جدول شماره ۴- ۶- میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های فرهنگ کار در بعد علمی-مهارتی در کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان
مولفه ها | رعایت بهداشت و ایمنی حرفه ای |
یادگیری برای (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )) ارتقاء توانایی کاری |
تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولی |
تخصص گرایی | برنامه محوری | انتقال دانش و تجربه خود به دیگران |
مقدار بار اطلاعاتی(EJ) | ۰ | ۰ | ۰ | ۷۹۱/. | ۰۸۳/. | ۰ |
ضریب اهمیت(WJ) | ۰ | ۰ | ۰ | ۹۲۸/. | ۰۹۷۲/. | ۰ |
بر اساس نتایج به دست آمده از جدول ۴-۴ تعداد کل واحد های شمارش شده شاخص های مربوط به مؤلفه های فرهنگ کار در بعد علمی – مهارتی در کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان ۲۴ واحد بود که ۱۹ واحد مربوط به عامل تخصص گرایی با ۱۴ بار تکرار بیشترین فراوانی و تکرار را به خود اختصاص داده بودند و در این میان مولفه های رعایت بهداشت و ایمنی حرفه ای و انتقال دانش و تجربه به دیگران ؛ بدون واحد شمارش بود و سایر مولفه ها نیز بین یک تا سه واحد اشاره داشته اند.
بر اساس مرحله دوم روش آنتروپی شانون(۴-۶) بر اساس تکرار در دروس مورد بررسی هیچکدام از مقوله ها ی رعایت بهداشت و ایمنی حرفه ای و انتقال دانش و تجربه به دیگران، یادگیری برای ارتقاء توانایی کاری، تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولی و دارای بار اطلاعاتی نیستند و بنابر این بر اساس مرحله سوم روش آنتروپی شانون(۴-۶) میزان اهمیت هر یک از این مولفه ها نیز صفر ارزیابی می گردد. در کتب پنجم و ششم ابتدایی در زمینه مولفه های فرهنگ کار در بعد علمی – مهارتی بیشترین توجه به مولفه رعایت بهداشت و ایمنی حرفه ای می باشد به طوری که این مولفه با بار اطلاعاتی ۷۹۱/. ، حدود ۸/۹۲% از واحد های قابل شمارش را در کلیه ۲۴ درس شمرده شده با تکرار ۱۲ بار به خود اختصاص داده است.
جدول شماره ۴- ۷- توزیع فراوانی مولفه های فرهنگ کار در بعد ارزشی- هنجاری در کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان
مولفه ها درس |
همدلی و همکاری گروهی | وظیفه شناسی | صرفه جویی در مصرف مواد |