۱۹۹۵
ارائه سیستم عامل windows 95 وتولید شرکت میکروسافت و ساخت و ارائه درایوهای CD_ROM با سرعت بسیار زیاد و ایمنی اطلاعات زیاد
۱۹۹۶
ارائه میکروپروسسورهای پنتیوم ۲۰۰، ۱۶۶،۱۳۳ مگاهرتز و میکروسسورPentium pro با سرعت MKH300 و ارائه درایوهای CD_ROM 24 ساعته
۱۹۹۷
گسترش اینترنت، تولید میکروپروسسورهای با سرعت MKH300 بیش از و ورود نرم افزارهای از قبیل word97 , Excel97 , office97 به بازار
۱۹۹۸
ارائه ویندوز ۹۸، نسخههای اصلاح شده زبانهای برنامه نویسی ویژوال بیسک Cو ارائه زبانC+ + برنامه نویسی جاوا ارائه DVD ها به بازار
۲۰۰۰
ارائه ویندوز ۲۰۰۰ و Me
۲۰۰۲
ارائه ویندوز XP
(شریفی، ۱۳۸۳ و شجاعی، ۱۳۸۳)
تاریخچه فنّاوری اطلاعات در ایران
تاریخچه فنّاوری اطلاعات را در ایران میتوان به چهار دوره تقسیم کرد
پیدایش: رایانه در سال ۱۳۴۱ وارد ایران شده، بدین ترتیب پیدایش رایانه در ایران ۱۰ سال بعد از ظهور رایانه در کشورهای صنعتی بود.
توسعه: دوره توسعه رایانه در ایران تا سال ۱۳۶۰ ادامه یافت این دوره همراه با رقابت زیادی برای خرید سخت افزار، راه اندازی سیستم عاملهای عظیم نرم افزاری، استخدام هرچه بیشتر نیرو و دنبال کردن برنامههای جامع با توجه به واقعیتهای فنی و نیروی انسانی کشور بود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
بازنگری: با ظهور انقلاب اسلامی در زمینه رایانه نیز تغییر و تحولاتی صورت گرفت و در نهایت تا سال ۱۳۵۹ یک سری بازنگری کلی انجام شد.
بلوغ: پس از بازگشایی دانشگاهها در سال ۱۳۶۲ مرحله بعدی رشد رایانه آغاز شد و در دو شاخه نرم افزاری و سخت افزاری توسعه فراوانی یافت. از مهمترین کارها در این دوره میتوان پردازشگر خط و زبان فارسی را نام برد ( کیانی، ۱۳۸۳).
ویژگیهای عصر اطلاعات
درصد قابل توجهی از نیروی کار در پردازش و انتشار اطلاعات دخیل هستند.
اطلاعات به صورت کالای قابل فروش درآمده که سازمانهایی آن را در پردازش دادهها به کار گرفتهاند تا برای بدست آوردن درآمد به سازمانهای دیگر بفروشند.
سخت افزارها و تکنولوژی اطلاعات خیلی سریع در حال پیشرفت هستند و محور بهبود سازمانی در ابعاد مختلف میباشند.
استراتژی جهانیسازی امکان تحقق پیدا کرده است.
در عصر اطلاعات ساختار قدرت موازنه سه قطبی از دولت و سرمایهدار/افراد ناشی میشودنه صرفا دولتها. ابرانسانها بجای ابرقدرتها مطرح هستند که از طریق شبکه اطلاعاتی به یکدیگر مرتبط شدهاند (رهنورد، ۱۳۸۰).
ضرورت اطلاعات
اطلاعات همانند خونی است که در کالبد سازمان جریان مییابد و به آن حیات میبخشد، اطلاعات میتواند فرایند تصمیمگیری را در مورد ساختار، تکنولوژی و نوآوری تغذیه نماید، و همچنین اطلاعات همانند یک رگ حیاتی است که سازمان را به عرضهکنندگان مواد اولیه و مشتریان متصل میسازد. سازمان را باید بگونهای طرحریزی کرد تا بتوان اطلاعاتی کافی و صحیح به مدیران ارائه نمود. ولی پیش از پرداختن به طرح سازمانی و تکنولوژی اطلاعاتی باید مفهوم اطلاعات را درک کرد. اطلاعات، همان چیزی است که موجب تقویت یا فرایند درک کردن میشود، درحالیکه دادهها چیزی جز دروندادی نیستندکه وارد یک کانال ارتباطی میشوند. دادهها در صورتی به اطلاعات تبدیل میشوندکه افراد بخواهند برای درک بیشتر از آنها استفاده کنند. مدیران خواستار اطلاعات هستند ،نه داده ها. (دفت، ۱۳۸۸).
اهداف طراحی عصر اطلاعات
اجرا و پیادهسازی یک استراتژی برای مجری تکنولوژی اطلاعات یا مدیر در صورتی که ساختار سازمانی تکنولوژی اطلاعات، در جهت مخالف آن استراتژی باشد تقریبا غیر ممکن است. به منظور امکان درگیر شدن موسسه با ابتکارات و خلاقیتهای استراتژیک تکنولوژی اطلاعات، طراحی سازمانی تکنولوژی اطلاعات برای عصر اطلاعات باید اهداف زیر را دنبال کند.
افزایش همکاری و تشریک مساعی: طراحی باید به واحدهای سازمانی مختلف کمک کند تا بصورت هماهنگ به سوی اهداف رقابتی مشترک کار کنند.
واکنشگرایی: طراحی باید به سازمانها اجازه دهد بیدرنگ، به تغییرات زمانی و شرایط واکنش نشان دهند.