دهه ۱۹۸۰
دهه ۱۹۹۰
۲۰۰۰ به بعد
کارا
کارا
اثربخش
کارا
اثربخش
بهرهور
کارا
اثربخش
بهرهور
انعطافپذیر
کارا
اثربخش
بهرهور
انعطافپذیر
خلاق
کارا
اثربخش
بهرهور
انعطافپذیر
خلاق
مستمر
عملکرد بایستی به عنوان چتری تشبیه شود که تمامی مفاهیمی را که یک شرکت برای دستیابی به موفقیت شرکت و فعالیتهای آن مورد توجه قرار میدهد، پوشش داده و به این ترتیب، مفهوم عملکرد کلی[۳۱] یک شرکت، پدیدهای پیچیده است. نوع عملکردی که یک سازمان خاص، سعی در انجام آن دارد معمولاً بسیار خاص بوده و بنابراین برای مواجهه با مفهوم عملکرد، بایستی به اهداف راهبردی آن سازمان توجه کنیم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تنجن(۲۰۰۴) برای تشریح دقیق مفهوم عملکرد و ارتباط آن با بهرهوری و سوددهی، مدل P سهگانه[۳۲] را پیشنهاد داده است (شکل ۱-۲).
شکل ۱-۲) مدل P سهگانه (تنجن، ۲۰۰۴)
اصطلاح بهرهوری، قسمت مرکزی مدلp سهگانه است و تعریف عملیاتی مستقیمی از ارتباط بین مقدار خروجی و مقدار ورودی است. سوددهی نیز هر چند به عنوان ارتباط بین ورودی و خروجی دیده شده است اما این ارتباط یک ارتباط پولی است که تاثیرات عوامل قیمتی در آن لحاظ شده است. عملکرد، مفهومی جامعتر است و علاوه بر بهرهوری و سوددهی، عوامل غیرمالی نظیر کیفیت، سرعت، تحویل (ارائه) و انعطافپذیری را نیز شامل میشود. دو اصطلاح اثربخشی و کارایی در هنگام بحث از سه اصطلاح قبلی به نوعی بینبخشی هستند.
ارزیابی و اندازه گیری عملکرد، باز خورد لازم را در موارد زیر ارئه می کند:
١ -با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص می شود که آیا سیاست های تدوین شده به صورت موفقیت آمیزی به اجرا در آمده اند.
۲- با اندازه گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازه گیری رضایت کارکنان و مشتری ها مشخص می شود آیا سیاست ها به طور صحیح تدوین شده اند.
۳ -ارزیابی و اندازه گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آنها بنماید را میسر می سازد و به شناسایی فرصت ها و محدودیت ها کمک می کند.
۴ -ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران درتصمیم گیری های مدیریتی خواهد بود .چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های مدیریتی از طریق اندازه گیری و ارزیابی سیستم عملکرد و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم می آید.
هر تلاشی که به منظور دستیابی به موفقیت صورت می گیرد باید دارای چار چوبی باشد و بهبود عملکرد سازمانی باید بر مبنای آگهی فرایند ی باشد که “چرخه عملکرد” نامیده می شود. هر برنامه بهبود عملکرد سازمانی باید از اندازه گیری عملکرد شروع نماید (شعبان الهی، ۱۳٧۸: ۵۲).
اندازه گیری عملکرد
ارزیابی عملکرد
بهبود عملکرد
برنامه ریزی بهبود عملکرد
شکل ۲-۲ ) چرخه عملکرد (شعبان الهی، ۱۳٧۸: ۵۲)
پس می توان این گونه نتیجه گرفت که اگر یک سازمان می خواهد از عملکرد خوبی بر خوردار باشد باید کارکردش را مورد ارزیابی قرار دهد.
۳-۲- سیرتطور و تکامل ارزیابی عملکرد:
سابقه ارزیابی در شکل ابتدایی و اولیه خود به گذشته های بسیار دور باز می گردد. همان زمانی که انسان زندگی گروهی را آغاز و پدیده تقسیم کار را به شکل بسیار ابتدایی در بین اعضای گروه مقرر داشت، به نوعی موضوع ارزیابی را مد نظر قرار داده است.
شکل رسمی و مبتنی بر دستاوردهای عملی با نظام بازرسی آغاز می شود. سوئد شاید اولین کشوری است که نظام بازرسی در آن تکوین و تحقق یافت. بازرسی کل در زبان سوئدی آمبودرن خوانده می شود. مقررات مربوط به باز سازی در این کشور از دیگر کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی کامل تر و جا افتاده تر است و مقررات بازرسی اغلب از کشور سوئد اقتباس شده است.
۱-۳-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان: