۱-۷-۲-۸- پیشگیری
پیشگیری در حوزۀ علم حقوق، جایگاه ویژهای دارد؛ به طوری که در تقسیمبندی جرمشناسی، پیشگیری تحت عنوان جرمشناسی پیشگیرانه، زیرشاخۀ جرم شناسیکاربردی[۳۶] یا عملی قرار گرفته است. از نظر لغوی، پیشگیری عبارت است از: جلوگیری و دفع و در برخی موارد پیش دستی کردن (معین، ۱۳۸۱: ۹۳۳) و از نظر علمی و اصطلاحی، “پیشگیری به مجموعه وسایل و ابزارهایی اطلاق میشود که دولت برای مهار بهتر بزهکاری از طریق حذف یا محدود کردن عوامل جرمزا و یا از طریق اعمال مدیریت مناسب نسبت به عوامل محیط فیزیکی و محیط اجتماعی موجد فرصتهای جرم، مورد استفاده قرار میدهد” (نجفی ابرندآبادی، ۱۳۸۳: ۷۴۰).
جرمشناسی پیشگیرانه عبارت است از: شاخهای از جرم شناسیکاربردی، که به منظور عقیمسازی و متوقف کردن جرم در آستانۀ ارتکاب یا در شرف ارتکاب جرم به کار برده میشود. در جرمشناسی پیشگیری، ارعاب و استفاده از نظام کیفری کلاسیک نقشی ندارد. به عبارت دیگر تدابیر جرمشناسی پیشگیرانه، دارای ویژگیهایی از جمله: غیر واکنشی بودن، جامعهمدار بودن، فاقد جنبۀ ارعابی و ویژگیهایی از این قبیل است (رحیمی نژاد، ۱۳۸۹: ۲۸).
فصل دوم:
راهکارهای پیشگیری از بزهدیدگان تروریسم سایبری در حقوق کیفری ایران و اسناد بینالمللی
آن چه در زمینۀ حمایت از بزهدیدگان تروریسم سایبری بیشتر درخور توجه است، مسئلۀ پیشگیری از تروریسم سایبری، به منظور ممانعت از وقوع حملات مذکور، برای جلوگیری از متحمل شدن خسارات شدید و گسترده بر بزهدیدگان است. در فصل دوم، هدف، بررسی اقدامات گوناگونی است که در حقوق کیفری ایران و همچنین اسناد بینالمللی، به منظور پیشگیری از تروریسم سایبری اندیشیده شده است. بنابرین موضوع مورد بحث در دو بخش دنبال میشود: در بخش اول به وضعیت کشورمان در خصوص پیشگیری از وقوع حملات مذکور اشاره میگردد و در بخش دوم به اسناد بینالمللی پرداخته میشود که به اقدامات پیشگیرانه جهت پیشگیری از تروریسم سایبری اشاره کردهاند.
۲-۱- راهکارهای پیشگیری از بزهدیدگان تروریسم سایبری در حقوق کیفری ایران
با مطالعۀ رفتار و اقدامات تروریستی میتوان به این نکته پی برد که در فرایند ارتکاب جرم از سوی اشخاص و گروههای تروریستی، با این که از شیوه های متعددی برای به انجام رساندن مقاصد شوم خود استفاده میکنند، اما آماج و اهداف انتخابی آن ها غیر قابل پیشبینی و نامعین نیستند. بنابرین تروریستهای فضای سایبر هرچند از انواع حملات و ترفندهای نوینی برای ضربه زدن به اهداف خود استفاده میکنند اما با نگاهی به گذشته و سیر وقوع حملات تروریستی سایبری میتوان به این نتیجه رسید که اغلب اهداف آن ها زیرساختهای حیاتی کشور، شرکتهای تجاری، تأسیسات وابسته به نهادهای دولتی و به طور کلی آن دسته از اهدافی را مد نظر قرار میدهند که طیف وسیعی از مردم یا سازمانهای دولتی و بینالمللی را شامل گردد؛ لذا در وهلۀ اول به منظور پیشگیری از جرایم تروریستی سایبری، با شناسایی ابزارها و شیوه های ارتکاب جرم از طریق فضای سایبر میتوان به مقابله با آن ها پرداخت. بنابرین بهترین راه مقابله با بحران ناشی از وقوع حملات تروریستی سایبری، پیشگیری از آن است. در این زمینه مدیریت بحران، کارآمدترین استراتژی برای پیشگیری و مقابله با تروریسم سایبری است. مدیریت بحران عبارت است از:
«فرایندی برای پیشگیری از بحران و یا به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام وقوع و یا فرایند پیشبینی و پیشگیری از وقوع از بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران، کاهش پتانسیل خطر، اعمال وضع موجود و بازگشت به وضعیت اولیه از اهداف مدیریت بحران است» (تبریزی، ۱۳۸۷: ۶۶).
با توجه به اهداف مدیریت بحران که پیشگیری مهمترین بخش آن است، باید به دنبال توقف یا کاهش حملات سایبری به وسیلۀ تروریستها از گذرگاه پیشگیری باشیم. در میان گونههای متفاوت پیشگیری از جرم که جرمشناسان بر پایۀ معیارهای متعددی انواع پیشگیری را دسته بندی نمودهاند، میتوان به تقسیم بندی اقدامات صورت گرفته در حقوق ایران اشاره نمود. بنابرین به طور کلی گونههای پیشگیری صورت گرفته در حقوق ایران به منظور مقابله با تهدیدات تروریسم سایبری، عبارت اند از: پیشگیری کیفری یا واکنشی و پیشگیری غیر کیفری که در ذیل به شرح آن ها پرداخته میشود.
۲-۱-۱- پیشگیری واکنشی یا کیفری
این نوع پیشگیری که دارای قدمت طولانی در تاریخ بشر است، در جوامع گذشته به عنوان تنها راهکار مبارزه علیه جرم و مجرم تلقی میشد. پیشگیری کیفری که در مرحلۀ بعد از ارتکاب جرم اعمال میشود، با بهره گرفتن از کیفر و مجازات که اثر آن رعب و وحشت در بزهکاران است، به اصلاح بزهکاران میپردازد (رحیمی نژاد، ۱۳۸۹: ۱۱۰). هر چند امروزه استفاده از کیفر و مجازاتها با انتقادهای زیادی مواجه است؛ اما همچنان یک راهکار مؤثر جهت مبارزه با جرایم است. این نوع از پیشگیری به دو نوع تقسیم میشود: پیشگیری عام که حالت جمع مدار است و طیف وسیعی از افراد جامعه را به وسیلۀ ارعاب انگیزی تحت تأثیر خود قرار میدهد. نوع دیگر، پیشگیری خاص است که مخاطب آن فرد است و به منظور پیشگیری از بزهکار شدن دوبارۀ فرد اعمال میشود.
با توجه به عدم جرمانگاری تروریسم به طور اعم و تروریسم سایبری به طور اخص در ایران، میتوان به قوانین کیفری عامی اشاره نمود که با جرمانگاری برخی افعال مشابه با تروریسم سایبری به ارعاب بزهکاران بالقوه و بالفعل می انجامد. در خصوص پیشگیری واکنشی از بزهدیدگان تروریسم سایبری، میتوان به چندین دسته از قوانین کیفری، شامل قانون جرایم رایانهای، قانون مجازات اسلامی، قانون تجارت الکترونیکی و برخی دیگر از قوانین متفرقه اشاره نمود. هرچند اقدام به تطبیق وتفسیر موسع نسبت به برخی مواد قانونی، در نسبت دادن مسئولیت به مرتکبان اعمال تروریستی سایبری، ممکن است قابل ایراد باشد، در ذیل به اقدامات پیشگیرانۀ اتخاذ شده در هر یک از آن ها اشاره میگردد.
۲-۱-۱-۱- قانون جرایم رایانهای مصوب ۱۳۸۸
در خصوص مواد قانونی کیفری، در رابطه با پیشگیری از وقوع تروریسم سایبری و به تبع حمایت از بزهدیدگان آن، میتوان به موادی از این قانون اشاره نمود که شباهت خاصی به جرمانگاری تروریسم سایبری دارد. یکی از مقررات این قانون به عین مقرر میدارد:
«هر کس به قصد خطر انداختن امنیت، آسایش و امنیت عمومی اعمال مذکور در مواد هشت، نه و ۱۰ این قانون را علیه سامانههای رایانهای و مخابراتی که برای ارائۀ خدمات ضروری عمومی به کار میروند، از قبیل خدمات درمانی، آب، برق، گاز، مخابرات، حمل و نقل و بانکداری مرتکب شود، به حبس از سه تا ده سال محکوم خواهد شد» (مادۀ ۱۱قانون جرایم رایانهای، مصوب ۱۳۸۸).
“