در تبدیل دانش نامشهود به دانش مشهود، فرد میتواند دانش خود را در قالب مطالب منظم، سمینار، کارگاه آموزشی به دیگران ارائه دهد گفتگوهای میان یک گروه، در پاسخ به پرسشها یا برداشت از رخدادها، از جمله فعالیتهای معمولی هستند که این نوع از تبدیل در آنها رخ میدهد.
فرایند بیرونی سازی بیش از سایر فرآیندهای مدل نوناکا نیاز به فرهنگ خلق و انتقال دانش در سازمان دارد. همچنین وجود اهداف سازمانی مرتبط با تسهیم دانش و انجام تشویقهای مورد نیاز برای کارکنان به منظور مشارکت در جریان تسهیم دانش سازمانی ضروری میباشد. با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد کارکنان ایسنا برای تبادل عقاید و تفکرات در مورد حرفه خود با یکدیگر با انگیزه نمیباشند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرضیه فرعی سوم: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند ترکیب وجود دارد.
آزمون آماری میانگین یک نمونه ای برای فرضیه فرعی سوم مشخص نمود که با ۹۵ درصد اطمینان میتوان گفت که در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند اجتماعی سازی وجود ندارد.
در مرحله ترکیب، حرکت از دانش آشکار فردی، به سمت دانش آشکار گروهی و ذخیره سازی آن صورت میپذیرد و با توجه به استفاده از دانش موجود، امکان حل مسائل از طریق گروه فراهم شده، به دنبال آن دانش، توسعه مییابد. این مرحله نیاز به باور و اعتماد کارکنان به تسهیم اطلاعات و تأثیر مثبت آن روی عملکرد سازمانی دارد. برای پیشتیبانی از تصمیم گیریهای سازمانی، در سطوح مختلف، نیاز به سازماندهی اطلاعات بصورت منظم و شفاف میباشد.
فرضیه فرعی چهارم: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند درونی سازی وجود دارد.
از آنچه که از آزمون فرعی چهارم در فصل قبل حاصل گردید با ۹۵ درصد اطمینان میتوان گفت که در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند درونی سازی وجود ندارد.
در مرحله درونی سازی، دانش آشکار به دست آمده در سازمان، نهادینه میشود. همچنین گذراندن این مرحله برای افراد، آفرینش دانش ضمنی جدید شخصی را نیز در پی دارد (کسب دانش پنهان جدید از دانش آشکار موجود). وجود ساختارهای مربوط به مستندسازی از ارکان مهم مربوط به درونی سازی است. این مسئله نیازمند برنامه ریزی شفاف سازمانی برای مدیریت دانش در سازمان میباشد. لازم به ذکر است به عنوان آخرین مرحله از فرایند دانش آفرینی مدل نوناکا، درونی سازی، ارتباط مستقیم با پیاده سازی موفق فرآیندهای قبل خود دارد.
از بررسی فرضیه های تحقیق میتوان نتیجه گرفت که در خبرگزاری ایسنا تنها فرایند اجتماعی سازی، به عنوان اولین مرحله از مدل دانش آفرینی نوناکا، منطبق با فرایند دانش آفرینی نوناکا میباشد.
سؤال فرعی اول: آیا فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا منطبق با مدل دانش آفرینی نوناکا میباشد؟
از بررسی فرضیه های تحقیق میتوان نتیجه گرفت که در خبرگزاری ایسنا با توجه به وجود فرایند اجتماعی سازی، به عنوان اولین مرحله از مدل دانش آفرینی نوناکا، ولی به سبب فقدان سایر فرآیندهای این چرخه، فرایند دانش آفرینی موجود در خبرگزاری منطبق با مدل دانش آفرینی نوناکا نمی باشد.
سؤال فرعی دوم: چه فرآیندهایی برای تبدیل دانش تصریحی و دانش ضمنی به یکدیگر بر اساس مدل نوناکا در سازمان رسانهای وجود دارد؟
با توجه به تأیید فرضیه فرعی اول تحقیق و وجود تنها فرایند اجتماعی سازی از مدل دانش آفرینی نوناکا میتوان نتیجه گرفت که تنها فرآیندهای مربوط به اشتراک دانش ضمنی افراد وجود دارد. با توجه به اینکه این فرایند وابسته به ارتباطات میان فردی میباشد به نظر میرسد با وجود عدم توجه به بسترهای مدیریت دانش در خبرگزاری ایسنا، ماهیت کاری کارکنان این سازمان که آنها را در ارتباطات افرادی توانمند میسازد، بوجود اجتماعی سازی در این سازمان کمک کرده است.
۵-۳) پیشنهادهای تحقیق
۵-۳-۱) پیشنهادهای کاربردی
از آنجا که همه فرآیندهای مدل دانش آفرینی نوناکا مهم هستند، بنابراین لازم است آنها را در مدیریت دانش به صورت یکپارچه مورد توجه قرار داده با اندیشیدن تدابیر و برنامه ریزیهای لازم و نیز با عنایت به موقعیت سازمان مورد نظر، توازن بین این فرایندها را برقرار کرد.
برای انتقال دانش بین افراد، باید میان افراد، فرهنگ مشترک و توانایی کار گروهی ایجاد شود. که این امر با بهره گرفتن از نظریههای اجتماعی و همکاری میسر میشود. نشست گروهی که تجربیات را توضیح داده، درباره آن بحث میکند، فعالیتی است، که در آن اشتراک دانش پنهان میتواند رخ دهد
بیرونی سازی بیان دانش ضمنی و انتقال آن به شکلهای قابل درک برای دیگران، نیازمند گسترش مرزهای درونی و بیرونی خود کارکنان است. مستند سازی تجربیات مدیران و یا کارکنان به این امر کمک مؤثری مینماید.
ایجاد پایگاه های اطلاعاتی و بانکهای آماری به منظور توسعه دانشهای موجود در سازمان ابزار مناسبی میباشد.
ایجاد بستری برای بروز خلاقیت در سازمان در درونی سازی دانش تأثیر بسزایی دارد.
۵-۳-۲) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
از آنجاییکه در این تحقیق از مدل دانش آفرینی نوناکا استفاده شده است، پیشنهاد میگردد در تحقیقات آتی از سایر مدلهای موجود در ای
ن زمینه استفاده گردد.
با توجه به عدم وجود فرآیندهای درونی سازی، ترکیب و بیرونی سازی در خبرگزاری ایسنا، پیشنهاد میگردد طی تحقیق به آسیب شناسی این خلا و شناسایی موانع و نارسایی های موجود عدم وجود این فرآیندها پرداخته شود.
پیشنهاد میگردد مطالعه ای تطبیقی با موضوع بررسی وضعیت فرایند دانش آفرینی در سایر خبرگزاریها انجام شود.
۵-۴) محدودیتهای تحقیق
از مواردی که میتوان به عنوان محدودیت پژوهش به آن اشاره کرد عدم همکاری برخی از خبرنگاران خبرگزاری ایسنا بود، به طوری که از میان ۱۵۰ نفر از آنها تنها ۱۱۸ نفر به پرسشنامه های ارسالی پاسخ دادند.
منابع
منابع فارسی:
افرازه، عباس (۱۳۸۴). “مدیریت دانش، (مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی)". تهران. نشر مولفت