برنامه بهره برداری
مدل بهره بردار
مدل بازار
مدل فناوری
شکل ۴-۵- سیستم بهره برداری از فناوری ارائه شده توسط S.G.Bremer و همکارانش(۲۰۱۳)
مدل ۱ در این سیستم نشانگر هدف بهره بردار نسبت به تجاری سازی فناوری در تطابق با اهداف استراتژیک سازمان می باشد که از جمله این اهداف عبارتند از: پیشرو بودن فناوری در بازار، کاهش ریسک و مخارج، حداکثر سازی سود و منافع و…
مدل ۲ نشانگر گزینه های بهره برداری است که شامل دو مدل:۱- بهره برداری درونی از فناوری(استفاده از فناوری های موجود در محیط تولیدی سازمان به منظور توسعه تولید)،۲- بهره برداری بیرونی از فناوری(تجاری سازی فناوری در خارج از مرزهای شرکت) می باشد. استراتژیهای بهره برداری در این دو مدل عبارتند از: ۱بهره برداری درونی بصورت استفاده مشترک، ۲- بهره برداری بیرونی بصورت لیسانس و ۳- بهره برداری بیرونی بصورت فروش فناوری. دو گزینه خارجی لیسانس و فروش نیازمند تقسیم بندی بیشتری نخواهند بود اما گزینه استفاده مشترک می تواند بطور جداگانه مشمول گروهی از گزینه ها از جمله سرمایه گذاری مشترک، اتحاد استراتژیک، همکاری درR&D و فرانشیز شود.
مدل ۳ بیانگر مدل محتوایی سیستم موثر بر تصمیم تجاری سازی است که شامل سه مدل فناوری و بازار و نهاد بهره بردار می باشد.
مدل فناوری شامل زیر عوامل مربوط به فناوری مرتبط داخلی- از جمله فناوری هسته ای، فناوری پشتیبان و فناوری نامرتبط-، زیر عوامل مربوط به فناوری مرتبط خارجی-از جمله فناوری جدید، فناوری پیشگام، فناوری کلیدی، فناوری پایه و فناوری جایگزین-، زیرعوامل مربوط به منبع فناوری-از جمله R&D داخلی، قرارداد تحقیقاتی، همکاری در R&D، اکتساب فناوری، گرفتن لیسانس، ادغام و اکتساب- و حفاظت قانونی و غیر قانونی از مالکیت فکری می باشد.
عامل محیط و بازار هدف شامل زیر عوامل محیطی از جمله محیط فرهنگی اجتماعی، محیط زیست، محیط سیاسی، محیط فناورانه، محیط اقتصادی، محیط فیزیکی، زیر عوامل بازاری از جمله رقبا و تازه واردان، مشتریان، تأمین کنندگان، جایگزین ها و سازمان بهرهبردار و عامل نهاد بهره بردارشامل زیر عوامل ساختار حضوری سازمانِ بهرهبردار در بازاری که در آن عمل می کند، منابع مالی و مخاطب های صنعتیِ آن خواهد شد.
تعامل بین این عوامل نیز بر تصمیم نهایی شرکت جهت موفقیت و حداکثرسازی منافع حاصل از تجاری سازی اثرگذار خواهد بود که این مسئله از جمله موضوعات شایان بررسی برای تحقیقات بعدی خواهد بود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مدل ۴، ویژگیهای خاص بهره بردار را بیان می کند که با تکامل گزینه های مختلف و اینکه عوامل مختلف تا چه حد بر تصمیم بهرهبردار اثر گذارمی باشد، در ارتباط است. ساختار سازمانی نهاد بهره بردار در بازاری که در آن مشغول فعالیت می باشد، منابع مالی شرکت یا مخاطبان صنعتی آن از جملۀ این عوامل اثرگذار می باشد.
تفسیر موضوعی:
بر اساس مطالب ذکر شده با توجه ویژه به عامل چرخه عمر و همچنین ترکیب استراتژیهای مطرح شدۀ مرتبط با این عامل در مطالعات مورد بررسی، به ترتیب استراتژیهای تجاری سازی مستقل، تأسیس شرکت زایشی، تحقیق و توسعه مشترک در دورۀ تحقیق و توسعه، استراتژیهای همکارانه سرمایه گذاری مشترک، اتحاد استراتژیک و خرید/اکتساب در دورۀ رشد و بلوغ و استراتژیهای ادغام و فروش در دورۀ افول با توجه به دو عامل زمان و بازگشت سرمایه مطابق شکل ۴-۶ پیشنهاد می شوند. لازم به ذکر است که استراتژی لیسانس به صورت مشترک در هر دو دورۀ تحقیق و توسعه و رشد پیشنهاد می شود.
شکل ۴-۶- نحوه جانمایی استراتژیهای تجاری سازی در چرخۀ عمر فناوری بر حسب زمان
اندازه شرکت
از آنجا که بیشتر ادبیات تجاری سازی بطور خاص بر روی شرکت های نوپا تمرکز نداشته اند، به نظر می رسد اندازه شرکت و یا سن اغلب به عنوان یک بعد مهم در فرایند تصمیم گیری مغفول مانده است.
در جدول ۴-۸ مشخصات مطالعاتی که علاوه بر سایر عوامل، عامل اندازه شرکت را نیز به عنوان عاملی مؤثر بر استراتژی تجاری سازی شناسایی کرده و مورد بررسی قرارداده اند، آورده شده است.
جدول ۴-۸- مشخصات مطالعات اصلی ترکیب شده با تمرکز بر عامل اندازه شرکت جهت ارتباط دهی مفاهیم و ساخت تحلیل از نتایج آنها | ||||||
ردیف | سال/نویسنده | هدف/سوال تحقیق | روش تحقیق | صنعت مورد مطالعه | استراتژیهای تجاریسازی فناوری شناسایی شده | عوامل موثر بر استراتژیهای تجاریسازی شناسایی شده |
Scopus-27 (S27) | (۲۰۱۲) O. Conceicao, M.Fontes, T.Calapez |
کدام عوامل بر تصمیمات شرکت های زایشی تحقیقاتی محور با هدف قردادن بازارهای فناوری اثرگذار است؟ کدام عوامل بر قابلیت شرکت های زایشی تحقیقاتی محور به منظور فعالیت در بازارهای فناوری به عنوان کسب و کار اصلی شرکت اثرگذار است؟ اولین تصمیم در موقعیت های بعدی به چه میزان تعیین کننده می باشد؟ | کمی/ تحلیل رگرسیون | شرکت های زایشی تحقیقاتی محور اروپایی |
|