۳-۲-۲) متغیر وابسته : متغیر وابسته آن شرایط یا ویژگیهایی است که وقتی محقق، متغیر مستقل را در فعالیتهای حوزه تحقیق وارد یا خارج می کند و یا آن را تغییرمی دهد ظاهر یا محو شود و یا تغییرکند. به عبارت دیگر متغیر وابسته، نتیجه اعمال و تغییرات متغیر مستقل است و نمی تواند به خودی خود وجود داشته باشد. متغیر وابسته بیشتر مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود نادری و دیگران( ۱۳۷۶).
در این تحقیق متغیر وابسته توانمندسازی می باشد. که در قالب ابعاد زیر مورد بررسی قرار گرفته است:
فراهم کردن اطلاعات مرتبط با عملکرد
تصمیم گیریهای کارکنان درباره عملکرد سازمان
دانش کارکنان در خصوص عملکرد سازمان
پاداش بر مبنای عملکرد سازمان
فناوری اطلاعات
۳-۳) قلمرو تحقیق
مسائل و مشکلات امروزین مدیریت ،مسائل پیچیده و چند بعدی است.به علت همین گستردگی ابعاد و زوایای مسائل از یک طرف و محدودیتها ی امکانات مالی و زمانی از طرف دیگر ،تعیین حد و مرزهای مسئله یا مشکل با بهره گرفتن از فنون و روش های پژوهش ضرورت می یابد.بنابراین به منظور تشخیص درست و بهتر مسئله ،کاربردی تر ساختن آن و رسیدن به راه حلهای دقیقتر ،قطعی تر و سازنده تر ،مشخص کردن قلمرو موضوعی ،مکانی و زمانی پژوهش ضروری و لازم است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۳-۱) قلمرو موضوعی تحقیق
پژوهش حاضراز لحاظ موضوعی به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان می پردازد.به عبارتی دیگر دامنه بحث شامل مؤلفه های فناوری بر عواملی چون اطلاعات ،تصمیم گیری و دانش و پاداش می باشد.
۳-۳-۲) قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق حاضر شرکت راه آهن ج.ا.ا واقع در تهران می باشد.
۳-۳-۳) قلمرو زمانی تحقیق
دوره زمانی انجام تحقیق حاضر بصورت روش مقطعی[۱۲۶] می باشد.
۳-۴) جامعه آماری
تعاریف مختلفی برای جامعه تحقیق ارائه شده است. اما به طور خلاصه می توان گفت جامعه تحقیق عبارت است از مجموعه ای از افراد یا اشیایی که دارای ویژگی های همگون، مشترک و قابل اندازه گیری می باشند نادری، دیگران(۱۳۷۶).
جامعه آماری این پژوهش،کارکنان شرکت راه آهن ج.ا.ا واقع در ساختمان مرکزی در ردهای کارشناس،کارشناس مسول ،رئیس اداره ، معاونین کل، مدیران کل، معاونت ها و مشاوران عالی معاونت هامیباشد. بنابراین طبق بررسی های انجام شده جامعه آماری حدود ۲۵۰ نفر تخمین زده شد. خاکی(۱۳۷۸).
۳-۵) نمونه و روش تعیین حجم نمونه
نمونه، گروه کوچکتری از جامعه است که برای مشاهده و تجزیه و تحلیل انتخاب شده است. با مشاهده مشخصات نمونه ای که از یک جامعه انتخاب شده است، می توان از مشخصات کل جامعه استنتاج معینی به عمل آورد بست[۱۲۷](۱۳۷۱).
نمونه گیری از مهم ترین مباحث در تحقیقات علوم اجتماعی است. بدلیل مسائلی چون وقت گیر و هزینه بر بودن نمی توان کل جامعه را مورد بررسی قرار داد، ناگزیر در تحقیقات از نمونه به جای کل جامعه استفاده می شود. از مزایای نمونه گیری می توان به هزینه کم، زمان کم و دقت زیاد اشاره کرد. در روش نمونه گیری با بهره گرفتن از فرمولهای آماری تعداد مشخص از افراد جامعه اصلی بعنوان نمونه تحقیق تعیین می شوند. نمونه باید طوری انتخاب شود که معرف کل جامعه باشد و بتوان نتایج حاصل از آن را به جامعه اصلی تعمیم داد خلیلی( ۱۳۷۸).
محقق باید با توجه به مقتضیات روش تحقیق، ماهیت داده ها، نوع ابزارگردآوری داده ها و ساختار جامعه آماری، نمونه ای را که معرف کیفیت وکمیت جامعه باشد انتخاب کند. در این انتخاب باید به نکات زیر توجه کند: الف) نمونه بایستی با توجه به اهداف تحقیق انتخاب شود. ب) رعایت انصاف و عدم اعمال ذهنیت ها شرط اساس است. ج) عواملی که در تعیین حجم نمونه مؤثرند، مورد توجه قرار گیرند نادری(۱۳۷۵).
با توجه به مطالب بالا و با بهره گرفتن از فرمول آماری از جامعه، ۱۱۵ نفر به عنوان نمونه تعیین شد که برای افزایش اعتماد از جوابگو بودن همه آزمودنی ها ۱۲۵ پرسشنامه بین افراد پخش شد که در آخر بعد از جمع آوری و حذف پرسشنامه های ناقص به تعداد ۱۱۵ پرسشنامه سالم مورد تحلیل قرار گرفت. برای به دست آوردن تعداد نمونه از فرمول زیر استفاده شده است:
N Z2α/۲ S2
n = ————————
ε(N-1) + Z2α/۲ S2
n ═ حجم نمونه Zα/۲ ═ سطح اطمینان توزیع جامعه نرمال
S2 = واریانس صفت در نمونه N ═ تعداد جامعه آماری
دقت برآورد ═ ε
ε در تحقیقات معمولا بین ۰۱/۰ تا ۱/۰ انتخاب می شود که در تحقیق حاضر هم مقدار دقت برآورد ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است. Zα/۲ سطح اطمینان جامعه آماری با فرض نرمال بودن توزیع می باشد که در این تحقیق سطح اطمینان ۹۵٪ ( ۱-α ) و مقدار خطا ۵٪ (α) در نظر گرفته شده است. با این حال تعداد نمونه به صورت زیر به دست آمده است.
۲۵۰ (۱.۹۶)۲*۲.۷۳
n = ——————————— =۱۱۴
۰/۰۵ (۲۴۹) +(۱.۹۶)۲.۲/۷۳
روش نمونه گیری به کار رفته در تحقیق حاضر از نوع تصادفی ساده است. که با توجه به حجم نمونه ۱۲۵ پرسشنامه در میان کارکنان و مدیران ستادی به صورت تصادفی پخش شد و پرسشنامه های ناقص جدا و ۱۱۵ پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت.
<st
rong>۳-۶) روش های جمع آوری اطلاعات
هر پدیده ا
ی از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است .این پدیده ها به عنوان متغیر در طول زمان دچار تحول و دگرگونی می گردند .
هدف از تحقیق اعم از توصیفی یا تبیینی دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است.یافتن پاسخ و راه حل برای مسأله انتخاب شده در هر تحقیق مستلزم دست یافتن به داده هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه هایی را که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای حل مسأله تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد .روش های متنوعی برای گردآوری داده ها وجود دارند که به وسیله آنها می توان داده های مورد نیاز را جمع آوری و ثبت نمود .به منظور گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز یک تحقیق در حیطه علوم رفتاری اغلب از دو روش کتابخانه ای و روش میدانی استفاده می شود.منظور از روش کتابخانه ای مراجعه به منابع اطلاعاتی دست اول و دست دوم مکتوب می باشد.در این روش با رجوع به اسناد ،مدارک ،کتب ،جزوات ،آمارها ،مقالات ،نشریات و موارد مشابه موجود در ارتباط با موضوع تحقیق در جهت بررسی منابع موجود و بازنگری کارهای انجام شده در زمینه موضوع تحقیق بر می آییم .از روش مطالعات کتابخانه ای بیشتر در تدوین مبانی نظری تحقیق استفاده می شود.روش میدانی به منظور گردآوری داده های تحقیق روش غالب در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری و به طور اعم روش رایج در مطالعات و پژوهشهای علوم انسانی است.از این روش به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل آماری و آزمون فرضیه ها استفاده می شود.روش میدانی از روش های زیر تشکیل یافته است : ۱- روش مشاهده ۲- روش مصاحبه ۳- روش پرسشنامه سرمد و دیگران(۱۳۸۲).
در تحقیق حاضر از هر دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق استفاده شده است.از روش کتابخانه ای عمدتأ در تدوین فصل مبانی نظری تحقیق استفاده گردیده ،گرچه در دیگر بخشهای تحقیق ناگزیر از مطالعات کتابخانه ای بوده ایم. در روش مذکور با مراجعه به کتب ،مجموعه مقالات ،پایان نامه ها ،مجلات و … و با توجه به تعدد ،محتوا و حجم منابع موجود به گونه ای مناسب در جهت انتخاب مطالب برای تدوین مبانی نظری تحقیق بر آمده ایم.روش میدانی گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر عمدتأ بر روش پرسشنامه استوار بوده است . همانگونه که اشاره شد مهمترین ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه می باشد .پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج و روشی مستقیم برای کسب داده های پژوهش است .پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات (عبارات یا گویه ها)است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ را ارائه می دهد .این پاسخ ،داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد مقیمی(۱۳۷۷)در این تحقیق نیز محقق با پرسشنامه بسته که برای اندازه گیری آن از طیف لیکرت استفاده شده داده های مورد نیاز را گردآوری کرده است .طیف لیکرت یکی از رایجترین مقیاسهای اندازه گیری نگرش می باشد.این مقیاس از مجموعه منطقی از گویه ها که به ترتیب خاصی تدوین شده اند ساخته می شود .این گویه ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت گویه هایی که از لحاظ ارزش اندازه گیری فاصله های مساوی دارند .عرضه می کنند .پاسخ دهنده میزان موافقت خود را با هر یک از این عبارات در یک مقیاس درجه بندی شده که معمولأ از یک یا پنج درجه است نشان می دهدبازرگان (۱۳۸۰).با توجه به این مطلب در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق در مقابل هر سؤال پنج گزینه به شرح خیلی زیاد ،زیاد ،نسبتأ ،کم ،خیلی کم وجود دارد.برای تبدیل نظرات کیفی افراد به اعداد کمی جهت دستیابی به نتایج ملموس به هر یک از گزینه ها به ترتیب امتیازاتی ازپنج الی یک داده شده است.
۳-۷) تحلیل پرسشنامه
جدول شماره۳-۱: تخصیص سؤالات پرسشنامه به فرضیات تحقیق به صورت زیر است :
۳-۸) روایی و پایایی پرسشنامه
گویه | تعداد سوالات | سوالات |
۱ | ۵ | ۱،۲،۳،۴،۵ |