سازمان ملل متحد معاهده جهانی را در ۹ اصل بوجود آورد که به صورت زیر است :
اصل اول : حقوق بشر- شرکت ها ، بنگاه های اقتصادی و بازرگانان باید در حوزه فعالیت و نفوذ خود از حقوق بشر حمایت کنند و به آن احترام بگذارند.
اصل دوم : شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تضمین نمایند که نقشی در نقض حقوق بشر ندارند.
اصل سوم : معیارهای کار- شرکت ها و بنگاه ها و بطور کلی بخش خصوصی باید از آزادی انجمن ها و سندیکاها و شناسایی مؤثر حقوق مذاکره و قدرت عمل دسته جمعی حمایت نماید و حق چانه زنی متقابل را به رسمیت بشناسد .
اصل چهارم : شرکتها باید در حذف کامل هر نوع کار اجباری بکوشند.
اصل پنجم : شرکت ها باید به طور موثری کار کودکان را ملغی کند.
اصل ششم : شرکت ها باید هر گونه تبعیض شغلی را منع کنند.
اصل هفتم : محیط زیست- شرکت ها و بنگاه های اقتصادی باید حامی رویکرد پیشگیرانه در مقابله با مشکلات محیط زیست باشند.
اصل هشتم : متعهد گردند که در محافظت از محیط زیست مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند و پیشقدم شوند.
نهم: شرکت ها باید در تشویق توسعه و گسترش فن آوری سازگار با محیط زیست بکوشند.
محیط زیست | استاندارهای کار | حقوق بشر |
تجارت باید از نگرش های پیش احتیاط ملی در خصوص چالش زیست محیطی حمایت کند. ابتکارات به منظور بهبود مسئولیت پذیری زیست محیطی قبول کند. گسترش توسعه و اشاعه تکنولوژی های سازگار به محیط زیست . |
تجارت باید آزادی تجمعات وحقوق شناخته شده اتحادیه ها و چانه زنی را قبول کند . حذف تمامی اشکال کار اجباری منع موثر و قاطع کارکودکان. حذف تبعیض در عرصه استخدام و اشتغال. |
تجارت باید به اعلامیه جهانی حقوق بشر احترام بگذارد و از حمایت بین المللی آن دفاع کند. تجارت باید اطمینان بدهد که در فعالیت های ضد حقوق بشر همدستی نکند. |
(White House, 2002,15)
جدول۲-۴ معاهده جهانی حقوق بشر
۲-۱۷ استراتژی های مسئولیت اجتماعی
استراتژی هایی که جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی در میان جوانان ،دانشکاه ها، مدارس و نوآوران معرفی شده است به صورت زیر می باشد :
۱- جوانان
-
-
-
- جلب تشویق دانشجویان و دانش آموزان برای کارهای علمی ، فنی به صورت فرآیندی و سیستمی
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
-
-
- خدمات حمایت از نوآوری به ویژه انتقال و انتشار تکنولوژی
-
- بکارگیری گسترده تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات در خدمت عمومی ،بنگاه های کوچک و متوسط
-
- ایجاد مسیرهای شغلی برای جوانان و کاهش بیکاری آنها
-
- فعال کردن ابزارهای بازار نیروی کار شامل شناسایی نیاز ها ،مساعدت و همیاری در جستجوی شغل
- راهنمایی و آموزش به عنوان بخشی از برنامه های فعال پرسنلی