متغییرهای میانجی در تحقیقات، عوامل متعددی بوده است. برخی از این عوامل شامل سن و جنس میباشند که بهره گیری در این خدمات توسط مردان و کارمندان جوانتر بیشتر است. متغییرهای مداخلهگر آن سن، جنس و تجربیات و داوطلبانه یا اجباری بودن است. در تحقیقی که توسط محققین انجام شده است، جنس، میزان تحصیلات، درآمد و تجربه بهره گیری از اینترنت در بحث بهره گیری از خدمات بانکداری اینترنتی موثر بوده است. در این تحقیق گرایش مردان بیش از زنان به سوی خدمات اینترنتی بوده است. تحصیلات و درآمد بالاتر در کنار تجربه بیشتر از عواملی است که در ایجاد انگیزه برای بهره گیری از خدمات بانکداری اینترنتی موثر بوده است. تحقیقات برخی محققان بیان میدارد که در چین تحصیلات نقش چندانی در استفاده از خدمات همراه بانک ندارد. (Laforet & Li, 2005)لیکن متوسط سن استفادهکنندگان از خدمات بانکداری همراه بسیار بیشتر از بانکداری اینترنتی است. (Suoranta & Mattila, 2004)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در تحقیقاتی که به ارزیابی نگرش جوانان در آلمان پرداخته است،(Nicole Koenig-Lewis, Adrian Palmer, AlexanderMoll, 2010) جوانان خدمات همراه بانک را سادهتر، مفیدتر و با اعتبار بیشتری دانسته و با زندگی خود سازگارتر میدانند. همچنین مردان استفادهی بیشتری از این نوع خدمات نسبت به زنان دارند.
در تحقیقی که در بین دانشجویان ایالات متحده ی آمریکا انجام شده است (Il Im a, Yongbeom Kim b, Hyo-Joo Han, 2008) متغییرهایی چون سن و جنس را در بهره گیری مصرف کنندگان خدمات مالی از بانکداری اینترنتی و همراه بانک مهم ارزیابی شده است. در این مقاله مردان نسبت به زنان در زمان بهره گیری از این خدمات احساس خطر کمتری نموده و مردان نسبت به زنان به عامل سودمندی درک شده بیش از سهولت درک شده اهمیت می دهند.
محققین در تحقیقی که ۱۳۰۰ نفر از مصرف کنندگان خدمات بانکی را مورد پرسش قرار دادهاند، بیان میدارند که کسانی که از خدمات همراه بانک بهره میبرند خصوصیات جمعیت شناختی متفاوتی نسبت به کسانی که از آن بهره نمی برند دارند. بهرهگیران از این سیستم اغلب جوان ودر گروه ۳۴-۲۵ سال هستند. اغلب آنها کارمندان دفتری بوده و حقوق متوسطی دارند. (Mattila, 2003)در تحقیق دیگری که در کشور چین انجام شده است بهرهگیران از سیستم همراه بانک اغلب جوانان شاغل و ثروتمند هستند. (Laforet & Li, 2005, pp. 362–۳۸۰) در تحقیقی که در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک در ایران انجام شده است (Sadeghi .Tooraj , Farokhian. Sahel , 2010) کسانی که از این نوع خدمات بهره میبرند دارای میانگین تحصیلات بالاتری هستند.
محققین عامل تحصیلات بیشتر و درآمد بیشتر و سن کمتر را در کنار دانش بیشتر کامپیوتر در افزایش بهره گیری مصرف کنندگان از خدمات بانکداری اینترنتی موثر میدانند. (Lee & Lee, 2001)در جدول ذیل نقش این متغییرها در مدل ها مورد بررسی قرار گرفته است .
جدول ۱۳ارزیابی نقش متغییرهای میانجی در مدل های مختلف پذیرش فناوری (Venkatesh, Morris, Davis, & Davis, 2003)
ارزیابی نقش متغییرهای میانجی در مدل های مختلف پذیرش فناوری | ||||
مدل | تجربیات | داوطلبانه بودن | جنس | سن |
تئوری رفتار منطقی | در سال ۱۹۹۹ محققین دریافتند که نگرش با افزایش تجربه اهمیت بیشتری یافته و تأثیر هنجارهای ذهنی با افزایش تجربه کمتر می شود. | هرچند در تئوری اولیه نبود محققین پیشنهاد نمودند که نقش هنجارهای ذهنی زمانی که استفاده از سیستم داوطلبی باشد اهمیت بیشتری مییابد | - | - |
مدل پذیرش فناوری | تجربیات در مدل اولیه جزء متغییرها مطرح نبوده است. لیکن محققین در سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۶ با انجام تحقیقات دریافتهاند که تأثیر معنادار سهولت استفاده با افزایش تجربه اهمیت بیشتری مییابد. | سازهی داوطلبی بودن در مدل اصلی پذیرش فناوری تبیین نشده است. لیکن اثبات شده است که سازهی هنجارهای ذهنی صرفاً در صورت اجبار و تجربیات محدود در مدل اثر گذار میباشد. | هرچند در مدل اولیه متغییر جنس مطرح نبوده است. لیکن محققین ثابت نموده اند که در مورد زنان سازهی سهولت درک شده در مراحل اولیه استفاده بیش از سودمندی موثر بوده است. و هنجارهای اجتماعی نیز درمورد زنان مهمتر است. | - |
تئوری رفتاربرنامه ریزی شده | متغییر تجربه در مدل اولیه مورد بررسی قرار نگرفته است لیکن تحقیقات بیانگر این مطلب است که متغییر تجربه برماهیت رابطه بین هنجارهای ذهنی و قصد رفتاری تأثیر گذاشته و هرچه سطح تجربه بیشتر باشد تأثیر متغییر هنجارهای ذهنی کمتر می شود. | در اصل مدل موجود نمی باشد. لیکن طبق تحقیقات هرچه میزان داوطلبی کمتر باشد تأثیر متغییر هنجارهای ذهنی بیشتر می شود | محققین اثبات نمودند که متغییر نگرش در مردان بیش از زنان مشخص است در مراحل اولیه تجربه کردن سیستم دو شاخص هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده در زنان بیش از مردان بوده است. | محققین دریافته اند که نگرش در کارکنان جوانتر تأثیر مشخص تری داشته و کنترل رفتاری درک شده برای کارکنان مسن تر تأثیر مشخص تری دارد. هنجارهای ذهنی در خانم های مسن تر تأثیر مشخص تری دارد. |
ترکیب مدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامه ریزه شده | عامل تجربه در طراحی مدل تأثیرگذار بوده و رابطه سودمندی نگرش را بر کنترل رفتاری درک شده متأثر می سازد.همچنین با افزایش تجربه تأثیر هنجارهای ذهنی کاهش می یابد. | - | - | - |