روش نمونه گيري به كارگرفته شده دراين مرحله،روش خوشه ای چند مرحله ای می باشد. براین اساس شهرتهران به پنج منطقه شمال،جنوب،شرق، مرکز و غرب تقسیم شده وازهرمنطقه تعداد32 مدرسه دخترانه و 32 مدرسه پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شده وکلیه مدیران این مدارس به عنوان افراد نمونه درنظر گرفته شده اند. ابزارهای تحقیق در بین این 320 مدیرآموزشی توزیع شده و با پیگیری های به عمل آمده تعداد 316 پرسشنامه عودت داده شده و از این تعداد 3 پرسشنامه نیز به دلیل داده های ناقص حذف شده و بقیه مورد تحلیل قرار گرفته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
3-6-ابزار گردآوری داده ها
گام اول در هر تحقیقی برای آشنایی با مفاهیم پایه و مبانی نظری و نیز آشنایی با مطالعات پیشین در خصوص موضوع مورد بحث، مرور پیشینه تجربی و نظری است. بدین منظور از کتب، مقالات، رساله ها، پایگاه های اطلاعاتی و… استفاده شد. گام دوم، گردآوری اطلاعات در خصوص سوالات پژوهش است که محقق برای بررسی سوالهای پژوهشی و یا ازمون فرضیه ها در روشهای آمیخته میباید داده های لازم را جمع آوری نماید. نحوه جمع آوری داده ها باید با نوع طرح پژوهشی مطابقت داشته باشد. با توجه به طرح پژوهشی باید نسبت به فرایند زمانی جمع آوری داده ها تصمیم گیری شود که آیا داده های کمی و کیفی به صورت متقارن جمع آوری میشوند و یا نه در ابتدا داده های کمی و یا کیفی جمع آوری می شود و سپس دیگری. پژوهشگران ملزم هستند که نوع دادهای را که باید بررسی شود مورد ارزیابی قرار دهند و بهترین منبع داده را برای پاسخگویی به سوالات و فرضیه های پژوهش مورد نظر استفاده کنند. این منابع میتوانند افراد عادی جامعه، افراد مطلع و کارشناسان خبره، یا اسناد و مدارک کتبی و یا سمعی و بصری باشند. روشهای جمعآوری داده ها برحسب سوالها،فرضیه ها و نمونه مورد نظر می تواند متفاوت باشد. این روشها درتحقیقات کمی و کیفی با یکدیگر متفاوت میباشند. اما از ان جهت که در تحقیق آمیخته نیاز به استفاده از هر دو روشهای کمی و کیفی میباشد، باید نسبت به روشهای هر دو نوع تحقیق شناخت کافی وجود داشته باشد )بازرگان،1380).
3-6-1-ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی
داده هایی که درنظریه داده بنیان(روش مورد استفاده دربخش کیفی این تحقیق) جمع آوری میگرددشامل انواع بسیاری ازداده های کیفی است.ازجمله مشاهدات،گفت و شنودها، مصاحبه ها، اسناد و مجلات و… ( چارمز[139]، 2000). درفرایند جمعآوری داده برای تولید نظریه تحلیل گر به طورهمزمان داده هایش را جمعآوری،کدگذاری و تحلیل کرده و تصمیم میگیردکه برای بهبود نظریه خود تا هنگام ظهور آن درآینده چه داده هایی راجمع آوری و درکجا آنها راپیدا کند. در تحقیق حاضردر بخش کیفی از ابزار مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختار یافته استفاده شد. در پژوهش های کیفی سؤال ها در یک راهنمای مصاحبه، با تمرکز بر روی مسائل یا حوزه ای که باید پوشش داده شود و مسیرهایی که باید پیگیری شودگنجانده می شود (هومن،1385). در این روش مصاحبه گر سؤالات را در ذهن خود دارد یا ممکن است بر روی برگه ای برای خود نوشته باشد ولی خود را ملزم به رعایت ترتیب خاصی در پرسیدن نمی داند (هومن،1389). دراین پژوهش با رجو ع به ادبیات تحقیق و براساس محتویات مصاحبه های اکتشافی داده ها به صورت گام به گام جمع آوری شد. سوالات مصاحبه از قبل طراحی شده و مشخص شدند. شیوه پاسخدهی به سوالات نیز به صورت باز پاسخ طراحی شد تا پاسخها داخل مقولات ازپیش طراحی شده جای گیرند. مصاحبه در 8 سوال تدوین شد که به بررسی مولفههای اخلاق حرفهای، عوامل موثر در دستیابی مدیران آموزشی به اخلاق حرفهای و پیامدهای تخلق به اخلاق حرفه ای اختصاص یافتند. سپس نظرات صاحب نظران اخلاق حرفهای و اسلامی و مدیران خبره مورد بررسی قرار گرفت . مصاحبه ها به صورت حضوری و رو در رو و در زمانهای کاری در دفتر کار افراد صاحب نظر صورت گرفت. فرایند مصاحبه به گونه ای بود که در آن محقق سوالهارا میپرسید و پاسخگو نظرات و پاسخش را به سوال به صورت باز ارائه میکرد. مصاحبه ها به صورت دستی توسط محقق یاداشت برداری میشدند و البته از دستگاه ضبط صوت برای ضبط آنهانیز استفاده گردید تا اگر نقصی در میان نوشته های دست نویس وجود دارد، بتوان با بهره گرفتن از فایلهای صوتی آنهاراتکمیل کرد. بعد از اتمام مصاحبه ها ورسیدن به اشباع نظری در مقولهها و معرفهای پژوهش در نمونه مورد بررسی، مصاحبه ها پیادهسازی و تایپ شدند تا مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند. مصاحبه ها بعد از پیاده سازی چند بار مطالعه و بازخوانی شدند تا مشکل و نقصی نداشته باشند. فرایند پیاده سازی در مصاحبه بسیار اهمیت دارد و باید دقت شود تا جزئیات و نکتهای از قلم نیفتد. معمولاً به مصاحبهگرتوصیه می شود که بین مصاحبه و پیادهسازی داده ها فاصله زمانی زیادی ایجاد نشود، زیرا با گذشت زمان ممکن است برخی از جزئیات از ذهن مصاحبهگر حذف شود. البته اگر مصاحبه ها ضبط شوند این مشکل تا حد بسیار زیادی حل می شود.
3-6-2-ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی
برای سنجش متغیرهای مدل داده بنیان از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. این پرسشنامه دارای 12 مولفه و 25 زیر مولفه و 119 گویه می باشد.
3-7-روایی و پایایی ابزارهای پژوهش
3-7-1-پايايي (قابليت اعتماد) ابزار کیفی(مصاحبه)
پاي
ايي[140] به سازگاري[141] يافتههاي تحقيق اطلاق ميگردد. پايايي در مصاحبه، در مراحلي چون موقعيت مصاحبه، نسخهبرداري، و تحليل مطرح ميگردد. در رابطه با پايايي مصاحبه شونده به چگونگي هدايت سوالات اشاره ميشود. در پايايي نسخهبرداري نيز بايد به پايايي درون موضوعی نسخهنویسیهای انجام شده حين تايپ متون توسط دو فرد توجه نمود. در طول طبقهبندي مصاحبه ها نيز توجه به درصدهاي گزارش داده شده توسط دو نفر کدگذار، روشي براي تعيين پايايي تحليل است. ميزان( درصد) توافق درون موضوعی دو کدگذار (60 درصد يا بيشتر) در مورد يک مصاحبه (کنترل تحليل) نيز روشي براي پايايي تحليل است. در تحقیق کنونی از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته استفاده شده است.
3-7-1-1-محاسبه پایایی بازآزمون
برای محاسبه پایایی بازآزمون از میان مصاحبه های انجام گرفته چند مصاحبه به عنوان نمونه انتخاب شده و هر کدام از آنها در یک فاصله زمانی کوتاه و مشخص دو بار کُدگذاری میشوند. سپس کُدهای مشخص شده در دو فاصله زمانی برای هر کدام از مصاحبه ها با هم مقایسه میشوند. روش بازآزمایی برای ارزیابی ثبات کدگذاری پژوهشگر به کار میرود. در هر کدام از مصاحبه ها، کدهایی که در دو فاصله زمانی با هم مشابه هستند با عنوان “توافق” و کدهای غیرمشابه با عنوان “عدم توافق” مشخص میشوند. روش محاسبه پایایی بین کدگذاریهای انجام گرفته توسط محقق در دو فاصله زمانی بدین ترتیب است:
درصد پایایی بازآزمون
تعداد توافقات 2
تعداد کل کُدها
=
100%
در تحقیق کنونی برای محاسبه پایایی بازآزمون، از بین مصاحبه های انجام گرفته، تعداد 3 مصاحبه انتخاب شده و هر کدام از آنها دو بار در یک فاصله زمانی 8 روزه توسط پژوهشگر کُدگذاری شده اند. نتایج حاصل از این کُدگذاریها در جدول آمده است. ذکر این نکته ضروری است که تعداد توافقات به صورت کدهای جفتی می باشد به عنوان مثال در جدول پایین تعداد توافقات 38 جفت و یا به عبارت دیگر 76 کد می باشد.
جدول 3-3- محاسبه پایایی بازآزمون
ردیف | عنوان مصاحبه | تعداد کل کُدها | تعداد توافقات | تعداد عدم توافقات | پایایی بازآزمون (درصد) |
1 | M2 | 102 | 38 | 26 | 74% |
2 | M6 | 72 | 27 | 18 | 75% |
3 | M9 |