارد.
۴-۱- روش و تکنیک تحقیق
در علوم اجتماعی، با توجه به پیچیدگی پدیدههای اجتماعی و گستردگی ابعاد آنها، روشهای تحقیق متعددی مطرح و به کار گرفته میشود. این تحقیق مبتنی بر رویکرد کمّی است و با روش پیمایشی[۶۹] برای بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر فرهنگپذیری دانشآموزان مهاجر افغانی ۱۹-۱۳ سالۀ شیراز انجام میشود. پیمایش را میتوان در زمره تحقیقات پهنانگر قرار داد که امکان مطالعه تعداد زیادی از افراد را به محقق میدهد. پیمایش غالباً با تعیین افرادی که معرف گروه مورد بررسیاند و همچنین طرح سؤالاتی که باید از آنها پرسیده شود آغاز میگردد (بیکر ، ۱۳۳۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۲- ابزار جمع آوری اطلاعات
برای گردآوری دادههای پیمایشی میتوان از تکنیکهای مختلفی از قبیل مشاهده، مصاحبه عمیق، تحلیل محتوا و پرسشنامه سود جست (سامر و سامر[۷۰]،۱۹۸۰). پرسشنامه پرکاربردترین تکنیک است. پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری دادههاست که در آن از هر پاسخگویی مجموعۀ یکسانی از سؤالات پرسیده میشود. در این پژوهش از پرسشنامۀ محقق ساخته ساخته که براساس چندین پرسشنامه فرهنگپذیری زی[۷۱] (۲۰۰۳) ، بارونا[۷۲] و همکاران (۱۹۹۴) ، برنام[۷۳] و همکاران (۱۹۸۷) و تراپ[۷۴] (۱۹۹۹) سوالات این پرسشنامهها تدوین به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روند نهایی شدن پرسشنامه بدین صورت بود که پرسشنامه، به چند نفر از اساتید سپرده شد تا محتوای پرسشنامه مورد بررسی قرار گیرد و طبق نظر ایشان در پرسشنامه بازنگری شد که برخی از گویهها حذف و بعضی سؤالات اصلاح گردید.
۴-۳-جامعه آماری و واحد تحلیل
جامعۀ آماری تحقیق حاضر، دانشآموزان مهاجر افغانی ۱۹-۱۳سالۀ ساکن شهرستان شیراز واقع در استان فارس میباشند. با توجه به آماری که از اداره آموزش و پرورش به صورت تقریبی به دست آمد آمار دانش آموزان متوسطه اول و دوم کمتر از ۱۰۰۰۰ نفر میباشد. براساس تحقیقات پرسشنامهای واحد تحلیل فرد پاسخگو است. در این تحقیق واحد تحلیل هر یک از دانشآموزان ۱۹- ۱۳ سالۀ ساکن شیراز میباشد.
۴-۴- حجم نمونه و شیوۀ نمونهگیری
جامعه آماری پژوهش تمام دانشآموزان افغانی شیراز میباشد و در این راستا روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد استفاده قرار گرفت. در این تکنیک کسب نمونه نهایی متضمن چند نمونه مختلف است که ابتدا از میان مناطق نمونهای انتخاب میشود. بدواً از میان مناطق بزرگ نمونهگیری[۷۵] میشود و تدریجاً از هر منطقه بزرگ مناطق کوچکتری نمونهگیری میشوند. نکته اصلی در نمونهگیری چند مرحلهای تعداد خوشههای است که در هر مرحله باید نمونهگیری شوند. با توجه به حجم نمونه نهایی رابطه مستقیمی بین تعداد خوشههای منتخب و تعداد واحدهای که متعاقباً از هر یک از آنها انتخاب میشود وجود دارد. بنابراین اگر فقط یک حوزه انتخاب گردد عملاً میتوان تمام بلوکهای آن را انتخاب کرد. اصل کلی به حداکثر رساندن تعداد خوشههای اولیه منتخب و متعاقباً انتخاب تعداد نسبتاً معدودی افراد یا واحد از هر خوشه منتخب است. دلیل این امر، اهمیت گنجاندهشدن حوزههای مختلف در نمونه است (دواس[۷۶] ۱۳۸۹: ۸۶). دراین جا از بین ۴ ناحیه آموزش و پرورش، ناحیه ۳ و۱ از مدارس این ناحیه ۹ مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شدند.
جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شهر شیراز است، که براساس آمارهای مندرج در ادارات آموزش وپرورش شیراز جمعیت مهاجر آن برابر ۵ تا ۱۰ هزار نفر بوده است. برای حجم نمونه از آنجا که جامعه آماری افغانهای شهر شیراز بر اساس برآوردها کمتر از ده هزار نفر است بنابراین بر اساس جدول لین[۷۷] (۱۹۷۶) با اندازه جمعیت ۱۰هزار نفر و پایایی ۵ درصد در سطح اطمینان ۹۵ درصد نمونۀ انتخابی۳۷۰نفرخواهد بود.
۴-۵- پایایی ابزار سنجش
در این تحقیق پرسشنامه جهت روایی به تأیید اساتید راهنما و مشاور رسیده است. پایایی پرسشنامه با ابزار ضریب آلفای کرونباخ که بهترین روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری و به ویژه پرسشنامه میباشد مورد استفاده قرار گرفته است.
در این تحقیق با توجه به گویههای پرسشنامه ابتدا از تعداد سؤالات برای شناخت عوامل اصلی تحلیل عامل صورت گرفته KMO، آزمون بارتلت و معناداری مشخص شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ هر گویه مربوط به فرهنگپذیری مورد بررسی قرار گرفت(جدول۴-۱). در نهایت مجموع این عومل باهم با نام فرهنگپذیری مورد بررسی قرار گرفت که KMO 879/ و Bartlett Test 285 سطح معناداری ۰۰۰ و ضریب آلفای کرونباخ ۸۱۶/ می باشد.
جدول۴-۱ نتایج تحلیل عامل و ضریب آلفایکرونباخ گویههای فرهنگپذیری
فرهنگپذیری | زبان | موسیقی | رسانه | لباس | غذا |