تاریخ شروع صنعت نساجی همیشه به عنوان یک راز همراه بشر خواهد بود؛ هیچ پاسخ قطعی برای این مسئله نمی توان یافت، شاید بتوان گفت که از بدو زمانی که انسان نیاز به پوشش را احساس کرد، این صنعت پایهگذاری شد. احتمالاً مردم در طول هزاران سال، آن چه را که میپوشیدند، نزد خود میبافتهاند. به عبارت دیگر این صنعت در طول زندگی بشر رشد کرد و به جایی رسید که اینک علاوه بر آن که یکی از نیازهای جامعه بشری را تشکیل میدهد، به عنوان یکی از سکوهای پرش اقتصادی در کشورهای مختلف مطرح است(یار شاطر، ۱۳۸۲).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱۴-۲-وضعیت فعلی صنعت پوشاک در جهان
صادرات[۱۰۳]
نمودار۲-۱٫ ارزش صادرات پوشاک در کشورهای صاحب نام (میلیارد دلار) – ۲۰۱۱
با توجه به آنچه در نمودار فوق مشاهده می شود، سهم چین از صادرات پوشاک جهان بالغ بر ۲۸/۳۷ درصد بوده که در میان سایر کشورهای جهان رتبهی اول را داراست. پس از آن اتحادیه اروپا با سهم ۱۸/۲۸ درصدی در رتبهی بعدی قرار دارد.
وارادت[۱۰۴]
نمودار۲-۲٫ ارزش واردات پوشاک در کشورهای صاحب نام(میلیارد دلار)- ۲۰۱۱
مطابق با آنچه در نمودار فوق مشاهده می شود اتحادیه اروپا بیشترین سهم واردات پوشاک را در میان کشورهای جهان داراست و پس از آن ایالات متحده، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، هنگ کنگ، اسپانیا و هلند در رتبه های بعدی قرار دارند(حائری، ۱۳۹۲).
۲-۱۴-۳-تاریخچه صنعت نساجی و پوشاک در ایران
شواهد باستان شناسی که از حفاریهای شهر شوش به دست آمده است. نخستین نشانه های وجود پارچه منسوج در ایران را به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بر میگرداند، هر چند قبل از آن، ابزار ریسندگی در نزدیکی شهر بهشهر در غار کمربند پیدا شده بود که مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح است. در زمان سامانیان صنعت بافندگی به اوج عظمت و ترقی خویش رسید، در چهار قرن اول هجری، صنعت بافندگی پیشرفت فنی کسب نکرد؛ در قرن پنج، شش، هفت و هشت (دوران حکومت سلجوقیان و مغول) صنعت بافندگی فرصت یافت که با صنعت بافندگی در کشور چین و نقش و نگار بافتههای چین آشنا شود.
در قرن دوازدهم صنعت بافندگی رو به انحطاط گذاشت و مردم به پارچههای ارزان قیمت که عموماً، با پارچههای قلم کاری اصفهان بود، قناعت میکردند. تا اواخر قرن نوزدهم، صنعت دست بافتی کشور چین روند را به لحاظ فنی ادامه داد و رشد فنی قابل ذکری نداشت(یارشاطر، ۱۳۸۳).
در قرن بیستم و با روی کار آمدن سلسله پهلوی، به مرور واردات کارخانهجات(از جمله ماشین آلات بافندگی و دوک ریسندگی) زیادتر شد. اولین کارخانه نساجی پنبهای پشمی، به نام “کارخانه وطن” حدود سال ۱۳۰۴ هجری شمسی، در اصفهان بنا و شروع به کار کرد، به طوری که در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی، تعداد کارخانههای بافندگی کشور به ۴۱ واحد رسید.
در زمان حکومت رضا خان در فاصله سالهای ۱۳۲۰- ۱۳۰۰ هجری شمسی، بر تعداد کارخانهها افزوده شد و نساجی دستی به مرور مگر در بخشهای هنری، بافت آن تقریباً به فراموشی سپرده شد(همان).
۲-۱۴-۴-وضعیت فعلی صنعت پوشاک در ایران
صادرات
در نمودار زیر ارزش صادرات نساجی و پوشاک ایران به صورت مجزا از سال ۸۵ تا ۹۱ نشان داده شده است.
نمودار۲-۳٫ ارزش صادرات نساجی و پوشاک ایران در سالهای ۸۵ تا ۹۱ (میلیون دلار)
واردات
نمودار۲-۴٫ ارزش واردات نساجی و پوشاک ایران در سالهای ۸۵ تا ۹۱ (میلیون دلار)
۲-۱۵-بخش پنجم: چارچوب مفهومی پژوهش
برای اینکه بتوان رفتار خرید افراد را مورد توجه و بررسی قرار داد باید به مواردی توجه کرد که بیشترین رابطه را با رفتار خرید افراد دارد و قسمت اعظمی از رفتار او را تحت پوشش خود دارد بدون شک سبک زندگی افراد هم یکی از این موارد میباشد که در سراسر زندگی افراد قابل شهود است و با گذشت زمان هم تغییر می کند و میتوان از طریق آن رفتار خرید افراد را شناسایی و درک کرد. حتی برخی از افراد سبک زندگی خاص خود را دارند و بازاریابان برای موقعیتیابی خود و داشتن سهم بیشتری از بازار نیاز به درک رفتار افراد و عوامل مؤثر بر آن نیاز دارند. سبک زندگی منعکس کننده مصرف در جامعه است.
متغیر وابسته مدل رفتار خرید در ۴ بعُد حساسیت به قیمت، لذت از خرید، تجربه خرید و کیفیت میباشد از آنجا که رفتار خرید ابعاد گستردهای را شامل می شود و امکان بررسی همه این موارد در چنین پژوهشهای غیر ممکن است به دلیل محدودیت زمانی و گردآوری مطالب، بنابراین ما ۴ بعُد گفته شده را مورد بررسی قرار دادیم که در زمان خرید مورد توجه مصرف کننده میباشد. و متغیر مستقل را سبک زندگی تشکیل میدهد که با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی به آن نگاه کردیم در رویکرد روانشناسی الگوی AIO که در سه مقوله فعالیتها(تلویزون، کار و ورزش)، علایق (خانواده و تنوع) و عقاید و در رویکرد جامعه شناسی با بهره گرفتن از چهار مقوله مصرف محصولات فرهنگی، اوقات فراغت(اینترنت، کلاسهای آموزشی، خانواده و دوستان)، مدیریت بدن و الگوی خرید(مدگرایی و نوآوری) تعریف میگردد. مدل تأثیر سبک زندگی را بر فتار خرید نشان میدهد. در نهایت پژوهش حاضر قصد دارد با بهره گرفتن از مجموع سؤالات رفتار خرید مصرف کنندگان را براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی پیش بینی نماید.
شکل ۲-۶٫ مدل مفهومی پژوهش< br/>فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
پژوهش یک فرایند است و برای پاسخ به سؤالات و مسألههای پژوهشگر یا سفارشدهنده آن صورت میگیرد. مهمترین گام در این مسیر پرفراز و نشیب حرکت مرحله به مرحله انتخاب و استفاده درست از روشها و تکنیکها و فنون علمی است. از این رو نتایج پژوهشهایی قابلیت استفاده و تعمیم دارد که روشمند و هدفمند انجام شده باشد. «تحقیق یا پژوهش، فعالیت پیگیر و تلاش فکری مداوم برای استخراج حقایق از لابهلای حق و باطل است. با تفحص و تلاش برای آشکار ساختن حقیقت و پردهداری از مجهولات، کشف روابط علی و معلولی و خلاصه شناخت علمی یک مسأله یا حل آن با روش منطقیتر علمی است (اکرامی، ۱۳۹۰).
از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت موضوع و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از این تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۲). بنابراین، براساس نظر سکاران (۱۳۹۰) تحقیق را میتوان برای آزمون برخی از پیش بینیهای مفروض طراحی کرد. در فصل حاضر ابتدا روششناسی پژوهش با ملاحظه نوع و روش مورد بررسی قرار گرفته، سپس فرایند پژوهش که شامل تبیین جامعه و نمونه است، بیان گردیده است. در ادامه فرایند پرسشنامه، روایی و پایایی آن محاسبه و در پایان به تکنیکهای به کار گرفته شده در انجام پژوهش اشاره شده است.
۳-۲- روش پژوهش
مفهوم روش تحقیق در کارهای پژوهشی، گزارشهای تحقیقاتی و کتابهای روش تحقیق به گونه های مختلف و در سطوح گوناگونی به کار رفته است. این مفهوم اغلب کلی و شامل انواع روشها، مراحل، فرایندها و ابزار تحقیق می شود. به عبارتی دیگر، این مفاهیم عمدتاً به روش انجام کار پژوهشی – علمی به منظور دستیابی به حقیقتی نو در هر یک از رشته های تحقیق اطلاق میگردد (عندلیب، ۱۳۸۱، ص۵۳).
معیارهای مختلف طبقه بندی روشهای تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد، از جمله براساس هدف (بنیادی، کاربردی و توسعهای) براساس زمان گردآوری داده ها (تاریخی، پیمایشی و آزمایشی) براساس ماهیت داده ها (کمی و کیفی) براساس خصوصیات موضوع و بالاخره براساس معیارهای ترکیبی که مبنای توصیف روشهای تحقیق نیز میباشد بر این اساس روشهای تحقیق به تحقیق آزمایشی، پیمایشی، میدانی و اسنادی طبقه بندی می شود (ازکیا، ۱۳۸۲، ص۲۸۷). در این پژوهش هدف پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی میباشد بنابراین روش پژوهش از نظر هدف کاربردی میباشد. تحقیقات کاربردی برای بهبود و بهینهسازی ابزارها، روشها و اشیا و الگوها مورد استفاده تحقیقات علمی قرار میگیرد.به این دلیل که در این پژوهش از پرسشنامه برای جمعآوری داده های آن استفاده شده و محقق عملاً در جریان تحقیق درگیر شده است؛ پژوهش به لحاظ شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد.
۳-۳- فرایند پژوهش
در کار جمعآوری اطلاعات در هر پژوهش، نه تنها باید از چند چیز یا چندین روش استفاده کرد، بلکه باید هر روش درست و با شناخت کامل برگزیده و به درستی به کار برده شود (کرسول، ۱۳۹۰). روشهای گردآوری اطلاعات را به روشهای کتابخانهای و روشهای میدانی قابل تقسیم است.
برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای از جمله کتابها، مقاله و مجلات استفاده کردیم و همچنین برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه از روش میدانی استفاده کردیم.
۳-۴- جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهای اشاره دارد که محقق میخواهد به پژوهش درباره آنها بپردازد (سکاران، ۱۳۹۳، ص۲۹۴). جامعه آماری در این پژوهش همه شهروندان شهر ایلام میباشد که نامحدود تلقی میشوند.
۳-۵- روش تعیین حجم نمونه
در این پژوهش با توجه به حجم جامعه نامحدود است، ابتدا با بهره گرفتن از نمونه گیری خوشه ای شهرایلام را به ۵ منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم کرده و سپس از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از فرمول نمونه گیری برای جامعه نامحدود استفاده شده است. در صورتی
که کمی کردن متغیرها مجاز باشد، از طیف پنج گزینهای لیکرت مقادیر یک تا پنج را تعریف کنیم بنابراین میتوان با بهره گرفتن از رابطه زیر انحراف معیار را تخمین زد.
(رابطه ۱)
و فرمول زیر برای محاسبه حجم نمونه استفاده استفاده می شود.
(رابطه۲) ۲(
در این رابطه عددی کمتر از ۱۰ درصد انتخاب می شود و نشان دهنده دقت مورد انتظار پژهشگر است (سطح خطا: ɛ معمولا ۵ درصد در نظر گرفته می شود)، انحراف معیار که برابر ۶۶۷/۰ و مقدار احتمال نرمال استاندارد با توجه به جدول ۹۶/۱ که از جدول توزیع نرمال انتخاب می شود (حسینی، ۱۳۸۲). برای پژوهش حاضر با توجه به استفاده از طیف پنج گزینهای لیکرت، انحراف معیار برابر است با :