۴۵۸/۰
۰۱۰/۰
۶۲۵/۰
۴۷۶/۴۶
۰۰۰/۰
فرصت هایی برای زندگی درونی
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳/۰
۰۸۹/۰
۱۶۷/۰
۰۵۹/۱۸
۰۰۲/۰
حس مشترک با جامعه
۳/۰
۰۸۳/۰
۱۸۹/۰
۶۱۳/۲۴
۰۰۰/۰
متغیر ملاک: هویت سازمانی
بر اساس معادله رگرسیونی چندگانه (۴-۱۶) برای تبیین میزان هویت سازمانی در بین کارکنان کتابخانه ای استان اردبیل بر حسب مولفه های معنویت سازمانی شامل حس جامعه بودن تیم، همراستایی ارزش های فردی و سازمانی، حس مشترک با جامعه، حس لذت بردن از کار، فرصت هایی برای زندگی درونی ، ملاحظه شد که در نهایت همه مولفه های معنویت سازمانی در مدل باقی ماندند به طوری که مولفه حس لذت بردن از کار با مقدار بتای ۷۵۳/۰ بیش از سایر مولفه های معنویت سازمانی قدرت تبیین کنندگی متغیر هویت سازمانی را دارد . به عبارت دیگر حس لذت بردن از کار دارای بیشترین سهم در برآورد هویت سازمانی دارد. به این ترتیب هر چه قدر کارکنان از کار خود لذت بیشتری ببرند این مسئله منجر به ارتقای بیش از پیش هویت سازمانی خواهد شد.
مولفه همراستایی ارزش های فردی و سازمانی با مقدار بتای ۶۲۵/۰ در رتبه دوم برآورد هویت سازمانی داشته است. حس جامعه بودن تیم با مقدار بتای ۵۹۶/۰، حس مشترم با جامعه با مقدار بتای ۱۸۹/۰ و فرصت هایی برای زندگی درونی با مقدار بتای ۱۶۷/۰ در رتبه های بعدی از نظر قدرت تبیین کنندگی هویت سازمانی قرار دارند.
بدین ترتیب چنانچه ملاحظه می شود همه مولفه های معنویت سازمانی قدرت پیش بینی هویت سازمانی کارکنان کتابخانه های عمومی استان اردبیل را دارا هستند.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
این تحقیق با هدف بررسی رابطه هماهنگی بین سازمانی و توانمندسازی سازمان های مسئول در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شد. داده های مورد نیاز با بهره گرفتن از تکینک پرسشنامه و به روش پیمایش جمع آوری و با بهره گرفتن از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در این قسمت به شرح خلاصه ای از یافته های توصیفی و استنباطی همراه با تفسیر و بحث و نتیجه گیری نهایی پرداخته می شود.
۵-۲- خلاصه یافته های توصیفی
یافته های جمعیت شناختی حاصل از داده های توصیفی نشان داد ۱۰۵ نفر (۷۰ درصد) از پاسخگویان مرد و ۴۵ نفر (۳۰ درصد) زن می باشند؛ ۴۷ نفر (۳۱ درصد) کمتر از ۳۰ سال قرار دارند، ۶۹ نفر (۴۶ درصد) بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۳۴ نفر (۲۳ درصد) بین ۴۱ تا ۵۰ سال قرار دارند؛ ۳۳ نفر (۲۲ درصد) فوق دیپلم، ۸۵ نفر (۵۷ درصد) لیسانس، ۳۲ نفر (۲۱ درصد) دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر می باشند ؛ سابقه خدمت ۳۴ درصد کمتر از ۴۶ سال، ۴۶ درصد ۱۱ تا ۲۰ سال و ۲۰ درصد ۲۱ تا سال می باشد .
یافته های توصیفی مربوطه به متغیر معنویت سازمانی در بین کارکنان کتابخانه های عمومی استان اردبیل میانگین معنویت سازمانی متوسط به بالا است. به عبارتی دیگر معنویت سازمانی در بین کارکنان در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارد. از بین مولفه های معنویت های سازمانی، حس مشترک با جامعه دارای بالاترین میانگین و حس لذت بردن از کار دارای کمترین میانگین است.
یافته های توصیفی مربوطه به متغیر هویت سازمانی میانگین هویت سازمانی در بین کارکنان متوسط به بالا است و از بین مولفه های هویت سازمانی، همبستگی سازمانی دارای بالاترین میانگین و بعد از آن به ترتیب وفاداری سازمانی و مشترکات سازمانی قرار دارند.
۵-۳- خلاصه یافته های استنباطی
برای آزمون فرضیه های تحقیق از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است که خلاصه نتایج بدین شرح هستند:
فرضیه اصلی :
«بین معنویت سازمانی و هویت سازمانی کارکنان کتابخانه های عمومی استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد»
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون و سطح معناداری نشان داد که همبستگی مثبت نسبتاً قوی بین معنویت سازمانی و هویت سازمانی وجود دارد. بدین معنی که هر چه معنویت سازمانی افزایش یابد به همان میزان هویت سازمانی کارکنان نمود بیشتری پیدا می کند.
فرضیه اول :
«بین “حس جامعه بودن تیم” و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد»
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون و سطح معناداری نشان دادکه همبستگی مثبت و نسبتاً قوی بین حس جامعه بودن و هویت سازمانی وجود دارد. بدین معنی که هر چه کارکنان احساس کنند که در محیط کار خود یک مجموعه واحد همچون جامعه هستند به همان میزان هویت سازمانی آنها بیشتر می شود
فرضیه دوم :
« بین “همراستایی ارزش های فردی و سازمانی” و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد »
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون و سطح معناداری نشان داد که همبستگی مثبت و نسبتاً قوی بین همراستایی ارزش های فردی و سازمانی و هویت سازمانی وجود دارد. بدین معنی که هر چه کارکنان احساس کنند که ارزش های سازمانی آنها همراستا و منطبق با ارزش های فردی آن ها است؛ به عبارتی دیگر، هرچه ارزش های سازمان با ارزش های فردی کارکنان مغایرت کمتری داشته باشد به همان میزان هویت سازمانی آنها بیشتر می شود
فرضیه سوم :
« بین “حس لذت بردن از کار ” و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد »