تبلیغات آنی
کم
بالا
خیلی بالا
خیلی بالا
کم
خیلی زیاد
۲-۲-۵-۸- درآمدهای حاصل از تبلیغات اینترنتی
طبق آمار مؤسسه تبلیغات تعاملی امریکا، درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی در شش ماه اول سال ۲۰۰۷ به رقم ۵۰۹۴ بیلیون دلار رسیده است. این رقم در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۰۶ حدود ۴/۲۵% رشد داشته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، شرکتها و وبسایتهایی که در سال ۲۰۰۷ بیشترین سهم را در درآمد تبلیغات اینترنتی داشتهاند عبارتند از:
خرده فروشان آنی، ۵۴%
خدمات مالی، ۱۵%
صنعت رایانه، ۱۱%
ارتباطات، ۸%
تبلیغات صورت گرفته به وسیله تلویزیون و رادیو اینترنتی، ۶%
دیگر وبسایتها، ۶%
تبلیغات اینترنتی در روشها و اشکال گوناگونی صورت میگیرند که در ادامه بیان شدهاند. اما نکتهای که در این بخش حایز اهمیت است این است که سهم هر کدام از روشها و اشکال تبلیغات اینترنتی در درآمد تبلیغات اینترنتی به چه میزانی است؟ طبق گزارش موسسه تعاملی آمریکا سهم هر یک از بخشها و روشهای تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۰۷ به این شرح است:
حق الزحمههای تبلیغ دهندگان برای دریافت اطلاعات به شرکتهای تبلیغاتی پرداخته اند، ۸%
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
هزینهای که تبلیغ کنندگان بابت خرید لیست محصولات و خدمات پرداخته اند، ۱۷%
تبلیغات متحرک، ۷%
موتورهای جستجو، ۴۱%
تبلیغات بر روی ایمیل، ۲%
تبلیغات حامی گری، ۳%
تبلیغات نمایشی مانند بنر، ۲۱%
تبلیغات ویدئویی، ۱%
یکی از موضوعاتی که اهمیت توجه و تامل بر روی پدیده نو ظهور تبلیغات اینترنتی را پر رنگتر مینماید، بحث رشد سریع تبلیغات اینترنتی در سراسر دنیا میباشد. همانطوری که در تصویر زیر مشاهده مینمایید، رسیدن مبلغ درآمد تبلیغات به واسطه انتشار از این رسانه به رقم ۱۰ بیلیون دلار در سال، آن هم فقط در ایالات متحده امریکا حکایت از تحولی شگرف در استراتژیها و روشهای بازاریابی صنایع امروزی دارد و نوید بخش این موضوع است که تبلیغات، کانال جدیدی برای معرفی محصولات و خدمات سازمانها به مشتریان بالقوه پیدا نموده است. مسیرها و کانالهای نو پدید آمده به وسیله این رسانه جدید، تاثیرات عمیقی نیز بر روی دیگر متغیرها و عوامل دخیل در امر بازاریابی و تبلیغات داشته است. … اما نکته قابل توجهی که در بحث درآمدهای حاصل از تبلیغات، آن هم به واسطه اینترنت وجود دارد این است که بر طبق آما و پیشبینی موسسه زنیت اوپتی مدیا، درآمدهای و هزینههای صرفشده برای تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۰۸ در کل دنیا به مبلغ ۳۷۹۱۰ بیلیون دلار خواهد رسید. از طرف دیگر درآمدها و هزینههای تبلیغات به واسطه رادیو در سال ۲۰۰۸ مساوی رقم ۳۷۵۰۳ بیلیون خواهد بود. یعنی در سال ۲۰۰۸ تبلیغات اینترنتی اولین رقیب سنتیاش را پشت سر خواهد گذاشت. تصویر زیر را ببینید. (حنفیزاده، ۱۳۸۸)
جدول ۲-۲: درآمدها و هزینههای تبلیغات اینترنتی (حنفیزاده، ۱۳۸۸)
سال
نوع تبلیغ
۲۰۰۵
۲۰۰۶
۲۰۰۷
۲۰۰۸
۲۰۰۹
روزنامه
۱۱۹۲۶۲
۱۲۳۴۰۵
۱۲۶۱۹۱
۱۳۰۲۳۱