- الکسی[۸۵] (۲۰۱۱) تحقیق با عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد مدیران در سازمانهای دولتی واقع در دانشگاه آریزونا» که با بهره گرفتن از مدل آماری رگرسیون کانونی صورت گرفت، نشان داد عملکرد ادراکی یکی از خرده مقیاس هایی است که در ارتباط با بهره وری ضریب بالایی دارد. همچنین او نتیجه گرفت که نقش روابط انسانی حاکم بر سازمان نیز در افزایش ارزیابی بی تأثیر نیست، زیرا ارتباط میان روابط انسانی حاکم در سازمان با بهره وری در سطح اطمینان ۹۵ درصد گزارش شده است.
-
-
- یوکسل و همکاران[۸۶] (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان «استفاده از فرایند تحلیل شبکهای فازی برای کارت امتیازی متوازن»، سطح عملکرد یک کسب و کار را بر اساس مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن با فرایند تحلیل شبکه ای فازی و بر پایۀ چشم انداز ها و استراتژی هایش تعیین نمودند. آنها بیان کردند که مدل پیشنهادی آنها قادر است عملکرد کسب و کار را از دیدگاه یک استراتژی هم با بهره گرفتن از نتایج گذشته و هم شاخص های فعلی و در حال پیشرفت ارزیابی کند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- تسای و همکارانش[۸۷] (۲۰۰۸) از ترکیب دو روش فرایند تحلیل شبکه ای [۸۸] و TOPSIS برای «ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه در تایوان» استفاده کردند. آنها در پژوهش خود از روش فرایند تحلیل شبکه ای برای دست یابی به اوزان معیارها و از روش TOPSIS برای رتبه بندی نتایج به دست آمده از مرحله قبل از شرکت های بیمه استفاده نمودند. همچنین آنها در تعیین معیارهای خود، فاکتورهای غیر مالی نظیر کیفیت خدمات بیمه و رضایت مشتری را نیز به کار بردند.
- تام سکرو[۸۹] (۲۰۱۰) تحقیقی با عنوان «بررسی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد کارکنان» با بهره گرفتن از مدل آماری تحلیل عاملی تعیین کرد حاکم بودن روابط انسانی اصولی از عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد مدیران بود که ارتباط میان عوامل موفق با بهره وری را در سطح ۰۱/۰a= نشان داد (تورانی و یزدانی میلاجردی، ۱۳۸۸: ۸۵، به نقل از تام سکرو،۲۰۰۷: ۱۲۶).
- کاپلر[۹۰] (۲۰۰۸) در تحقیقی با عنوان «بررسی عوامل مؤثر در بهره وری کارکنان» انجام داد. نتیجه گرفت که سبک رهبری، وجود نیروهای متخصص و سازماندهی از عوامل مؤثر بر بهره وری می باشند.
- فتمن[۹۱] (۲۰۰۷) در مطالعات خود با عنوان «بررسی ارتباط بین فضای سازمانی (اصول انسانی حاکم بر سازمان) و ارزیابی عملکرد مدیران» با بهره گرفتن از روش آماری رگرسیون دریافت فضای سازمانی (اصول انسانی حاکم بر سازمان) که در آنها تصمیم گیری متمرکز است و رفتار کارکنان، تحت نظارت قوانین و رویه های زیادی قرار دارد، بهره وری، رضایت شغلی و خلاقیت کاهش یافته، نگرش منفی درباره گروه کاری افزایش می یابد.
- در تحقیق ماری جورجی[۹۲] (۲۰۰۳) تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد مدیران در سازمانهای دولتی واقع در شهر آریزونا»، نتیجه گرفت که نقش فناوری و سازماندهی نیز در افزایش ارزیابی عملکرد بی تأثیر نمی باشد، زیرا که ارتباط بین فناوری و سازماندهی با ارزیابی عملکرد در سطح اطمینان ۹۵/۰ گزارش شده است.
- کوئین[۹۳] (۲۰۰۲) در تحقیقی پیرامون «بررسی ارتباط بین نظارت و برنامه ریزی مدیران با ارزیابی عملکرد در سازمان» نشان داد که نظارت، و برنامه ریزی، ارتباط معنی داری را با ارزیابی عملکرد نشان می دهد.
۲-۴۹٫ چارچوب نظری تحقیق
مدل هرسی[۹۴] و گلداسمیت[۹۵]، یا مدل اچیو[۹۶]: یکی از مدل هایی است که به وسیلۀ هرسی و گلداسمیت، به منظور کمک به مدیران در تعیین علت وجود مشکلات عملکرد و به وجود آوردن استراتژی های تغییر به منظور حل این مشکلات، طرحریزی گردید. در تدوین مدلی برای تحلیل عملکرد انسانی، هرسی و گلداسمیت دو هدف اصلی را در نظر داشتند. قدم اول در مدل اچیو توجه به انگیزش و توانایی پیروان است. پیرو باید تا حدی میل و مهارت های لازم را جهت انجام تکلیف داشته باشد در قدم دوم، پورتر و لاولر[۹۷] با افزودن تصور نقش یا درک مستقل، این ایده را بسط دادند. پیروان جهت انجام مناسب هر کار و وظیفه باید درک صحیحی از نحوه انجام آن داشته باشند. مدل اچیو بازخورد را که شامل آموزش هر روزه و ارزیابی رسمی در عملکرد افراد است، بسیار مؤثر می داند. هرسی و گلداسیمت هفت متغیر مربوط به مدیریت عملکرد اثر بخش را از میان بقیه برگزیده اند و با ترکیب حرف اول هر یک از متغیرهای عملکردی واژه هفت حرفی اچیو را جهت به خاطر سپردن مطرح نمودند. در واقع مدل Achieve عوامل ذیل را به عنوان عوامل اصلی و تأثیر گذار در عملکرد نیروی انسانی معرفی نموده است(هرسی و گلداسمیت،۱۳۷۸: ۱۹۸).
- توانایی[۹۸] (دانش و مهارت): اصطلاح توانایی به دانش و مهارت های کارکنان گفته می شود که اجزای کلیدی آن عبارتند از: دانش مربوط به تکلیف، تجربه مربوط به تکلیف و قابلیت های مربوط به تکلیف(هرسی و بلانچارد، ۱۳۷۸: ۴۲۵).
- وضوح [۹۹](درک یا تصور نقش): به واضح بودن و پذیرش نحوۀ انجام کار، محل و چگونگی انجام آن گفته می شود. برای آنکه کارکنان درک درستی از مشکل داشته باشند، باید اهداف عمدۀ کار، نحوۀ رسیدن به آن ضمن تعیین اولویت ها برای کارکنان کاملاً واضح باشند(همان، ۴۲۵).
- کمک[۱۰۰] (حمایت سازمانی): این اصطلاح به کمک سازمانی، یا حمایتی گفته می شود که کارکنان سازمان برای تکمیل و اثر بخشی کار خود به آن نیاز دارند. برخی از عوامل حمایت سازمانی عبارتند از: بودجه، وسایل و تسهیلاتی که برای ایجاد انگیزه و حمایت همه جانبه از سوی تمام بخش های سازمان برای افزایش توان نیروی انسانی و بهره وری لازم است(همان، ۴۲۵).
- انگیزه[۱۰۱] (انگیزش یا تمایل): به وظایف کارکنان یا انگیزش در آنان برای کامل کردن انجام کار خاص مورد تحلیل به گونه ای موفقیت آمیز اطلاق می شود(همان، ۴۲۵).
- ارزیابی[۱۰۲] (آموزش و بازخورد عملکرد): به ارزیابی بازخورد روزانۀ عملکرد و مرور گاه به گاه آن گفته می شود. روند بازخورد مناسب، به کارکنان اجازه می دهد تا پیوسته از چگونگی انجام کار خود مطلع باشند(همان، ۴۲۵).
- اعتبار[۱۰۳] (اعمال معتبر و حقوقی کارکنان): این اصطلاح به مناسب بودن خط مشی و عملکرد حقوقی تصمیمات مدیران در خصوص منابع انسانی اطلاق می شود. مدیران باید اطمینان کسب کنند که تصمیمات آنها در برخورد با حقوق کارکنان و مراجعین با قوانین حقوقی و خط مشی شرکت های دیگر هماهنگی دارد(همان، ۴۲۵).
- محیط[۱۰۴] (تناسب محیطی): به آن دسته از عوامل خارجی گفته می شود که می تواند حتی با وجود توانایی، وضوح، حمایت و انگیزۀ لازم برای انجام کار همچنان بر عملکرد آنان تأثیر گذار باشد. عوامل محیطی عبارتند از: رقابت، شرایط بازار، آیین نامه های دولتی، تدارکات و نظایر آن(همان، ۴۲۵).
۲-۵۰٫ مدل مفهومی تحقیق
نمودار شماره ۲-۲: مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
روش تحقیق
جامعه و نمونه آماری
ابزار گرد آوری داده ها
روش جمع آوری اطلاعات
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
نرم افزار کامپیوتری
۳-۱٫ مقدمه
بی تردید یکی از مهمترین فصول هر تحقیق، بحث روش شناسی آن میباشد. دستیابی به هدفهای تحقیق و شناخت علمی آن میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد، نه موضوع تحقیق. روش های تحقیق به عنوان هدایت گر جستجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت میباشند (خاکی،۱۳۸۴: ۱۵۵). دکارت در اثرش «گفتار در روش»، روش را راهی میداند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود. در عرف، روش را مجموعه شیوه ها و تدابیری دانستند که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش به کار برده میشود. به طور دقیقتر روش را میتوان:
- مجموعه طرقی که انسان را به کشف مجهولات و حل مشکلات هدایت میکند.
- مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش واقعیات به کار میروند.
- مجموعه ابزار یا فنونی که آدم را از مجهولات به معلومات راهنمایی مینماید دانست (ساروخانی، ۱۳۸۰؛ ۲۴).
۳-۲٫ روش پژوهش
پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص نماییم برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوه هایی را اتخاذ کند تا او هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر دست یابد و اما به مانند سایر بحثها در علوم انسانی، در مورد روش تحقیق نیز در کتابهای مختلف نظرات و دیدگاه های متفاوتی عنوان شده است (ظهوری،۱۳۷۸، ۲۷). فرایند روش تحقیق علمی به مجموعه مراحل منظم و پیوسته اطلاق میشود که امر تحقیق را از آغاز تا پایان امکان پذیر مینماید. فرایند روش تحقیق علمی شامل مراحل کلی است که هر مرحله خود نیز دارای خرده فرآیندی شامل مراحل ریزتر است که عملیات و اقدامات متناسب با آن انجام میگیرد. اصل اساسی روش تحقیق، رعایت ترتیب و نظم فرایند کلی و خرده فرآیندهای هر مرحله است تا تحقیق علمی را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین آسیبها در زمینه کشف مجهول و کشف راه حل مسئله عملی میسازد (حافظ نیا،۴۸:۱۳۸۲).
پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی – تحلیلی است؛ که به صورت مقطعی و با بهره گرفتن از روش پیمایشی در سال ۱۳۹۲ انجام گرفته است. روش پیمایشی یکی از روش های گردآوری، تنظیم و تحلیل دادههاست که بر ساختن فرضیه و آزمون آن و تحلیل روابط بین متغییرها توجه دارد. علاوه بر این، تحقیق پیمایشی با انتخاب و مطالعه نمونه های منتخب از جامعهای کلی به بررسی میزان شیوع، توزیع و روابط متقابل متغییرهای فردی و اجتماعی میپردازد (دواس، ۱۳۸۳؛ ۷). در این فصل به موضوعاتی از قبیل روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه، شیوه نمونهگیری، ابزار گردآوری داده ها، و نحوه ساخت و اجرای آن و همچنین فرایند جمعآوری اطلاعات، تعریف مفهومی و عملیاتی (جدول مقیاسسازی) متغیرهای اصلی و فرعی تأثیرگذار، سطح سنجش آنها، سطح و واحد تحلیل، اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
همچنین؛ تحقیق حاضر از نوع تحقیق کاربردی میباشد، تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف عملی است و تأکید آن بر تأمین سعادت و رفاه توده مردم است. یافته های تحقیق کاربردی به میزان بسیار زیادی قائل به زمان و مکان میباشد.
۳-۳٫ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری مجموعهای از واحدهاست که در یک ویژگی یا ویژگیهایی مشترک باشند (سرایی، ۱۳۸۴؛ ۵). ساروخانی در تعریف جامعه آماری اظهار داشته که جامعه آماری، همان جامعه اصلی است که از آن نمونهای نمایا یا معرف بدست آمده باشد (ساروخانی،۱۳۸۰: ۱۵۷). پس در پژوهش، مفهوم جامعه به کلیه افرادی اطلاق میشود که میتوان نتایج تحقیق را به آنها تعمیم داد و ماهیت پژوهش، دامنه جامعه را تعیین میکند (دلاور، ۱۳۸۵؛ ۴).این پژوهش با تکنیک پرسشنامه خود اجرا انجام شد. تکنیک پرسشنامه، تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده ها است که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از سؤالات پرسیده میشود. هر چند پرسشنامه تنها روش برای تشکیل ماتریس متغیر برای نمونه های بزرگ نیست اما آن را پرکاربرد ترین تکنیک دانستهاند (دواس،۸۷:۱۳۸۳).
جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیۀ مدیران شرکت نفت و گاز غرب استان کرمانشاه می باشد. که بر اساس آخرین نتایج از کارگزینی و معاونت توسعه و نیروی انسانی ۶۰ نفر برآود شده اند. از آنجایی که تعداد افراد نمونه پایین بود و دسترسی به آنان به راحتی میسر بود. بنابراین مناسب ترین روش نمونهگیری برای این تحقیق، سرشماری بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیۀ مدیران شرکت نفت و گاز غرب استان کرمانشاه (۶۰ نفر) تشکیل میدهند. از این تعداد، ۸ نفر زنان و ۵۲ نفر مردان هستند که بعنوان جامعه آماری این تحقیق در نظر گرفته میشوند.