۴-۸-۱- متغیرهای مستقل
خودرو: هر نوع وسیله نقلیهی موتوری که لااقل دارای دو چرخ بوده و برای حمل بار یا انسان به کار رود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سرانه راه: شاخصی است که از تقسیم طول راه (کیلومتر) بر جمعیت بدست می آید.
طول راه: عبارت است از کیلومتر راه به ازای هر نفر.
بی سوادی: به عدم توانایی خواندن و نوشتن بیسوادی گفته می شود.
تراکم جمعیت: عبارت است از متوسط تعداد افراد جمعیت در یک کیلومتر مربع از منطقه مورد نظر.
سهم جمعیت شهرستان از جمعیت کشور: عبارت است از جمعیت هر شهرستان تقسیم بر جمعیت کل کشور در سال مورد نظر.
درجه توسعه یافتگی: درجه توسعه یافتگی شاخصی کمی است که از ترکیب شاخص های اجتماعی و اقتصادی مقیاس مورد مطالعه استفاده می کند و پس از محاسبهی وزن استاندارد هر یک از شاخص ها از ترکیب آنها یک مقیاس فاصلهای برای سنجش میزان توسعه یافتگی در سطح مورد مطالعه ارائه مینماید. در این مطالعه شاخص مورد استفاده از نتایج محاسبات زیاری و همکاران بر مبنای نتایج سرشماری ۱۳۸۵ و آمارهای موضوعی سازمانهای مرتبط میباشد (زیاری و همکاران، ۱۳۹۰: ۸-۷).
۴-۸-۲- متغیر وابسته
تصادف رانندگی: تصادف رانندگی به حادثه ترافیک خیابانی و یا جادهای اتلاق می شود که درآن حداقل یک وسیله نقلیه خیابانی با یک وسیله نقلیه دیگر، یا با یک کاربر (استفاده کننده) راه دیگر، یا یک جسم ثابت در کنار جاده، و یا خودرو دیگر که معمولاً آسیب مالی یا جانی در پی دارد، برخورد کرده باشد.
مرگ عبارت است از “بین رفتن تمامی علایم حیاتی یا توقف غیرقابل بازگشت کارکردهای حیاتی پس از وقوع یک تولد زنده (شریک [۵۹]و همکاران، ۱۹۷۵: ۲۲۱) و یا قطع علایم حیاتی بدون بازگشت زندگی بعد از تولد زنده است (نقوی، ۱۳۸۴ :۳۵).
فصل پنجم
یافتههای تحقیق
۵-۱- مقدمه
پردازش داده ها در پژوهشهای اجتماعی معمولا در دو سطح انجام میگیرد. این دو سطح استفاده عبارتند از: ۱- توصیف داده ها (آمار توصیفی) ۲- تجزیه و تحلیل داده ها (آمار استباطی). در مرحله توصیف داده ها جامعه مورد مطالعه با توجه به متغیرهای مورد نظر، توصیف شده و تصویری از وضعیت موجود ارائه میگردد. در مرحله استنباطی نیز رابطه بین متغیرها با بهره گرفتن از آماره های استنباطی پرداخته می شود. آمار توصیفی، آماری است که الگوی پاسخهای افراد نمونه را تلخیص می کند (دواس، ۱۳۸۴: ۱۳۷). در قسمت آمار توصیفی از جدول توزیع میانگین و نرخ رشد استفاده می شود. منظور از آمار استباطی سنجش فرضیه ها و تعمیم نتایج به کل میباشد. در واقع کار آمار استباطی نشان دادن این نکته است که آیا الگوهای توصیف شده در نمونه، کاربردی در مورد جمعیتی که نمونه انتخاب شده، دارد یا نه. به کمک آمار استنباطی می توان نزدیکی آرای نمونه را به آرای جمعیت برآورد کرد. آمار استباطی ما را قادر با استباط ویژگیهای جمعیت از روی ویژگیهای نمونه می کند (دواس، ۱۳۸۴: ۱۳۸).
در فصل اول به بررسی و توضیح آمار توصیفی پرداخته می شود.
۵-۲- آمار توصیفی
کل تصادفات درون شهری در کل کشور در سال ۱۳۸۵، ۶۴۶٨۵١ فقره میباشد که این تعداد در سال ۱۳۸۹به ٣٧٨١١۶ فقره رسیده است. تعداد متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری در سال ۱۳۸۵ در کل کشور، ۱۴۲۷ فقره میباشد که این تعداد در سال ۱۳۸۹ به ۴۹۰۶ فقره رسیده است. که نرخ رشد سرانه کل تصادفات و سرانه متوفیان ناشی از تصادفات در دوره ۱۳۸۹-۱۳۸۵در مقیاس درون شهری و به ترتیب (۱۵/۰-) و (۴۰/۰) میباشد. کل تصادفات برون شهری در کل کشور در سال۱۳۸۵، ١۴٨٣۵۴ فقره میباشد که این تعداد در سال ۱۳۸۹به ١۵٢٨٨۵ فقره رسیده است. تعداد متوفیان ناشی از تصادفات برون شهری در سال ۱۳۸۵ در کل کشور ۶۱۶۳ فقره میباشد که این تعداد در سال ۱۳۸۹ به ۱۴۱۵۸ فقره رسیده است. که نرخ رشد سرانه کل و متوفیان ناشی از این تصادفات در مقیاس برون شهری در دوره ۱۳۸۹-۱۳۸۵، به ترتیب ۵۸/۴ و ۸۲/۵ میباشد.
جدول ۵-۲ و ۵-۳ بیانگر نرخ رشد آمار تصادفات درون شهری در دوره ۱۳۸۹-۱۳۸۵ در بین استانهای کشور میباشد. به دلیل تعداد زیاد شهرستانها تنها آمار تصادفات (درون شهری - برون شهری) استانها ارائه می شود. همانطور که در جدول ۵-۲ مشخص است، استان ایلام با نرخ رشد ۶۶/۰بالاترین نرخ رشد سرانه کل تصادف درون شهری را در بین استانها دارا میباشد. بعد از آن استانهای سیستان بلوچستان و هرمزگان با ۳۸/۰ و ۱۴/۰ به ترتیب بالاترین نرخ رشد سرانه کل تصادف درون شهری را دارا میباشند. استانهای گیلان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی با (۳۵/۰-)، (۲۲/۰-)، (۲۱/۰-) به ترتیب پائینترین نرخ رشد سرانه کل تصادف درون شهری را به خود اختصاص دادهاند. در بین استانها، استانهای ایلام، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قزوین دارای رشد مثبت بوده اند یعنی سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات کل در مقیاس درون شهری در دوره ۱۳۸۹-۱۳۸۵ در آنها افزایش پیدا کرده است. و بقیه استانها دارای رشد منفی بوده اند، یعنی سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات کل در مقیاس درون شهری در دوره ۱۳۸۹-۱۳۸۵ در آنها کاهش پیدا کرده است.
استان ایلام با نرخ رشد ۷۱/۲ بالاترین نرخ رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به فوت را دارا میباشد. بعد از آن استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان با ۴۹/۱ و ۱۸/۱ بالاترین نرخ رشد را دارا میباشند و استانهای زنجان، خراسان رضوی، اصفهان با (۲۶/۰-) ، (۱۰/۰-) ، (۰۴/۰-) پائین ترین نرخ رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به فوت را دارا میباشند.
استان ایلام با ۶۲/۲ بالاترین نرخ رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به جرح را دارا میباشد و بعد از آن استانهای سیستان و بلوچستان ۸۴/۰ و قزوین ۸۱/۰ بالاترین نرخ رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به جرح را دارا میباشد. استان اصفهان (۳۷/۰-) پائین ترین نرخ رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به جرح را دارا میباشد، بعد از آن استانهای سمنان (۰۷/۰-) و مازندران (۰۷/۰-) قرار دارند.
استان ایلام با نرخ رشد ۵۹/۰ بالاترین نرخ رشد تصادفات درون شهری منجر به خسارت را دارا میباشد. بعد از آن استانهای سیستان و بلوچستان ۲۳/۰ و هرمزگان ۰۹/۰ بالاترین نرخ رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به خسارت را دارا میباشد. استانهای گیلان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی با (۴۹/۰-)، (۴۰/۰) و (۳۴/۰-) پائینترین رشد سرانه تصادفات درون شهری منجر به خسارت را دارا میباشند.
جدول ۵-۲- نرخ رشد آمار تصادفات درون شهری در استانها ۱۳۸۹- ب۱۳۸۵ | |||||
منجر به خسارت | منجر به جرح | منجر به فوت | تصادفات کل | استان | ردیف |
۱۰/۰- | ۰۶/۰ | ۰۷/۰ | ۰۶/۰- | مرکزی | ۱ |
۴۹/۰- | ۱۰/۰ | ۲۷/۰ | ۳۵/۰- | گیلان | ۲ |
۲۱/۰- | ۰۸/۰ | ۱۹/۰ | ۱۸/۰- | مازندران |