ب:خطمشی و استراتژی مبتنی بر اطّلاعات حاصل از اندازه گیری عملکرد، تحقیقات، یادگیری و فعّالیّتهای بیرونی مرتبط است.
ج: خط مشی و استراتژی تفهیم شده و از طریق چارچوب فرآیندهای کلیدی جاری میشوند.
د: خط مشی و استراتژی، ایجاد، بازنگری و به روز میشوند.(توکلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۱۷۸)
معیار ٣ : کارکنان
سازمانهای متعالی تمامی توان بالقوّه کارکنان خود را در سطوح فردی، تیمی و سازمانی مدیریت کرده، توسعه داده و بکار میگیرند . آنها عدالت و برابری را ترویج داده و کارکنان را در امور مشارکت داده و آنها را توانمند میکنند. آنها به گونه ای از کارکنان خود مراقبت نموده، ارتباط برقرار کرده، مورد تقدیر قرار داده و به آنها پاداش میدهند ،که انگیزش و تعهّد برای بکارگیری مهارتها و دانششان در جهت منافع سازمانی بوجود میآید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الف: منابع انسانی برنامه ریزی و مدیریت شده و بهبود مییابند.
ب: دانش و شایستگی کارکنان شناسایی شده، توسعه یافته و نگهداری میشود.
ج: کارکنان مشارکت داده شده و توانمند میشوند.
د: کارکنان و سازمان گفتگو دارند.
ه: به کارکنان پاداش داده میشود، مورد تقدیر قرار میگیرند و به آنها توجّه میشود.(توکلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۱۹۰)
معیار ۴: شراکت ها و منابع
سازمانهای متعالی، شراکتهای بیرونی، تأمینکنندگان و منابع داخلی خود را به منظور پشتیبانی از خطمشی و استراتژی و اجرای اثربخش فرآیندها برنامهریزی و مدیریت میکنند. این سازمانها در طی برنامهریزی و مدیریت شرکتها و منابع بین نیازهای حال و آینده سازمان، جامعه و محیط زیست تعادل ایجاد میکنند.
الف: شراکتهای بیرونی، مدیریت میشود.
ب: اطّلاعات و دانش، مدیریت میشود.
ج: منابع مالی، مدیریت میشود.
د: فناوری، مدیریت میشود.
ه: ساختمانها، تجهیزات و مواد، مدیریت میشود.(توکّلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۲۰۶)
معیار ۵ : فرآیندها
الف: فرآیندها به طور نظام مند طرّاحی و مدیریت میشوند.
ب: بر اساس نیازها و انتظارات مشتری طرّاحی و ایجاد میشوند.
ج: فرآیندها در صورت نیاز، با بهره گرفتن از نوآوری به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان بهبود مییابند.
د: با بهره گرفتن از تحلیل داده های مشتری ،فرایندها بهبود می یابد.
ه: سیستم های بکار گرفته شده به منظور اثر بخش بودن و کنترل فعّالیّت ها ارزیابی می شود.
و:با بهبود سیستم ها از وقوع مجدد مشکل پیشگیری می شود.
ز: محصولات و خدمات، تولید، تحویل و پشتیبانی میشوند.(توکلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۲۲۱)
معیار ۶ : نتایج مشتری
سازمانهای متعالی نتایج چشمگیر مرتبط با مشتریان خود را به طور فراگیر اندازهگیری و به آنها دست مییابند.
الف:مقیاسهای ادارکی
این مقیاسها، بیانگر ادراک مشتریان از سازمان است. ( به عنوان مثال از طریق نظرسنجیهای مشتری، گروههای نمونه، رتبهبندیهای فروشندگان، تقدیرها و شکایات به دست میآیند.)
ب: شاخصهای عملکردی
این شاخصها، شاخصهایی داخلی هستند که توسط سازمان به منظور پایش، درک، پیش بینی و بهبود عملکرد سازمان و پیش بینی ادراک مشتریان بیرونی به کار گرفته میشود.
الف:مدیریت ارتباط با مشتری ارزیابی می شود.
ب:اندازه گیری های درون سازمانی مرتبط با رضایت و وفاداری مشتریان نشان دهنده روند بهبود است.
ج:نتایج اندازه گیری ها در ارتباط با رضایت و وفاداری مشتری قابل مقایسه با سازمان های همتراز است.
د: رضایت مشتریان به طور مرتّب مورد بررسی قرار می گیرد.
ه:مشتریان تقسیم بندی می شوند.
و:نتایج مشتریان نمایانگر روند ها ی بهبود است.
ز:نتایج مشتریان قابل مقایسه یا بهتر از سازمانهای همتراز است.
ح: دارای روش همیشگی برای تعیین اهداف به منظور بهبود رضایت و وفاداری مشتریان است.
ط: نتایج بررسی ها به طور مستمر در جهت بهبود استفاده می شود.(توکلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۲۴۰)
معیار ٧: نتایج کارکنان
سازمانهای متعالی نتایج چشمگیر مرتبط با کارکنان خود را به طور فراگیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
الف: مقیاس ادارکی
این مقیاسها، بیانگر ادارک کارکنان از سازمان است. ( به عنوان مثال از طریق نظرسنجیها، گروههای نمونه، مصاحبهها و ارزیابیهای ساختار یافته به دست میآیند.)
با توجّه به ماهیّت سازمان نمونههایی از این مقیاسها میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
- انگیزش
-
- رضایت
ب: شاخصهای عملکردی
این شاخصها، شاخصهایی داخلی هستند که توسّط سازمان به منظور پایش، درک، پیش بینی و بهبود عملکرد کارکنان سازمان و پیشبینی ادارک آنان به کار گرفته میشوند.