در پژوهش حاضر، به منظور تعیین اولویت استراتژیهای پیشنهادی، تجزیه و تحلیل SWOT همراه با ANP مورد استفاده قرار گرفت. مطالعه موردی این تحقیق صنعت موسیقی سنتی ایران میباشد. در ابتدا گروهی از متخصصان با تحلیل محیط بیرونی و درونی سازمان، عوامل فرعی قابل کنترل و غیرقابلکنترل تاثیرگذار بر موفقیت سازمان را شناسایی نمودند. عوامل فرعی تعیین شده دارای اهمیت راهبردی هستند. با بهره گرفتن از عوامل SWOT، ماتریس SWOT و استراتژیهای جایگزین تشکیل میشود. مفهوم استراتژی SO، استفاده مناسب از فرصتها با بهره برداری از نقاط قوت سازمان میباشد. استراتژی WO، به دنبال بهرهبرداری مناسب از فرصتهای محیطی با توجه به ضعفهای درون صنعت است. استراتژی ST نیز در ارتباط با کاهش یا حذف اثرات تهدیدهای محیطی از طریق استفاده مطلوب از نقاط قوت میباشد و در نهایت استراتژی WT، با در نظر گرفتن نقاط ضعف سازمان اثرات تهدید محیطی را کاهش میدهد.
جامعه آماری این تحقیق ۲۳ نفر متخصص و خبره آشنا به عملیات و محیط داخلی و خارجی این صنعت میباشند. نمونه آماری تحقیق مورد نظر به علت پایین بودن حجم جامعه همان ۲۳ نفر انتخاب شدند.
مراحل مورد نظر برای به کارگیری مدل ANP در این پژوهش، بر مبنای الگوریتم پیشنهادی یوکسل و داگدویرن (۲۰۰۷) میباشد. معمولاً برای محاسبه اوزان نهایی جایگزینها در مدل ANP از سوپرماتریس استفاده میکنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اما علاوه بر استفاده از روش سوپرماتریس برای محاسبه اوزان نهایی میتوان از عملیات ماتریسی نیز استفادهکرد. به ویژه در مواقعی که تعداد عوامل با ارتباطات درونی کم باشند، این روش کاربرد دارد (یوکسل و داگدویرن، ۲۰۰۷). همچنین در روش ماتریسی، جزییات فرایند مشخص میشود.
از آنجا که در تحقیق حاضر تعداد ارتباطات درونی کم بوده و فقط میان عوامل اصلی SWOT ارتباطات درونی وجود دارد، از روش ماتریسی استفاده شد.
به منظور تعیین اوزان نهایی جایگزینها در این تحقیق، از الگوریتم پیشنهادی یوکسل و داگدویرن (۲۰۰۷) استفاده شد. این الگوریتم یک روش ماتریسی بوده و جزییات محاسبات را به خوبی نشان میدهد.
۴-۶) شناسایی و تعیین نقاط قوت
در این مرحله به منظور شناسایی و مشخص نمودن عوامل داخلی و خارجی پیش روی صنعت موسیقی سنتی ایران ضمن مراجعه به کتب و مراجع مرتبط با موضوع، از روش مصاحبه استفاده شده است. بدین صورت که تعداد ۸ نفر شامل ۴ نفر تولیدکنندگان ابزارآلات موسیقی ایرانی، و ۱ نفر از ناشران ، ۲ نفر از بازرگانان و ۱ نفر از نوازندگان این صنعت به منظور تعیین نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصتها مورد مصاحبه قرار گرفتند و پس از چند بار بحث و گفتگو مسائل اصلی مورد شناسایی قرار گرفت. تمامی اطلاعات جمع آوری شده در این مرحله از طریق اجماع قضاوتهای متخصصان حاصل گردید.نتایج در ادامه آمده است.
۴-۷ نقاط قوت ضعف تهدید و فرصتها
نقاط قوت :
پایین تر بودن هزینه های نیروی انسانی در ایران |
وجود تولید کنندگان خبره در زمینه تولید ساز |
وجود موسسه های انتشاراتی حرفه ای در حوزه موسیقی سنتی ایرانی |
برخورداری از نیروهای انسانی خبره و با تجربه |
وجود نهاد های خصوصی متولی موسیقی همچون خانه موسیقی |
نقاط ضعف :
تولید سازآلات و محصولات موسیقی به روش سنتی |
شناخته نبودن موسیقی ایران در سطح دنیا |
عدم وجود نگاه به صنعت موسیقی به عنوان صنعتی ارز آور |
عدم نوآوری و به روز رسانی سازآلات ایرانی مطابق با سلیقه های بین المللی |
ضعف فرهنگی و تکنولوژیکی در ساخت سازهای ایرانی به صورت انبوه |
فرصتها :
جذابیت فرهنگ و هنر و موسیقی شرقی و ایرانی برای سایر کشورها |
برگزاری نمایشگاههای بین المللی موسیقی در دنیا |