در پژوهش تورنز تعداد ۵۱۴ پسر را به منظور تحقیق انتخاب کرد . در این گروه ۱۸۲ نفر در خانواده های متلاشی پرورش یافته بودند . پژوهشگران هر یک از افراد نمونه را با پسر دیگری که از لحاظ هوش و سن مساوی گروه اول ولی متعلق به خانواده غیر متلاشی (سالم ) بود مقایسه نمود و به این نتیجه رسید که گروه خانواده متلاشی ۴/۲ برابر عقب افتادگی هوش ۴۲/۳ برابر مشکل اجتماعی ۷۵/۳ برابر مشکل بهداشتی داشتند و مشکلات رفتاری در مقایسه با گروه گواه ۱/۲ برابر بیشتر و در گروه گواه افرادی که فاقد مشکلات روانی و اجتماعی شدید بودند ۵/۲ برابر بیشتر از گروه خانواده های متلاشی بود ( شاملو ، ۱۳۶۴ ) پروونس ولیتبون (۱۹۶۲ به نقل از آزاد ) رفتار کودکانی را که در موسسات زندگی می کردند با کودکانی را که در خانه بسر می بردند ، مورد تحقیق قرار دادند نتایج این تحقیق نشان می دهد که کودکانی که در موسسات زندگی می کردند در مقایسه با کودکان هم سنشان که در خانه بودند درارتباط خود با افراد نوعی نارسایی نشان می دادند .
به این معنی که بندرت برای کمک نزد بزرگسالان می آمدند و نشانه ای از دلبستگی جدی به هیچ فردی نشان نمی دادند . همچنین با محرومیت شدیدتر و طولانی تر ممکن است رشد دوچار تاخیر بیشتر شود .
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مثلا دنیس (۱۹۶۵ ) در تحقیق خود روی پرورشگاههای شهر تهران دریافت که بیش از ۶۵ درصد کودکان دو ساله به علت وجود انگیزه در کمترین حد هنوز به تنهایی نمی نشینند و ۸۵ در صد کودکان ۴ ساله هنوز راه نمیروند . براس ویژگی ناامیدی را در بیماران افسرده بررسی نمود و پی برد که شایعترین ویژگیهای شاخص این افراد آه کشیدن و گفتن نمی توانم است که نشان دهنده طرح شناختی منفی و احساس بی کفایتی مربوط به یک سبک اسنادی کل و ثابت می باشد ( ربکلمن و هومک ، ۱۹۹۵ ) .
کیومر ۱۹۹۵ معتقد است معمولا کودکانی که دوچار سطح ناامیدی بالاتری هستند بیشتر به شکل یک فرد مشکل دار به نظر می رسند خود پنداری پایین تری دارند و اضطراب بیشتری احساس می کنند این افراد که ناامیدی آنها در سطح بالایی است ، بیشتر احتمال دارد که اقدام به خودکشی نمایند . فکر آنها معمولا یک حالت انعطاف ناپذیری با هیچ دارد که مانع حل مسئله می شود در حقیقت ناامیدی باعث می شود مهارتهای حل مسئله آنان ضعیف شود . (ساءوک ، ۲۰۰۰ ) .
سهرابی (۱۳۶۶ ) در پژوهشی با عنوان بررسی اختلالات رفتاری نوجوانان شاهد محروم از والدین که در شبانه روزی زندگی می کردند و در مقطع راهنمائی مشغول به تحصیل بودند به این نتیجه رسید که احتمال کمبود توجه و ناسازگاری رفتاری در کل نمونه خیلی بالا است و نیز در پسران مشکلات رفتاری و در دختران اضطراب و افسردگی جلوه بیشتری دارد ( تمدنی ، ۱۳۷۲ ) .
مطالعات رپتی (۱۹۹۹ ) هالروید (۱۹۹۷ ) فلزو همکاران (۱۹۹۵ ) ریچارد (۱۹۹۵ ) ماسنن وینومی (۱۹۹۳ ) کراکت و همکاران (۱۹۹۴ ) نشان دهنده تاثیر منفی جدایی کودک و نوجوانان از خانواده می باشد برخی از این تاثیرات منفی شامل افزایش مشکلات هیجانی ـ عدم اکتساب الگوهای رفتاری ـ اخلاقی و ارزشهای والدین ایجاد تغییرات زیاد در زندگی ـ افسردگی ـ ناامیدی عدم رشد شناختی و اجتماعی مناسب می باشد .
فصل سوم
تعیین روش تحقیق
طرح پژوهش
پژوهش حاضر در مقوله مطالعات پس رویدادی ( دلاور ، علی ، ۱۳۷۷ ) قرار می گیرد . در این نوع مطالعات محقق قابلیت دستکاری متغیرها را نداشته و تنها از پس تغییراتی که قبلا و خارج از کنترل وی صورت پذیرفته اند ، به بررسی روابط موجود می پردازد . ماهیت مسائل و مشکلات موجود در علوم رفتاری به گونه ای است که کمتر به قالبها تجربی تن می دهند .
در پژوهش حاضر اگر چه سخت رویی به عنوان متغییر مستقل تلقی شده است ، محقق تنها به عنوان یک متغییر خصیصه ای یا ارگا نیزمی با آن مواجه شده است و هیچ گونه دخل و تصرفی در میزان آن نداشته و به اندازه گیری میزان آن اکتفا نموده است . اما در قالب این طرح می توان رابطه احتمالی بین سخت رویی (متغیر مستقل ) و متغیر ناامیدی را به عنوان ( متغییر وابسته ) را مورد نظر قرار داد.
جامعه و نمونه پژوهش
جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانشجویان زن ومردی تشکیل می دهند که در مقطع کارشناسی ( روان شناسی و کشاورزی ) دانشگاه شهر ساوه در سال ۸۶ ـ ۸۵ مشغول به تحصیل بوده اند از این جامعه تعداد ۵۰ نفر دانشجو به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند که ۲۵ نفر از آنان دانشجویان زن و ۲۵ نفر را دانشجویان مرد تشکیل می دادند .
روش نمونه گیری
نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد ، حوادث و اشیا از یک جامعه تعریف شده و به عنوان نماینده آن جامعه ، جامعه مورد نظر جامعه ای است که مورد قبول اغلب محققان قرار گرفته و این جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته های پژوهشی را به آنان تعمیم دهیم (دلاور ، ۱۳۷۹ ) .
در این پژوهش روش نمونه گیری خوشه ای می باشد . هنگامی که جامعه مورد نظر وسیع و گسترده باشد ، انتخاب نمونه از نظر اجرائی مشکل به نظر میرسد ، با بهره گرفتن از بررسی نمونه گیری می توان واحد نمونه گیری را دانشگاه انتخاب کرد ( همان منبع )
بدین ترتیب ابتدا در مرحله نخست از دو رشته از میان رشته های دانشگاه شهرستان ساوه انتخاب شدند . در مرحله دوم از هر رشته ۲۵ نفر به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قابلیت و امکان تعمیم نتایج را برای محقق برآورده کرده باشد .
ابزارهای اندازه گیری
سخت رویی : مقیاس بررسی دیدگاهای شخصی دارای ۵۰ ماده است که آزمودنی در برابر هرماده براساس آن که این ماده تا چه میزان در مورد وی مصداق دارد ، پاسخ خود را در یک مقیاس چهار درجه ای از صفر ( اصلا درست نیست ) تا سه ( کاملا صحیح است ) مشخص می نماید . این آزمون دارای سه مولفه اصلی چالش ، تعهد و کنترل می باشد که هر یک به ترتیب ۱۷ ، ۱۶ ، ۱۷ ، ماده را به خود اختصاص داده اند. نمرات ۳۹ ماده از آزمون به شکل وارونه در نظر گرفته می شود . در مجموع یک نمره کلی برای سخت رویی وسه نمره برای مولفه های مجزا بدست می آید .
ب ) مقیاس ناامیدی بک ( بی . اچ .اس )
این مقیاس شامل ۲۰ جمله است که آزمودنی باید هر یک از جملات را با دقت خوانده و با توجه به سازگاری یا عدم سازگاری دیدگاه مطرح شده در جمله با نگرش آزمودنی در طی هفته اخیر ، درستی یا نادرستی جمله ارزیابی کند . مجموع نمرات این مقیاس در محدوده ۰ ـ ۲۰ قرار دارد . که امتیاز بالا تر نشانه شدت بیشتر ناامیدی است .
تحقیقات نشان داده که نمرات بدست آمده در این مقیاس با شدت فراوانی خودکشی و میل به خودکشی در ارتباط است .
ترجمه و تطبیق این آزمودن و بررسی روایی و اعتبار آن در مرکز مطالعات شناختی و رفتاری ، بیمارستان روزبه ، انجام شده است . مطالعات مقدماتی حاکی از روایی محتوا و اعتبار این آزمون است ( رحیمی در آباد ، پریسا ، ۱۳۷۸ )
باید توجه داشت که بعضی از سئوالات آزمون به صورت معکوس نمره گذاری می شود بدین صورت که اگر آزمودنی در سئوالات ۱ ـ ۳ ـ ۵ ـ ۶ ـ ۱۰ ـ۱۳ ـ ۱۵ و ۱۹ گزینه (غ ) را انتخاب کند نمره ۱ می گیرد و سئوالات ۲ ـ ۴ ـ ۷ ـ ۸ ـ ۹ ـ ۱۱ ـ ۱۲ ـ ۱۴ ـ ۱۶ ـ ۱۷ ـ ۱۸ ـ ۲۰ اگر گزینه ( ص ) را انتخاب کند نمره ۱ می گیرد .
شیوه اجرا
پژوهشگران پس از برقراری ارتباط مناسب و اولیه با آزمودنیها آنها را از جریان کار مطلع می نمودند و آ گاهی لازم وبسنده در مورد اصل پژوهش و آنچه در صدد یافتن آن هستند را با آزمودنیها در میان می گذاشت و از آنها می خواست با صداقت کامل به پرسشنامه ها پاسخ دهند . سپس اول پرسشنامه سخت رویی را در اختیار آنان قرار میداد و بعد هم پرسشنامه ناامیدی بک را به آنها می داد تا پاسخ دهند .
جمع آوری داده ها
قبل از اجرای پرسشنامه با آزمودنیها تفاهم برقرار گردید و تستها به عنوان ” پرسشنامه ارزشیابی از خود ” معرفی شد . به منظور جلوگیری از اینکه آزمودنیها در بیان خصوصیات واقعی خود دچار تردید گردند و ترس از اینکه به عنوان فردی ضعیف شناخته شوند و یا بخواهند خود را به صورت مطلوب جلوه گر کنند و نیز برای اطمینان از محرمانه ماندن اطلاعات به آزمودنیها گفته شد که نام و نام خانوادگی الزامی نیست .
تجزیه و تحلیل داده ها :
برای آن که بتوانیم واریانس و تغییرات متغیر وابسته ( ناامیدی ) را تبیین نماییم از مدل تحلیل رگرسیون استفاده کرده ایم به عبارت دیگر طی دو گروه از تحلیل های رگرسیون نقش سخت رویی را در ناامیدی گروه زنان و گروه مردان مورد ارز یابی قرار داده ایم .
اطلاعات پرسشنامه ها بعد از اجرا وارد نرم افزار spss10 شده و سپس تجزیه و تحلیل شد . برای توصیف نمونه از جداول و نمودارها استفاده شده است . همچنین از روش همبستگی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در فرضیه ها استفاده شده است .
فصل چهارم
یافته ها و تجزیه و تحلیل ها
بین سخت رویی و نا امیدی رابطه وجود دارد .
۱- HO: r1=r2
H1= r1 r2
برای آزمون فرضیه فوق از آزمون فی دو و ضریب همبستگی استفاده شد و نتایج در جداول زیر نشان داده شده است .
جدول مربوط به فراوانی نمرات سخت رویی در سه سطح و نا امیدی در دو سطح با توجه به جنس و رشته تحصیلی دانشجویان
RESHTEHرشته | JENSYATجنس | ……….ناامیدی | سخت رویی | SAKHTROسطوح سخت رویی | Totalکل | ||
paein | motavast |