مدل مورد استفاده در پژوهش حاضر مدل مضربی CCR ورودی محور می باشد که در فصل دوم نیز به چیستی آن اشاره شد. لذا فرمول مورد استفاده از آن بصورت زیر است:
.
مدل (۲) مدل مضربی CCR ورودی محور
تعدادواحدهای مورد بررسی درسنجش با مجموع تعدادورودی ها وخروجی ها باید از رابطه زیر پیروی کند:
(تعداد خروجی ها + تعداد ورودیها) ۳ ≤ تعداد واحدهای مورد ارزیابی
(تعداد خروجی ها )* (تعداد ورودیها) ۲ ≤ تعداد واحدهای مورد ارزیابی
دراین پژوهش این نکته به نحو مناسبی رعایت شده است.
۳-۵-۲) تعیین و تبیین شاخصها
شاید مهمترین بحث در مدلهای مختلف تجزیه و تحلیل عملکرد واحدهای مختلف سازمانی و یا به طور خاص شعب مختلف یک سازمان، تعیین شاخصهای مورد نیاز است که در این پژوهش شامل دادهها و ستادههای واحدهای مختلف شعب سازمان تامین اجتماعی است که عبارتند از:
دادهها:
-
- نیروی انسانی
-
- فضای فیزیکی (مساحت زیر بنای شعب)
ستادهها:
-
- درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال
-
- نسبت آراء تائید شده صادره به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی تشخیص مطالبات
-
- نسبت وصولی حق بیمه به بودجه مصوب ابلاغی
-
- نسبت پرونده های مختومه به کلاسه فعال اجراییات
-
- نسبت بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد، اختیاری و خاص به کادر واحد بیمه شدگان شعب
۴-۱) مقدمه
یکی از مهم ترین نیازها در تامین اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین در راستای اصلاح الگوی مصرف، افزایش کارآیى سازمانی در کلیه سطوح است. با توجه به پیچیدگی کار سازمان تامین اجتماعی و ستادههاى متعدد واحدهای مختلف این گونه سازمانها، در بررسی کارآیى و ارزیابی عملکرد آن تلاش شد تا با توجه برترین خروجی این نهاد مورد توجه قرار بگیرد. بعد از مرحله انتخاب ورودی و خروجی های مورد بررسی یکی از مهمترین اصول در ارزیابی عملکرد واحد های اقتصادی انتخاب درست مدل ارزیابی می باشد. لذا بنا به اهمیت موضوع، در بخش اول این فصل، ابتدا مدل استفاده شده در این تحقیق را بیان داشته وسپس نهاده ها وستاده های دخیل در کارایی شعب را معرفی شد.
در بخش دوم، نتایج حاصل از تخمین کارایی شعب سازمان تامین اجتماعی استان با بهره گرفتن از الگوی DEA که از جمله روش های تکنیک تصمیم گیری چند معیاره می باشد و از طریق از نرم افزار DEAMaster مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ارائه گردید.
۴-۲) ساماندهی داده ها و اطلاعات
سازمان تأمین اجتماعی دارای وظایف عمده در دو بخش بیمه ای و درمانی می باشد که برای اجرای وظایف خود دارای تشکیلات مرکزی و واحدها، شعب و نمایندگیها و مراکز درمانی و بیمارستانی، کلینیک، پلی کلینیک و دی کلینیک در تهران و شهرستانها می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این پژوهش براساس مشاهدات تجربی مربوط به ۲۱ شعبه سازمان تامین اجتماعی استان گیلان به ارزیابی عملکرد میپردازیم. برای این کار می بایست متغییرهای ورودی و خروجی تعیین شود. از این رو ابتدا شاخص های سازمان تامین اجتماعی که برخی به عنوان ورودی و برخی به عنوان خروجی در نظر گرفته شده اند مورد اشاره قرار می گیرند.
داده ها:
-
- نیروی انسانی
-
- فضای فیزیکی (مساحت زیر بنای شعب)
ستادهها:
-
- درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال
-
- کارگاه: محلی است که بیمه شده به دستور کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند.
-
- حق بیمه: عبارت است از وجوهی که به حکم قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان پرداخت می شود.
-
- لیست حق بیمه: صورت اسامی بیمه شده ویا بیمه شدگان کارگاه میباشد که در لیست مذکور کارفرما حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، کارکنان را درج وبه سازمان ارسال می نماید.
کارگاه فعال: شامل:
۱- پرونده کارگاههایی که کارفرمایان مربوطه لیست وحق بیمه ارسال وپرداخت می نمایند .
۲- پرونده کارگاههایی که به موجب گزارشات بازرسین سازمان ویا حسابرسی از دفاتر قانونی آنها ،دارای بیمه شده میباشند.
۳- پرونده قراردادهای پیمانکاری ومهندسین مشاور
-
- نسبت آراء تائید شده صادره به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی تشخیص مطالبات
-
- اعلام بدهی حق بیمه
در مواردیکه حسب محتویات پرونده کارگاه ،کارفرما برای یک دوره مورد محاسبه ،مبالغی به سازمان بدهکارگرددباصدوراعلامیه بدهی حق بیمه به وی ابلاغ می شود.