- هزینه های کنترل کیفیت
هزینه های شکست
این نوع هزینه های کیفیت شامل دو گروه هزینه های شکست داخلی و هزینه های شکست خارجی هست که هرکدام شامل زیرگروههایی میباشند.
هزینه های شکست داخلی
این هزینه ها شامل ایرادهایی هستند که در مراحل مختلف پیش از تحویل کالا به مشتری بروز میکنند و بازرسان به روشهای مختلف از قبیل بازرسی و آزمایش توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت خود یا بازرسان خارجی به این عیوب پی میبرد و در جهت حذف آنها گام برمیدارد. زیرگروههای تشکیلدهندهی این گروه عبارتاند از:
- هزینه های دورریز و اسقاطی
- هزینه های تعمیر و دوبارهکاری محصولات تولیدی شرکت
- هزینه های تحلیل شکست
- هزینه های تعمیر و اصلاح اقلام معیوب دریافتی
- هزینه های ناشی از نگهداری نامناسب مواد اولیه
- هزینه های آزمایش مجدد اقلام اصلاحشده
- هزینه های درجهبندی کیفیت محصولان زیر سطح قابلقبول
هزینه های شکست خارجی
این گروه هزینههایی را در برمیگیرد که پس از دریافت محصول توسط مشتری ایجاد میشوند و تا بیش از بهکارگیری محصول توسط مشتری، مشخص و کشف نشدهاند. عناصر این گروه از هزینه ها عبارتاند از:
- هزینه های ضمانت
- هزینه های برگشت محصول توسط مشتری و شکایات مشتریان
- هزینه های اصلاح محصولات در دست مشتریان
- هزینه های حل مشکلات
- هزینه های از دست دادن اعتبار
جوران در سال ۱۹۶۳ تعادل میان مجموع هزینه های پیشگیری و ارزیابی از یکسو و مجموع هزینه های شکست داخلی و خارجی را از سوی دیگر بهصورت شفاهی بیان نمود. فرض اساسی در مدل او این است که سرمایهگذاری روی فعالیتهای پیشگیرانه باعث کاهش در هزینه های شکست خواهد شد. هدف اصلی در سیستم هزینهی کیفیت، یافتن سطحی از کیفیت است که مجموع هزینه های کیفیت را حداقل نماید. [۸]
این مدل توسط انجمن کنترل کیفیت آمریکا (۱۹۷۰,ASQC) و استاندارد بریتانیایی موردپذیرش گرفت و اغلب شرکتهایی که هزینهی کیفیت را به کار میگیرند، این مدل را مورداستفاده قرار میدهند.
بیان کلاسیک اشاره شده در بالا این نکته را در بردارد که یک سطح بهینهای از کیفیت وجود دارد که هزینهی ناشی از سطح کیفیتی بالاتر از آن، از منافع و سودهایی ناشی از آن بیشتر خواهد بود. البته این ایده نیز اغلب به چالش کشیده میشود. بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که هیچ سطح اقتصادی از کیفیت وجود ندارد یعنی هر سرمایهگذاری روی پیشگیری همیشه میتواند توجیه اقتصادی داشته باشد و سطح بهینه از کیفیت در حقیقت سطح نقص صفر است. منابعی که به آنها اشارهشده به دو دیدگاه از سطح اقتصادی کیفیت رسیدهاند که در شکل (۵) نمایش دادهشده است. شکل سمت چپ که دیدگاه کلاسیک هزینهی کیفیت را مطرح میکند بر لزوم سطحی بهینه برای کل هزینه های کیفیت تکیه دارد درحالیکه شکل سمت راست یا همان دیدگاه مدرن به این نکته اشاره دارد که سطح کیفیتی یا نقص صفر، همان سطح بهینهی هزینه های کیفیت از دیدگاه اقتصادی خواهد بود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل ۳‑۱- سطح بهینهای از کیفیت [۸]
در این پایان نامه، از دیدگاه کلاسیک برای بیان هزینه های کیفیت زنجیرهی تأمین پیشنهادی استفادهشده است. همچنین، هزینه های شکست داخلی و خارجی با یکدیگر تلفیقشده و مجموع هزینه های شکست را بهطورکلی تشکیل میدهند؛ بنابراین، در این پایان نامه، هزینه های کیفیت تولیدکننده شامل سه دسته هزینه های پیشگیری، بازرسی و شکست خواهد بود که به طریق کلاسیک با یکدیگر درتعاملند.
هزینهی کیفیت تأمینکنندگان
یکی از کاربردهای موفقیتآمیز هزینهی کیفیت، ارزیابی تأمین کنندگان میباشد که برای سالهای زیادی توسط یکی از تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی مورداستفاده قرارگرفته است. اگرچه از منظر تئوری این سیستم بدون ایراد نیست، اما توانمندی و قابلیت کاربرد خود را در بهبود کیفیت تأمین کنندگان به اثبات رسانده است و یک مثال برجسته از یک رویکرد علمی هست. درواقع، این شرکت از یک سیستم دوگانه ارزیابی تأمین کنندگان استفاده میکند که یک بخش از این سیستم و تحلیل آن بسیار قدیمی بوده و منسوخشده است، در اینجا موردبحث قرار نمیگیرد. بااینوجود، قسمت دوم این سیستم، عملکرد هزینهی کیفیت تأمین کنندگان را برای هرکدام از تأمین کنندگان ارزیابی میکند که از این شاخص بر اساس فرمول زیر تبعیت میکند:
سیاست زنجیرهی تأمین پیشنهادی را در این پایان نامه بر این اصل استوار است که هزینه های ذیل را بهعنوان هزینه های کیفیت تأمین کنندگان در نظر میگیرد:
- هزینهی بازرسی مواد اولیه
- هزینهی مستندسازی و ارجاع مواد خام معیوب
- هزینهی بررسی شکایت از تأمین کنندگان
هزینهی بازرسی مواد اولیه شامل حقوق و دستمزد کارکنانی هست که به بازرسی و بررسی مواد اولیه میپردازند تا از ورود مواد خام معیوب به خط تولید جلوگیری نمایند. هزینهی مستندسازی و ارجاع مواد خام معیوب شامل حقوق و دستمزد کارکنانی میباشد که پس از بازرسی مواد خام و تفکیک مواد خام سالم و معیوب به مستندسازی آنها میپردازند و سپس مواد خام معیوب را به تأمین کنندگان برمیگردانند که در اینجا زنجیره، هزینهی حملونقل مواد خام به تأمینکننده را متحمل میشود. هزینهی بررسی شکایت از تأمین کنندگان زمانی رخ میدهد که تعدادی از کارکنان به شکایت از مواد خام معیوب دریافتی از تأمین کنندگان میپردازد و هزینهای برای پرداختن حقوق و دستمزد کارکنانی که اقدامات مربوط به شکایت را پیگیری می نمایند، متحمل میشوند.
همه هزینه های فوق با یکدیگر جمع شده و هزینهی کیفیت تأمین کنندگان را تشکیل میدهند. هزینهی مواد خام خریداریشده نیز موردمحاسبه قرار میگیرند و سپس شاخص QCPI به دست میآید.
همانطور که قبلاً ذکر شد، این شاخص جهت ارزیابی تأمین کنندگان مورداستفاده قرار میگیرد و برای همه تأمینکنندگانی که مواد خام را برای یک تولیدکننده عرضه میکنند، محاسبه میگردد. هرچقدر که مقدار این شاخص کمتر باشد، نشاندهندهی عملکرد بهتر تأمینکننده و قرار گرفتن او در جایگاه بالاتر است زیرا عدد کم بهدستآمده برای این شاخص بیانگر این مطلب است که میزان مواد خام معیوب ارسالی از تأمینکننده بسیار کم هست و همچنین تولیدکننده از مواد خامی که توسط تأمینکننده عرضه میشود راضی میباشد و درنتیجه هزینه شکایتی نیز پرداخت نمیشود.
در این پایان نامه، از هزینه های گفتهشده در بالا، بهعنوان هزینه های کیفیت تأمینکنندگان استفادهشده است که در بخش توصیف مدل بهطور کامل تشریح میگردد.
تکنیک نیل به مقصد
تکنیک نیل به مقصد، یکی از تکنیکهای تصمیمگیری چندهدفه میباشد که اطلاعات ترجیحی تصمیمگیرنده قبل از حل مدل گرفته میشود. این روش، نیازمند آن است که تصمیمگیرنده بردار مقاصد ونیز بردار وزن وابسته به سطح دسترسی به این مقاصد را ارائه نماید. در این روش، جواب بهینهی این تکنیک که همان جواب بهینهی این تکنیک که همان جواب بهینهی پارتویی مدل اصلی میباشد بهشدت به بردار مقصد و بردار وزن دادهشده توسط تصمیمگیرنده حساس میباشد.
فرض میشود که مدل اصلی دارای k تابع هدف ماکزیمم سازی میباشد، یعنی
معادله ۳‑۱