نتیجه گیری و پیشنهادها
خلاصه پژوهش
امروزه با توجه به فرایند جهانی شدن و دانش مدار بودن اقتصاد، کشورهایی قادر خواهند بود جایگاه جهانی برای خود پیدا و حفظ نمایند، که با توجه به نهاد های علمی و تحقیقاتی و بر اساس اصول و ریشه های اجتماعی و فرهنگی خود بتوانند در تولید علم و مدیریت آن، نسبت به رقبا پیشی گرفته و به طور پیوسته با خلاقیت و نوآوری فرصت های جدیدی برای فروش محصولات خود در بازار جهانی فراهم سازند، بدون تردید، یکی از ایدههای موفق عصر کنونی در زمینه توسعه اقتصادی محلی و ملی، اندیشه ایجاد پارکهای علمی و فناوری و مراکز رشد در تمام کشورهای جهان است که هدف عمده آن ها توسعه فناوری و ایجاد شرایط مناسب برای رشد و ظهور نوآوریها و کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری است. بدیهی است، پارکهای علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقهای از زنجیره توسعه اقتصادی است که با انگیزه افزایش نوآوری تکنولوژیک، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی متخصصان و صاحبنظران بهوجود آمده است، پس ضروری است که با ایجاد محیطی مناسب، شرایط کار و فعالیت را برای شرکتهایی اینچنینی فراهم کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پارک های علمی و فناوری در کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی، انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت های بخش کشاورزی عضو پارک های علمی و فناوری در استان تهران در سال ۱۳۹۲، به تعداد ۴۰۰ نفر می باشد، جهت برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر ۱۹۶ نفر تعیین گردید. همچنین جهت مراجعه به واحد های نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش بهره گیری شد، روش کتابخانه ای، جهت مطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش و دستیابی به اطلاعات از طریق کتب، مقالات، پایان نامه ها، نشریات داخلی و خارجی و همچنین اینترنت و روش میدانی جهت توزیع پرسشنامه ها در بین واحدهای نمونه، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل داده ها. در پژوهش حاضر، پرسشنامه تنها ابزار تحقیق بوده که دیدگاه و نظر آزمودنی ها را در قالب ۹۰ گویه، اندازه گیری نموده است. هر گویه دارای مقیاس ۵ درجه ای لیکرت بوده و آزمودنی برای گزینه خیلی زیاد ۵ امتیاز، زیاد ۴ امتیاز، متوسط ۳ امتیاز، کم ۲ امتیاز و خیلی کم ۱ امتیاز کسب نموده است. به منظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه محقق ساخته به رویت استادان صاحب نظر و متخصص و همچنین اساتید راهنما و مشاور رسیده که پس از حذف و اضافه های لازم روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. همچنین جهت تعیین مقدار پایایی، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم ۳۰ نفر پرداخته و از طریق محاسبه همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ، مقدار پایایی کل برابر ۸۹/۰ بدست آمد که این میزان نشان دهنده پایایی بالا و انسجام درونی سوالات پرسشنامه میباشد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(محاسبه فراوانی و درصد ها) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون) از طریق برنامه نرم افزاری SPSS 19 استفاده شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بحث و تفسیر
در بررسی فرضیه ۱، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین فعالیت های آموزشی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۸/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۶۱/۰ = R2) بیانگر آن است که ۶۱ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین فعالیت های آموزشی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که توجه به کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. در پژوهشی حسینی و همکارن(۱۳۹۱)، نشان دادند که آموزش کارآفرینی می تواند باعث ارتقا مدیریت کسب و کار شود. پژوهش نصردین(۲۰۰۳)، نشان داد که رابطه معناداری بین عملکرد سازمانی، صلاحیت علمی، سابقه آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی با نیاز به آموزش و مهارتآموزی در زمینه کارآفرینی وجود دارد. موان و کالورید(۱۹۹۷)، در پژوهشی نشان دادند که دانشجویانی که تخصص خاصی در کارآفرینی میگیرند، علاقه زیادی به کارآفرین شدن از خود نشان میدهند. تا آنهایی که بدون آموزش به شروع کسب و کار جدید میپردازند.
در بررسی فرضیه ۲، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین فعالیت های پژوهشی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۴/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۵/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۵ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین فعالیت های پژوهشی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که با افزایش فعالیت های پژوهشی در پارک های علمی و فناوری میزان کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نیز در ارتقاء می یابد، خصوصا اگر یافته های فعالیت های پژوهشی منجر به تولید، توسعه یا گسترش دانش نو منتهی گردد. پژوهش حسینی و همکاران(۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، آذر و همکاران(۱۳۹۱)، آراستی و همکاران(۱۳۹۱) و عیدی و عیدی (۱۳۹۰)، نشان دادند ارتقا قابلیت ها و توانایی های دانشجویان اساسی ترین نیاز بازار کار امروز تلقی می شود و نتیجه آن که دانشجویان امروزی نمی بایست صرفا دریافت کننده اطلاعات علمی باشد، بلکه انتظار می رود تا بتواندگستره دانش خود را سمت بخشیده و از آن دانش فعالانه و تحت نظات مربیان و استادان خود استفاده نماید. پژوهش مینسک(۱۹۹۸)، نشان داد که دانشگاههای آلمان نقش ثانویهای در ایجاد انگیزش و شرایط لازم برای کارآفرینان آینده را ایفا میکنند.
در بررسی فرضیه ۳، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین حمایت های مالی و معنوی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۶/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۸/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۸ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین حمایت های مالی و معنوی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که حمایت های مالی و معنوی پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. حسینی و همکاران(۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، آذر و همکاران(۱۳۹۱)، آراستی و همکاران(۱۳۹۱)، نشان دادند که نیاز و ارزش اجتماعی و نگرش و مسئولیت پذیری اجتماعی از عوامل نهادی غیر رسمی و ناکارآمدی دولت از عوامل نهادی رسمی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت های کارآفرینانه اجتماعی هستند. همچنین، ﺣﺠﺎزی و ﺷﮑﺎری (۱۳۸۷)، ﻧﺸﺎن دادند ﮐﻪ در ﺑﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ، ﮐﻢ ﺑﻮدن روﺣﯿﻪ اﺳﺘﻘﻼلﻃﻠﺒﯽ، ﻣﺮﮐﺰ ﮐﻨﺘﺮل دروﻧﯽ و رﯾﺴﮏ ﭘﺬﯾﺮی ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. از ﺑﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﻣﻘﺪار و ﮐﯿﻔﯿـﺖ آﻣﻮزشﻫﺎی ﻋﻤﻠﯽ، ﻣﺨﺎﻃﺮه آﻣﯿﺰ ﺑﻮدن ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺰاری در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی و ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ﻗـﺎﻧﻮﻧﯽ و اداری از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.
در بررسی فرضیه ۴، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین ایجاد فرصت های شغلی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۶۷/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۴۵/۰ = R2) بیانگر آن است که ۴۵ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین ایجاد فرصت های شغلی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت ایجاد فرصت های شغلی در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد خصوصا اگر این فرصت های شغلی جدید متناسب با تحصیلات آکادمیک فارغ التحصیلان و نیازهای جامعه باشد. پژوهش های حسینی و همکاران (۱۳۹۱) و سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، نشان داد تا به حال پتانسیل کامل نانوتکنولوژی بویژه در ایجاد مشاغل جدید و فراهم سازی فرصت ها برای کارآفرینان در بخش کشاورزی تحقق نیافته است.
در بررسی فرضیه ۵، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۹/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۶۲/۰ = R2) بیانگر آن است که ۶۲ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در پارک های علمی و فناوری علاوه بر تشویق فارغ التحصیلان به ابداع، نوآوری و شکوفاسازی خلاقیت ها و ابتکارات در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. پژوهش لاستن و لیدلف(۲۰۰۶)، نشان داد که پارک های علم و فناوریی تاثیر مثبتی بر رشد شرکت ها در زمینه فروش و تعداد کارمندان و قابلیت سود آوری آنها دارند.
در بررسی فرضیه ۶، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین ایجاد زمینه های کارآفرینی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۳/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۳/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۳ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین ایجاد زمینه های کارآفرینی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا بدیهی است که ایجاد زمینه های کارآفرینی در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. پژوهش هایی که توسط حسینی و همکاران (۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، آذر و همکاران(۱۳۹۱)، آراستی و همکاران(۱۳۹۱) و عیدی و عیدی(۱۳۹۰)، انجام شد نشان داد که از مسائل مبتلا به دانش آموختگان دانشگاهی نبود فرصت های لازم برای اشتغال و در نتیجه بیکاری پس از دانش آموختگی است که عوامل و دلایل بسیاری نظیر ضعف مهارتی، عدم توانایی در راه اندازی واحدهای اشتغال زا و نبود یا کمبود فرصت های شغلی به این امر دامن زده است.
در بررسی فرضیه ۷، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین حمایت از نوآوری و خلاقیت پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۷/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۹/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۹ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین حمایت از نوآوری و خلاقیت پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که حمایت از نوآوری و خلاقیت در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. پژوهش های حسینی و همکاران (۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱) و آذر و همکاران(۱۳۹۱)، نشان داد ویژگی های کارآفرین عنوان یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسب و کارهای کوچک می باشد.
در بررسی فرضیه ۸، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین ایجاد و گسترش واحدهای کوچک و متوسط تولیدی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۶/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۸/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۸ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین ایجاد و گسترش واحدهای کوچک و متوسط تولیدی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که توجه به ایجاد و گسترش واحدهای کوچک و متوسط تولیدی در پارک های علمی و فناوری با کشف استعدادها و توان نوآوری و خلاقیت در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. پژوهش حسینی و همکاران (۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، آذر و همکاران(۱۳۹۱)، آراستی و همکاران(۱۳۹۱) و عیدی و عیدی(۱۳۹۰)، نشان داد که عوامل و دلایل بسیاری نظیر ضعف مهارتی، عدم توانایی در راه اندازی واحدهای اشتغال زا و نبود یا کمبود فرصت های شغلی به بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی دامن زده است.
در بررسی فرضیه ۹، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین تحقیقات توسعه ای و کاربردی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۶/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۸/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۸ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین تحقیقات توسعه ای و کاربردی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که گسترش تحقیقات توسعه ای و کاربردی و استفاده از نتایج آنها جهت توسعه همه جانبه در همه ابعاد جامعه، در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. حسینی و همکارن(۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، آذر و همکاران(۱۳۹۱)، آراستی و همکاران(۱۳۹۱)، عیدی و عیدی(۱۳۹۰)، داودی و همکاران(۱۳۹۰)، ملک زاده و کیانی نژاد(۱۳۹۰) و سالاری(۱۳۹۰)، نشان دادند نیروی انسانی، استراتژی، مدیریت، فرهنگ سازمانی، فرایندها، ارزیابی و فناوری اطلاعات از عوامل فرعی موثر در رشد فناوری وابسته به پارک علم و فناوری است.
در بررسی فرضیه ۱۰، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه در بازار پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۳/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۳/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۳ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه در بازار پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه در بازار در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. بررسی پژوهش های حسینی و همکارن(۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱) و آذر و همکاران(۱۳۹۱)، نشان داد از میان شاخص های ۱۰ گانه ی موفقیت، سیاست ها و قوانین کسب و کار در کشور، فناوری و ویژگی های کارآفرین به ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسب و کارهای کوچک شناسایی شدند.
در بررسی فرضیه ۱۱، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۶/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۸/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۸ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا بدیهی است که ایجاد ارتباطات و پیوند گسترده بین دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. حسینی و همکاران(۱۳۸۹)، در پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که فقدان یا کمبود حمایت دولتی از مشاغل کشاورزی مهمترین مانع برای اشتغال فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی است. ضمن اینکه موانع پشتیبانی شامل کمبود امکانات، تجهیزات و زمین های کشاورزی برای کار عملی، کمبود وسایل آموزشی و کمک آموزشی و نیز کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مهمترین عامل شناخته شد. پس از این عامل به ترتیب عوامل آموزشی، برنامه ریزی، سیاست گذاری و عامل انسانی قرار گرفتند. مینسک (۱۹۹۸)، نشان داد که گرایش افراد به کارآفرینی و زمینه خانوادگی آنها، مهمتر از دانش و مهارتهایی است که فارغالتحصیلان در طی دوره تحصیلشان به دست آوردهاند.
در بررسی فرضیه ۱۲، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۹/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۶۲/۰ = R2) بیانگر آن است که ۶۲ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که توجه به امر مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد.
در بررسی فرضیه ۱۳، مشخص شده است، رابطه معنادار مثبت بین هم افزایی شبکه ای و افزایش توان رقابت پارک های علمی و فناوری با کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی وجود دارد، که مقدار این همبستگی ۷۵/۰ می باشد. محاسبه ضریب تعیین(۵۶/۰ = R2) بیانگر آن است که ۵۶ درصد از تغییرات متغیر ملاک کارآفرینی می تواند توسط متغیر پیش بین هم افزایی شبکه ای و افزایش توان رقابت پارک های علمی و فناوری تبیین و آشکار شود، لذا می توان نتیجه گرفت که توجه به هم افزایی شبکه ای و افزایش توان رقابت در پارک های علمی و فناوری در ارتقاء سطح کارآفرینی فارغ التحصیلان کشاورزی نقش دارد. حسینی و همکاران(۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران(۱۳۹۱)، آذر و همکاران (۱۳۹۱)، آراستی و همکاران (۱۳۹۱)،عیدی و عیدی(۱۳۹۰)، داودی و همکاران(۱۳۹۰)، نشان داد که مهمترین موانع در توسعه فناوری های کشاورزی ضعف در قوانین صیانت از مالکیت فکری در کشور، فقدان زیر ساخت های لازم به منظور توسعه فناوری، عدم آشنایی با قوانین مربوط به مالکیت فکری، عدم شناخت از پارک های با کیفیت خدمات رسانی بالا در کشورهای دیگر و عدم توجه به مقوله انتقال فناوری در بخش کشاورزی و روستایی در سیاست های کلان کشور می باشد.
در بررسی فرضیه ۱۴، مشخص شده است، در گام پنجم و نهایی متغیرهای مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی، ایجاد فرصت های شغلی، حمایت های مالی و معنوی، فعالیت های پژوهشی و فعالیت های آموزشی، در معادله خطی رگرسیون گام به گام معنادار شدند. در این مرحله ضریب همبستگی ۸۳۱/۰=R و ضریب تعیین ۶۹۰/۰= R2و نیز ضریب تعیین تعدیل شده ۶۸۲/۰ =R2 محاسبه گردیده است. با مشاهده ضریب تعیین بدست آمده می توان اظهار کرد که حدود ۶۹ درصد از تغییرات متغیر وابسته میزان کارآفرینی فارغ التحصیلان ناشی از متغیرهای مشارکت در پروژه یابی و بازاریابی، ایجاد فرصت های شغلی، حمایت های مالی و معنوی، فعالیت های پژوهشی و فعالیت های آموزشی می باشد. این نتیجه با نتایج پژوهش های نصردین (۲۰۰۳)، مینسک (۱۹۹۸)، موان و کالورید (۱۹۹۷)، حسینی و همکاران (۱۳۹۱)، سلیمان پور و همکاران (۱۳۹۱)، آذر و همکاران (۱۳۹۱)، آراستی و همکاران (۱۳۹۱) و عیدی و عیدی (۱۳۹۰) و ﺣﺠﺎزی و ﺷﮑﺎری (۱۳۸۷)، هم سو است.
پیشنهادهای پژوهش
الف) پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش:
بر اساس فرضیه ۱، پیشنهاد می گردد:
فعالیت های آموزشی پارک های علمی و فناوری در جهت بروز استعدادها و توانایی های حرفه ای فارغ التحصیلان هدایت و برنامه ریزی شود.
فعالیت های آموزشی پارک های علمی و فناوری در جهت افزایش مهارت های فنی فارغ التحصیلان برنامه ریزی شود.
فعالیت های آموزشی پارک های علمی و فناوری در جهت رونق تولید و کسب و کار ملی برنامه ریزی شود.
فعالیت های آموزشی پارک های علمی و فناوری در جهت ارتقای سطح کیفیت شغلی فارغ التحصیلان تدوین گردد.
بر اساس فرضیه ۲، پیشنهاد می گردد:
فعالیت های پژوهشی پارک های علم و فناوری در جهت افزایش مهارت های مدیریتی فارغ التحصیلان انجام پذیرد.
فعالیت های پژوهشی پارک های علمی و فناوری به نحوی انجام شود تا اطلاعات کافی از کسب و کارهای کوچک به عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی در اختیار فارغ التحصیلان قرار خواهد داد.
فعالیت های پژوهشی پارک های علم و فناوری طوری تدوین گردد تا موجب افزایش روحیه کارآفرینی در فارغ التحصیلان گردد.
فعالیت های پژوهشی پارک های علمی و فناوری به نحوی انجام شود تا منجر به ایجاد انگیزه در تجاری ساختن اختراعات در فارغ التحصیلان گردد.
فعالیت های پژوهشی پارک های علمی و فناوری به نحوی انجام شود تا منجر به تولید ایده های نو و کاربردی در فارغ التحصیلان گردد.
بر اساس فرضیه ۳، پیشنهاد می گردد:
حمایت های مالی و معنوی در پارک های علمی و فناوری طوری برنامه ریزی و اجرا گردند که منجر به استفاده از تکنولوژی های نو و پیشرفته توسط فارغ التحصیلان گردد.
حمایت های مالی و معنوی در پارک های علمی و فناوری طوری برنامه ریزی و اجرا گردند که منجر به کشف بازارهای فروش و عرضه محصولات بومی گردد.
حمایت های مالی و معنوی در پارک های علمی و فناوری با هدف کاهش و یا حذف مالیات صنایع ایجاد شده توسط فارغ التحصیلان برنامه ریزی و اجرا گردند.
حمایت های مالی و معنوی در پارک های علمی و فناوری طوری برنامه ریزی و اجرا گردند که منجر به ایجاد شرکت های محلی متکی بر نوآوری گردد.
حمایت های مالی و معنوی در پارک های علمی و فناوری طوری برنامه ریزی و اجرا گردند که منجر به تسریع در روند صدور مجوزهای لازم برای کسب و کار فارغ التحصیلان گردد.
بر اساس فرضیه ۴، پیشنهاد می گردد:
ایجاد فرصت های شغلی در پارک های علمی با هدف افزایش دانش تخصصی مورد نیاز بازار کار برای فارغ التحصیلان فراهم گردد.
ایجاد فرصت های شغلی در پارک های علمی و فناوری با هدف افزایش موقعیت های کار آموزی و کارورزی برای فارغ التحصیلان فراهم گردد.
ایجاد فرصت های شغلی در پارک های علمی و فناوری با هدف تلاش برای جلب حمایت بانک ها از ایده ها و طرح های ابتکاری انجام شود.
ایجاد فرصت های شغلی در پارک های علمی و فناوری با هدف تامین کارگاه های مورد نیاز برای فارغ التحصیلان انجام شود.
بر اساس فرضیه ۵، پیشنهاد می گردد:
تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در پارک های علمی و فناوری با هدف سرعت بخشیدن به روند ارزیابی فرصت های اشتغال زایی انجام شود.
تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در پارک های علمی و فناوری با هدف تسریع در مراحل تاسیس و راه اندازی کسب و کارهای اشتغال زایی انجام شود.
تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در پارک های علمی و فناوری با هدف تسریع در روش های تامین منابع سرمایه برای اشتغال زایی انجام شود.
تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در پارک های علمی و فناوری با هدف تسریع در تخصیص منابع مورد نیاز برای تحقیق و توسعه در تجاری سازی دستاوردها انجام شود.
تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در پارک های علمی و فناوری با هدف ارتقا کیفیت محصولات و خدمات تولید شده انجام شود.
بر اساس فرضیه ۶، پیشنهاد می گردد:
ایجاد زمینه های کارآفرینی در پارک های علمی و فناوری با هدف پایداری و تداوم شغل فعلی در فارغ التحصیلان برنامه ریزی گردد.
ایجاد زمینه های کارآفرینی در پارک های علمی و فناوری با هدف تسریع و تسهیل در اخذ تسهیلات بانکی انجام شود.