- در یک پژوهش در دانشکدهی تربیت بدنی، دانشگاه ایلینویز، ساختار ارتباطات با در نظر گرفتن متغیرهایی چون سن، جنسیت، عضویت در دپارتمان، طول خدمت، ملیت، موقعیت قرارگیری دپارتمانها و همچنین تأثیر صفات شخصیت بر چگونگی ارتباطات در افراد مورد مطالعه قرار گرفت و یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود که:
معمولاً افراد کلیدی و رابطها در ساختار ارتباطی، کسانی بودند که در مراکز قدرت قرار داشتند مانند رئیس، معاونان دپارتمانها و بخشها.
از میان متغیرهای مستقل یاد شده، جنسیت، عضویت در دپارتمان و موقعیت قرارگیری دپارتمانها تأثیر زیادی بر شکلگیری کانالهای ارتباطی داشته است.
نتایج حاصل از بررسی صفات شخصیت نشانگر آن بوده است که بین صفات شخصیت میان افراد منزوی و رابطها در ارتباطات سازمانی تفاوت معنیداری (۰۵/۰ =α) وجود دارد. افرادی که دارای نقش کلیدی و رابط بودند دارای صفات اجتماعی مصر، وظیفهشناس، پوست کلفت و… شناخته میشدند.
به عبارتی نتایج این پژوهش نشان داد که شکل شبکه ارتباطی تابعی از چند عامل اصلی و اساسی است، نخست موقعیت قرارگیری فرد در ساختار سازمان و کانونهای قدرت و دوم خصوصیات شخصیتی.
همچنین همجواری فیزیکی و تنوع تکرار در ارتباطات به واسطه قلمرو جغرافیایی مشترک، میتواند شکل شبکه ارتباطی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱٫ روش تحقیق
تحقیق مورد نظر از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است؛ از آنجا که در این پژوهش مداخله یا دستکاری آزمایشی صورت نگرفته، طرح پژوهش در زمره طرحهای توصیفی است.
۳-۲٫ جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری تحقیق حاضر عبارتست از کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر که در سال ۱۳۹۳ مشغول به خدمت و فعالیت هستند که تعداد آنها بر اساس استعلام از اداره مذکور برابر ۵۵ نفر می باشد.
با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان نمونه مورد بررسی در نظر گرفته می شود. پس بر این اساس، حجم نمونه در مطالعه حاضر برابر ۵۵ نفر می باشد که به این حالت نمونه در دسترس می گویند.
۳-۳٫ ابزار جمع آوری اطلاعات
برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق، از پرسشنامه ایی که با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده، استفاده گردیده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پرسشنامه تحقیق متشکل از دو دسته سؤال است. دسته اول که با حروف الفبا کدگذاری شده است به منظور تعیین و مشخص شدن مشخصات نمونه آماری از لحاظ جنسیت، سن، سطح تحصیلات و سابقه خدمت و دسته دوم به منظور آزمون فرضیه های تحقیق حاضر در دو بخش تنظیم گریده است. بخش اول شامل سؤالات ارتباطات سازمانی است که در قالب مقیاس پنج گزینه ای لیکرت مورد استفاده قرار گرفته است. این بخش از پرسشنامه دارای ۲۷ سؤال می باشد. که به صورت جدول شماره ۳-۱ برای هر یک از مولفه ها در نظر گرفته شده است.
بخش دوم، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (۱۹۹۰) در قالب ۲۱ سؤال و در قالب مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردیده است.
پودساکف و همکاران (۱۹۹۰) مقیاسی را براساس ابعاد پنجگانه اورگان (۱۹۸۸) یعنی؛ نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و آداب اجتماعی ساخته اند. این ابزار شامل ۲۱ سوال است. نوع دوستی چهار سئوال، وجدان کاری چهار سئوال، جوانمردی چهار سئوال، نزاکت پنج سئوال، وآداب اجتماعی چهار سئوال را به خود اختصاص داده اند.
این پرسشنامه توسط پژوهشگران معروف مانند پودساکف، مکنزی ومورمن(۱۹۹۰) ساخته شده و بارها توسط این پژوهشگران و سایر پژوهشگران دیگر مورد استفاده قرارگرفته است. ضریب الفای کرونباخ محاسبه شده برای نوع دوستی۸۵/۰، وجدانکاری۸۲/۰، جوانمردی ۸۵/۰، نزاکت ۸۵/۰، وآداب اجتماعی ۷۰/۰ گزارش شده است (نام،۲۰۰۳). در ایران نیز پایایی این پرسشنامه توسط شکرکن و همکاران (۱۳۸۳) ۸۸/۰ ؛ نعامی و شکرکن (۱۳۸۵) ۹۲/۰ و در تحقیق هویدا و همکاران ؛(۱۳۸۸) ۸۹/۰گزارش شده است. در پژوهش حاضر نیز پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت که ۷۹/۰ بدست آمد. جدول ۳-۲ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی را به تفکیک نشان می دهد.
جدول شماره ۳-۱: ابعاد پرسشنامه ارتباطات سازمانی و تعداد سؤالات مربوط به هر بعد در پرسشنامه
ابعاد ارتباطات سازمانی
سوالات
مجموع سؤالات
کانال ارتباطات
۱-۸
۸
مسیر ارتباطات
۹-۱۲
۴
محتوای ارتباطات
۱۳-۱۹
۷
سبک ارتباطات