نمونه گیری فرآیندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه ای برگزیده می شوند که معرّف جامعه بزرگتری که نمونه از آن انتخاب شده است، باشد (خاکی، ۱۳۸۶،ص۲۷۲).
برای نمونهگیری روش های گوناگونی از جمله روش نمونه گیری بیقاعده، روش نمونه گیری تصادفی ساده، روش نمونه گیری تصادفی طبقهبندی شده نظامدار، روش نمونه گیری خوشهای، روش نمونه گیری سهمیهای و روش نمونه گیری ترکیبی وجود دارد (سکاران،۱۳۸۶، ص۲۹۴-۲۹۵).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است.
۳-۸ تعیین حجم نمونه
اینکه حجم یا اندازه نمونه چقدر باشد، سؤال مهمی است. چرا که انتخاب نمونه بزرگتر و یا کوچکتر، سبب اتلاف منابع می شود و یا پژوهشگر را به نتایجی فاقد استفاده عملی می کشاند. در این تحقیق با بهره گرفتن از فرمول جامعه نامحدود تعداد نمونه مورد نظر انتخاب شده است:
n : تعداد نمونه
اندازه متغیر در توزیع طبیعی که از جدول مربوط در سطح احتمال مورد نظر استخراج می شود که در تحقیق حاضر با توجه به در نظر گرفتن سطح اطمینان ۹۵ در صد مقدار آن برابر ۹۶/۱ است.
P و qبرابر ۵/. در نظر گرفته می شود.
? میزان خطا در نمونه گیری می باشد که در این تحقیق با توجه به میانگین خطاهای تحقیقات گذشته، برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است.
بنابراین تعداد نمونه برابر ۳۸۵ نفر می باشد
۳-۹ روش و ابزار جمع آوری داده ها
روش های جمع آوری داده ها به دو دسته تقسیم می شود؛ یکی روش های مستقیم؛ نظیر مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و دیگری روش های غیرمستقیم؛ نظیر استفاده از اسناد و مدارک.
در این تحقیق فقط از روش مستقیم پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.
پرسشنامه
با توجه به اینکه پرسشنامه ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می شود: پرسشنامه های بسته مستلزم دادن پاسخهای کوتاه یا انتخاب یک پاسخ از میان چند گزینه است؛ اما پرسشنامه های باز یا نامحدود مستلزم پاسخ آزاد پاسخ دهنده است که با کلمات خود آن را بیان می کند. نوع پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق از نوع بسته می باشد. در پرسشنامه تحقیق حاضر، از یکسری سؤالات بسته با طیف پنج گزینه ای لیکرت۲ استفاده شده است. بدین ترتیب پاسخگو برای پاسخ دادن به هر کدام از سؤالات پرسشنامه باید یکی از گزینه ها را انتخاب نماید و علامت بزند. از طرفی ساختار پرسشنامه شامل سه بخش است؛ در بخش مقدماتی، عنوان، معرفی پژوهش و هدف از انجام آن برای پاسخگو بیان شده است. برای بخش دوم تعدادچهار سؤال در موردمتغیر های جمعیت شناختی جنسیت، سن، شغل، میزان تحصیلات و تعداد دفعات خرید از فروشگاه پاسخگویان در نظر گرفته شده است. در بخش سوم یکسری سؤال بسته برای گردآوری اطلاعات طراحی گردیده است.
نحوه توزیع پرسشنامه
پس از تهیه و تدوین پرسشنامه نخستین مرحله در گردآوری اطلاعات، تعیین چگونگی توزیع و جمع آوری پرسشنامه است. برای این کار دو روش متداول است؛ یکی به صورت تحویل مستقیم (حضوری) پرسشنامه به پاسخ دهندگان و دیگری پست کردن پرسشنامه ها.
در این تحقیق به دلیل اینکه نمونه مشتریان فروشگاه ها بودند پرسشنامه ها به طریق حضوری توزیع و جمع آوری گردید.
نحوه امتیازبندی پرسشنامه
در سؤالات پرسشنامه از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت برای گرفتن نظرات پاسخگویان استفاده شده است. نحوه امتیازبندی این سؤالات در جدول (۳-۱) آمده است.
جدول (۳-۱): نحوه امتیازبندی به گزینه های پرسشنامه
کاملاً موافق | موافقم | تا حدی موافق | مخالف | کاملاً مخالف |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
جدول ۳-۲ رابطه میان سؤالات پرسشنامه و فرضیه های تحقیق
مؤلّفه | سؤالات |