دولت با موسسات
(مناقصات دولتی)
رابطه دولت با سازمانها و موسسات تجاری به صورت الکترونیک انجام می شود
G2G
تعاملات بین دولتها
یک دولت با دولت دیگر می تواند از طریق شبکه و به صورت الکترونیکی انجام شود
M-C
تجارت با موبایل
افراد از طریق تلفن و یا تلفن همراه می توانند به شبکه متصل و از این طریق به انجام تعاملات و پردازش تجاری بپردازد
“باتوجه به اشکال مختلف تعامل دولت با خویش، شهروندان، کسبه و تجار وکارمندان که ارائه گردید نه تنها موجب یکپارچه شدن دولت با خود و جامعه میشود بلکه باعث میگرددکه دولت بر منابعی تاکید داشته باشد که بیشتر مورد نیاز است. دولت الکترونیک باعث گسترش فرهنگ خود خدمتی[۱] میشود و شهروندان قادر میشوند تا آنجا که ممکن است به خود کمک کنند و از هزینه ها و اتلاف وقت خود بکاهند (نوبخت و بختیاری، ۱۳۸۷، ۱۱).
با عنایت به اینکه ضرورت ایجاد دولت الکترونیک برای تمام حکومتها افزایش رضایت شهروندان وسهولت ارائه خدمات به کلیه اتباع کشور است و یکی از دغدغه های مردم با دستگاه های اداری وبخش غیر دولتی، تبادل اطلاعات اداری وهویتی و دریافت تاییدیه های معتبر و غیر قابل انکار و باکمترین زمان وهزینه میباشد لذا لازم است تدابیر اجرای خواست مردم و دولت توسط قانونگذار ومجری و ناظرقانونی بصورت مدون ومتقن اتخاذ گردد تا از هدر رفتن منابع وامکانات مردم و دولت بصورت صحیح واجرای غیر تکراری امورجلوگیری شود (مومنی، ۱۳۸۰، ۲۴).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-۲ بیان مساله
با عنایت به اینکه براساس بند ۱ قسمت “ج” ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه که مقرر داشته: کلیه دستگاه های اجرائی مکلفند تا پایان سال دوم برنامه نسبت به ارسال و دریافت الکترونیکی کلیه استعلامات بین دستگاهی و واحدهای تابعه آنها با بهره گرفتن از شبکه ملی اطلاعات و رعایت امنیت اقدام نمایند.
باتوجه به الزام قانونی برای تبادل اطلاعات و استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی، ضروری بنظر میرسد وضع موجود و فرایند اجرای استعلام اطلاعات مورد نیاز دستگاه های دولتی از یکدیگر (A2A) بررسی و مورد ارزیابی قرار گیرد و از روند پیشرفت برنامه پنجم توسعه و سطح دستیابی به اهداف دولت الکترونیک در این زمینه با توجه به انتظارعملکرد مثبت و تعویق احتمالی سیستم دولتی و سوء جریان با فرض عدم امکان سنجی مورد نیاز این پژوهش نسبت به امکان سنجی اجرای استعلام الکترونیک بین دستگاه های دولتی استان مرکزی اقدام نماید. لیکن بدلایل ذیل که جامعه کنونی ما با آن دست به گریبان است وسبب اتلاف منابع انرژی و انسانی بسیار میگرددکه به برخی از آنها اشاره میشود، لازم است بررسی امکان سنجی تبادل داده ها از نظر سخت افزاری – نرم افزاری و زیرساخت فنی در بین دستگاه های دولتی استان مرکزی صورت پذیرد.
۱- استعلام دستگاه های اداری درخصوص موارد متعددبا اعزام متقاضی ودرخواست مکتوب به دستگاه های دولتی دیگر سبب صرف هزینه و اتلاف وقت متقاضی و کارکنان دستگاه های دولتی میباشد که بصورت میانگین اگر فرایند تهیه مرقومه استعلام در هر اداره ۴ساعت زمان صرف شود وبا در نظر گرفتن مسافت درون شهری در استان مرکزی برای رفت و آمد متقاضی حداقل برای هر استعلام ۸ساعت (معادل یک نفرروز اداری) وقت صرف خواهد شد ومیانگین تعداد استعلام کتبی دستگاه های اداری از یکدیگردر هر سال حداقل ۱۰۸۰۲۴۰ نفرساعت در۴۰دستگاه مورد تحقیق جهت استعلام دستگاه های اداری استان از یکدیگر میشود و سبب حذف گردش فیزیکی مکاتبات وحذف اعزام متقاضی به دستگاه های اداری دیگر میگردد.
۲- اعزام متقاضی جهت دریافت پاسخ استعلام، سبب تردد وسایل نقلیه و به تبع آن مصرف سوخت بیشتر، استهلاک وسایل نقلیه، صرف هزینه، آلودگی محیط زیست وتغییرنامطلوب آب و هوا،تهدید بهداشت و سلامت عمومی میگرددکه در صورت اجرای استعلام الکترونیک بین دستگاه های اداری سبب کاهش تردد متقاضیان، کاهش مصرف سوخت و به تبع آن حفظ محیط زیست واکوسیستم و افرایش سلامت جسمی عمومی جامعه وکاهش آلودگی آب و هوا میگردد. باعنایت به اینکه تعداد ۳۷۷۰ فقره استعلام دستگاه های استانی از مراجع بالادستی در سال داشته که ۲۷/۶ درصد کل استعلامها می باشد و ۲/۴۷درصد استعلامها که تعداد۲۸۴۰۰ فقره استعلام است از طرف واحدهای صف به استان صورت می گیرد و۲۸۰۰۰فقره استعلام که برابر ۵۳/۴۶درصد است بین دستگاه ها ی دیگراتفاق می افتد وجمع کل استعلامهای سالانه بین ۴۰ دستگاه استانی حدود ۶۰۱۷۰ فقره میباشد و تعداد مراجعات برای ۴۰ دستگاه دولتی حدود۱۲۴۵۱۵ فقره است که بصورت میانگین برای هر استعلام ۲ مراجعه حضوری صورت گرفته است که با توجه به حداقل مسافت سفر شهری برای هر استعلام را ۱۰کیلومتر سفر شهری و۲روز هم زمان صرف شده باشد مقدار ۴۵/۱لیتر بنزین به ازای۱۰کیلومتر مسافت طی شده معادل ۱/۰گرم در کیلومتر هیدروکربن، ۰۹/۱گرم درکیلومترمنوکسید کربن و ۰۲۷/۰گرم درکیلومتر اکسیدنیتروژن وارد هوای آلوده مینماید که درمقایسه شهر اراک با وضعیت مناطق دیگری مثل تهران، اروپا و آمریکا آلودگی بیشتری دارد (سلیمانی و همکاران،۱۳۹۳، ۵۹). و دو روز هم معادل هرروز حداقل دستمزد ۲۰۰۰۰۰ ریال زمان صرف شده باشد جمعا برای ۶۰۱۷۰ فقره استعلام معادل ۸۷۲۴۶۵۰۰۰ریال سوخت خودرو مصرف شده است وباحداقل دستمزد ۲۴۹۰۳۰۰۰۰۰۰ریال اتلاف وقت صرف شده و ۱۷۸/۱۰۶کیلوگرم مواد آلاینده سوخت وارد محیط زیست شده است.
۳- باتوجه به لزوم کنترل و ارزیابی های مدیریت از حجم مکاتبات ورودی و خروجی دستگاه ها و نوع استعلام جهت ارزیابی و تصمیم گیری باید کاربران نسبت به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز ازسیستمهای مستقل حداقل روز قبل خواسته را مطرح نمود تا اطلاعات مورد نیاز سیستمهای منفرد جمع آوری و تخلیص وبه مدیریت ارائه گرد
د و اغلب مستلزم صرف وقت و انتقال خواسته به مبادی اجرایی ابلاع گردد تا نسبت به تهیه گزارش اقدام نمایند اما با اجرای شبکه استعلام الکترونیک امکان کنترل سیستماتیک و دریافت گزارشات لحظه ای گردش اطلاعات، از صحت اطلاعات موجود نیز اطمینان حاصل گردد. با توجه به جدول تجمیع استعلامها در بین ۴۰دستگاه استانی، استعلام واحدهای صف از استان و استعلام از دیگر دستگاههابیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.
جدول ۱-۲ جمع بندی تعداد استعلام دستگاه ها از یکدیگر
درصدتجمعی
درصد
فراوانی
نوع استعلام
۲۷/۶
۲۷/۶
۳۷۷۰
استعلام از مراجع بالادستی
۴۷/۵۳
۲۰/۴۷
۲۸۴۰۰
استعلام واحدهای صف ازاستان