کیفیت خدمات= انتظارات مصرف کننده از خدمات - ادارکات مصرف کننده از خدمات
بر اساس مدل سروکوال ابعاد اساسی کیفیت خدمات شامل موارد زیر است:
ابعاد فیزیکی[۱۰۶]: شامل وجود تسهیلات، تجهیزات کارکنان و کالاهای ارتباطی است تمام این ابعاد تصویری را فراهم می کنند که مشتری(خصوصا مشتری جدید)برای ارزیابی کیفیت آن را مدنظر قرار می دهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
قابلیت اطمینان[۱۰۷]: توانایی انجام دادن خدمات به شکلی مطمئن و قابل اعتماد است، به طوری که انتظارات مشتری تامین شود. معنای دیگر قابلیت اطمینان عمل به تعهدات است. یعنی اکر سازمان خدماتی در زمینه زمان ارائه خدمت، شیوه ارائه خدمت و هزینه خدمت وعده هایی می دهد باید به آن عمل کند.
مسئولیت پذیری[۱۰۸]: مراد از مسئولیت پذیری تمایل به همکاری و کمک به مشتری است. این بعد از کیفیت خدمت، بر نشان دادن حساسیت و هوشیاری در قبال درخواست ها، سئوال ها و شکایات مشتری تاکید دارد. معیار تعریف مسئولیت پذیری مدت زمانی است که مشتری مجبور است برای دریافت کمک یا پاسخ به سئوالاتش منتظر بماند.
ضمانت و تضمین[۱۰۹]: ضمانت و تضمین بیانگر شایستگی و توانایی کارکنان سازمان برای القای یک حس اعتماد و اطمینان به مشتری نسبت به سازمان است. این بعد از کیفیت خدمت مخصوصا در خدماتی مهم است که دارای ریسک بالاتری می باشند.
همدلی[۱۱۰]: یعنی ایکه بر اساس روحیات افراد، با هرکدام از انها برخورد ویژه ای می شود، به طوری که مشتریان قانع شوند که سازمان آنها را درک کرده است و برای سازمان مهم هستند.
۳-۲ پیشینه تحقیق:
در ارتباط با رابطه مدیریت کیفیت جامع و مدیریت دانش تحقیقات اندکی صورت گرفته است که از میان این تحقیقات تنها چند تحقیق جنبه کاربردی دارند:
هنرپور و همکارانش[۱۱۱] در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان “مدیریت دانش، مدیریت کیفیت جامع و نوآوری” به بررسی رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع با نوآوری پرداخته اند. ارتباط مثبت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع با نوآوری حاصل تحقیق آنها بوده است.
شکل شماره ۱۵-۲. مدل مفهومی هنرپور و همکاران
Hung و همکارانش در سال ۲۰۱۰ [۱۱۲]به بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآورانه در صنایع تکنولوژیک پرداختند. تحقیق آنها ۳ هدف اصلی را دنبال می کرد:
مشخص کردن ارتباط میان مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی و عملکرد نوآورانه
مشخص کردن اینکه آیا یادگیری سازمانی موجب ایجاد عملکرد نوآورانه میشود.
آیا یادگیری سازمانی نقش تسهیل کننده میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد نوآورانه ایفا می کند.
این تحقیق در سال ۲۰۱۰ در صنایع تکنولوژیک تایوان انجام شد و دو نتیجه کلی در بر داشت. ۱. مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مهمی بر یادگیری سازمانی دارد. ۲. یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت جامع هر دو اثرات مهم و مثبتی بر عملکرد نوآورانه دارد.
شکل شماره۱۶-۲. مدل مفهومی هانگ و همکاران
همچنین Molina و همکارانش در سال۲۰۰۷ [۱۱۳]طی تحقیقی تحت عنوان “بررسی ارتباط بین فعالیت های مدیریت کیفیت و انتقال دانش” به بررسی نقش انتقال دانش به عنوان یک میانجی در ارتباط بین مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانی پرداختند. این تحقیق که در جامعه ای متشکل از ۱۹۷ شرکت اسپانیایی انجام گرفت، این نتیجه را دربرداشت که از آنجاییکه مدیریت کیفیت تاثیر مثبتی بر انتقال دانش دارد، در نتیجه بر منابع سازمانی، قابلیت های سازمانی و مزیت رقابتی سازمان نیز تاثیر میگذارد.
شکل شماره ۱۷-۲. مدل مفهومی مولینا و همکاران
ابو یاسین و همکاران (۲۰۱۱) [۱۱۴]با بررسی رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در صنعت بیمه در کشور اردن به این نتیجه رسیدند که میان مولفه های مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع رابطه معناداری وجود دارد. این تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش را شامل بر ۶ فرایند تشخیص، کسب، خلق، تسهیم، ذخیره سازی و کاربرد دانش بر می شمرد و در پی آن است تا رابطه این فرآیندها با مدیریت کیفیت جامع را مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق در جامعه ای مشتمل بر ۱۳۰ نفر از مدیران صنعت بیمه اردن به انجام رسیده و کلیه فرضیات محقق مبنی بر ارتباط ابعاد مدیریت دانش با مدیریت کیفیت جامع مورد تایید قرار گرفته است.
یکی از نکات قابل توجهی که در این زمینه میتوان در نظر گرفت شباهت صنعت بیمه اردن به صنعت بیمه کشورمان است. در تاریخ انجام این پژوهش جمعا ۲۸ شرکت بیمه در صنعت بیمه اردن فعال بوده اندکه مشارکت این شرکت ها در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۲.۵% گزارش شده است. بیمه اتومبیل همچنان مهم ترین رشته بیمه ای بوده که در سال ۲۰۰۶، ۴۶% از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق ارتباط کلیه ابعاد مدیریت دانش با مدیریت کیفیت جامع قویا تایید شده است.
سایر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است تنها به بررسی یکی از عوامل ( مدیریت دانش – مدیریت کیفیت جامع ) پرداخته اند که از آن جمله می توان به تحقیقات زیر اشاره کرد :
شهرام گیلانی نیا و سید جواد موسویان به ” بررسی تاثیر سطوح مختلف ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد شرکت های بیمه در ایران ” پرداختند و در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که تاثیر سطوح مختلف ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر عم
لکرد شرکت های بیمه در ایران متفاوت است .در این مدل اطلاع رسانی ، سرعت ارائه خدمات ، صحت خدمات ، انعطاف پذیری و قانونمندی در شرکت های بیمه به عنوان ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر مورد بررسی قرار گرفت.
هم چنین ایرج نوری و پروانه چارستاد به ” بررسی ارتباط عوامل مدیریت کیفیت و انتقال دانش ” وآنها در تحقیق خود ارتباط با تامین کنندگان،کار تیمی، استقلال کاری، کنترل فرایند و ارتباط با مشتریان را مورد بررسی قرار دادند.بر اساس یافته های این پژوهش ارتباط میان اکثر عوامل مدیریت کیفیت و انتقال دانش داخلی و خارجی مورد تایید قرار گرفت.
غلامرضا طالقانی، علی انواری و لیلا افتخاری به بررسی ” رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه” پرداخته و به این نتیجه رسیدند که بین انتقال و کاربرد دانش و نوآوری سازمانی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.
رضایی و همکارانش در سال ۲۰۱۰ به بررسی ” ارتباط بین فعالیت های مدیریت کیفیت جامع و عملکرد سازمانی در صنعت بیمه” پرداختند و به این نتیجه رسیدند که میان فعالیت های مدیریت کیفیت جامع و عملکرد سازمانی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.
۵-۲- نتیجه گیری
در فصل حاضر سعی شد در ارتباط با موضوع مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع و مفاهیم مرتبط با هریک از آنها بحث گردد. در این راستا مفاهیم، تئوری ها، مدل ها و رویکردهای مختلف مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع معرفی گردید. در مدل نظری این تحقیق به منظور پاسخ به سوالات تحقیق، ابعاد مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع به تصویر کشیده شده اند. ابعاد مدیریت دانش: شناسایی و کسب دانش، تولید و اشتراک دانش و نگهداری و بکارگیری دانش
ابعاد مدیریت کیفیت جامع :
بهبود مستمر: بهبود کیفیت و بهره وری چرخه مستمر در TQM است و از طریق اندازه گیری پیشرفت و لحاظ کردن آن در فرایند بهبودبخشی کسب می شود. طبق نظر پیشوای نهضت کیفیت، دکتر دمینگ، تنها شرکت هایی که درجهت بهبود مستمر کیفیت و بهره وری گام بردارند و به ارائه خدمانی بپردازند که در نوع خود بهترین باشند، می توانند به حیات خود ادامه دهند. تعهد سازمانی: دمینگ، تعهد کارکنان و کارمندان را به فعالیت های کیفی عامل اصلی موفقیت برنامه های TQM معرفی نموده است. تعهد سازمانی در واقع انعکاسی از میزان دلبستگی هیجانی فرد به سازمان و همانندسازی وی با اهداف ان است. تحقیقات نشان داده است که تعهد سازمانی با رضایت شغلی و انگیزش رابطه مثبت و با غیبت و ترک خدمت به طور معنی داری رابطه منفی دارد. تمرکز بر مشتریان: دمینگ،کیفیت را با رضایت مشتری یکی می داند. بنابراین، با افزایش کیفیت خدمات، رضایت مشتریان بالا می رود و بدین طریق اثربخشی سازمان ارتقا می یابد. به همین خاطر می توان یکی از شاخصهای اثربخشی سازمان را رضایت مشتری دانست. در یک سازمان متعهد به TQM ، نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان و ارضای این نیازها باید در ذهن همه کارکنان وجود داشته و توجه چشمگیری به شناسایی این نیازها (نهان و آشکار) و سطوح ارضای آنها مبذول گردد. آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان: کارکنان نقش بسزایی در ارتقای کیفیت به عهده دارند. کارکنان سرمایه اصلی سازمان میباشند؛ بنابراین مشارکت آنان در تحقق مدیریت کیفیت امری حیاتی است . اگر نزدیکترین افراد به فرایندها در تحلیل عملکرد و تصمیمگیریهای مربوط به ارتقای آنها دخالت داشته باشند ارتقای مستمر کیفیت عملی خواهد شد . مشارکت کارکنان حاکی از وجود یک جو مناسب فرهنگی میباشد که میتواند همه کارکنان را در راستای پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان بسیج نمایند .همچنین در این باره اهمیت آموزش کارکنان تا حدی است که کرازبی، کیفیت را کشف آنچه مشتری میخواهد، آموزش به کارکنان برای برآورده ساختن نیاز مشتری و تحویل به موقع خدمات به مشتری می داند.
شکل شماره ۱۸-۲ . مدل مفهومی تحقیق با اقتباس از (Naser A. Aboyassin, Marwan Alnsour, Moayyad Alkloub, (2011
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانیکه با روش شناسی صحیح صورت پذیرد. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دست آوردهای تحقیق تحت تاثیر روشی است که برای تحقیق خود برگزیده است(خاکی، ۱۳۸۴، ۱۵۵). تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین. لذا پژوهش می تواند به عنوان فعالیتی نظام مند و سازمان یافته برای بررسی مشکلی خاص که مستلزم راه حلی است، تعریف گردد. بنابراین تحقیق حاوی سلسله فعالیت های فکری و اجرایی دقیق است که ما را قادر می سازد بدانیم چگونه مشکلات سازمانی برطرف می شوند و یا به حداقل می رسند( دانایی فرد، الوانی و آذر، ۱۳۸۹، ۲۸).
شاید بتوان گفت که مهمترین بخش هر تحقیق را کار عملی و چگونگی جمع آوری اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده تشکیل می دهند. بنابراین انتخاب روش یا روش هایی که بتواند به بهترین وجه خصوصیات و ویژگی های اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل و گزارش نماید از اهمیت خاصی برخوردار است. در این فرایند از چگونگی گردآوری داده ها و تبدیل آن به یافته ها تحت عنوان روش شناسی یاد می شود( سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۶، ۸۲). روش شناسی تحقیق عبارت است از فلسفه یا اصل کلی که راهنمای تحقیق خواهد بود. به عبارت دیگر، رویکرد جامع مطالعه موضوع تحقیق می باشد و مواردی از قبیل محدودیت ها، وضعیت های دشوار و انتخاب های اخلاقی که در طی تحقیق با آنها مواجه خواهیم شد را دربرمی گیرد(داوسون، ۱۳۸۸، ۱۵). هر تحقیق و پژوهش با یک مساله آغاز می گردد. مساله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه ها منجر می شود. بنابراین وظیفه محقق، بررسی و پژوهش جهت تایید یا رد فرضیات می باشد. حال محقق جهت پاسخ گویی به سوالات و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، می بایستی به جمع آوری داده بپردازد. اما همانگونه که آشکار و مشخص می باشد، داده ها، اطلاعات خام و غیرقابل اتکایی می باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا درنهایت تصمیم گیری نمود.
در این فصل ابتدا فرایند تحقیق در قالب مباحثی چون روش تحقیق، جامعه آماری، شیوه جمع آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل داده ها بررسی می گردد، سپس نحوه گردآوری اطلاعات، مراحل شناسایی و بررسی ارتباط بین متغیرها تشریح می گردد.
۱-۳ روش تحقیق
یکی از معیارهای مهم در دستهبندی تحقیقات، هدف آنهاست. بر این اساس سه دسته تحقیقات نظری (بنیادی)، کاربردی و توسعهای از یکدیگر متمایز می شوند. هر یک از این تحقیقات دارای اهداف و نتایج خاصی برای محقق و جامعه هستند. تحقیقات نظری یا بنیادی با هدف کشف مجهولات مورد علاقه پژوهشگر و پیش بردن مرزهای دانش بشری انجام می شوند. هدف اصلی این نوع تحقیقات، آزمون نظریهها، تبیین روابط بین پدیدهها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیق کاربردی یک سلسله بررسیها و پژوهشهای ابداعی برای کسب علمی یا فنی جدید با هدف علمی مشخص است. در انجام این نوع تحقیقات هدف یا کاربرد خاصی مورد نظر است. در تحقیقات کاربردی از ابتدا هدف اصلی، کاربرد و بهرهگیری از نتایج آن است. نوع دیگری از تحقیقات نیز با هدف بهبود کالاهای صنعتی، بهبود همه کالاها و خدمات، نوآوری و … انجام میشوند که تحقیقات توسعهای خوانده میشوند. این تحقیقات بر اساس تعریف مرکز تحقیقات علمی کشور، به منظور توسعه ذخیره علمی از جمله دانش انسانی، فرهنگی، اجتماعی و استفاده از این دانش برای اختراع (یا طرح) کاربردهای جدید انجام میشوند (ازکیا و دربان آستانه، ۱۳۸۲، ۲۹۰-۲۸۰).
عامل مهم دیگر در دستهبندی تحقیقات، نوع استراتژی مورد استفاده در آن است. استراتژیهای اصلی تحقیقات علمی عبارتند از اکتشاف، توصیف و تبیین. هر یک از آنها فرایند خاصی برای دستیابی به اهداف و انجام تحقیق ارائه میکنند. از این نظر سه نوع تحقیق اکتشافی، توصیفی و تبیینی مطرح است. استراتژی اکتشافی محقق را به سمت کشف چگونگی یک پدیده و ارائه توضیح قابل قبولی درباره آن هدایت میکند. این استراتژی برای بررسی موضوعات جدید مورد استفاده قرار میگیرد و پس از مدتی که در یک زمینه علمی، غنای اکتشافی حاصل شود، انجام چنین مطالعاتی غیر ضروری میشود. در استراتژی توصیفی، ارائه تصویر و توصیفی کامل از پدیده یا موضوع مورد بررسی اهمیت دارد. از این استراتژی برای بررسی موضوعی که نیازی به کشف ندارد ولی گردآوری اطلاعات درباره آن و توصیف وضعیت کنونی آن برای تصمیمگیری و برنامهریزی ضروری است، استفاده میشود. نوع سوم استراتژی برای تبیین و تشریح روابط بین متغییرهای تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد. این استراتژی تبیینی برای آزمون فرضیات موجود مورد استفاده قرار میگیرد. در مطالعات علت و معلولی و همبستگی از این استراتژی برای تحقیق استفاده میشود. هر یک از این استراتژیها، ابزارها و روشهای خاصی را برای دستیابی به هدف، برای محقق مجاز میسازند (علی احمدی و نهایی، ۱۳۸۶، ۱۱۸-۱۱۷).
منظور از تحقیقات کاربردی، تحقیقاتی است که در آنها هدف عمده و اساسی آن، حل مساله و سرانجام دستیابی به اطلاعاتی جهت اخذ تصمیم و رفع نیازها و مشکلات فوری است. در واقع با هدف برخورداری از ن
تایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق می پردازیم. این پژوهش از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است، زیرا از نتایج آن اطلاعات سودمندی در زمینه برنامه ریزی، طرح و توسعه و شیوه های عملی فعالیت اجرایی بدست می آید و موجب آگاهی مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه کشور از رابطه بین مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع می شود و از این پس فناوری های نوین شرکت های بیمه براساس ارائه خدمات بهتر و با کیفیت به مشتری طرح ریزی شده و به مرحله اجرا در می آید. این پژوهش از نظر مکانی از نوع تحقیقات میدانی است زیرا داده های تحقیق با حضور در جامعه آماری و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه گردآوری می شود.
این پژوهش از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی است، زیرا به بررسی روابط متغیرها، آزمودن فرضیه ها، قوانین کلی و اصول یا نظریه هایی که دارای روایی جهان شمول است می پردازد و نحوه ارتباط بین متغیرها را در یک چارچوب مشخص توصیف می کند. از طرف دیگر از آنجاییکه در تحقیقات توصیفی می توان ویژگی های جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایشی ارزیابی نموده، تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. در واقع هدف اصلی یک پیمایش، کسب اطلاعات درباره مجموعه ای مشخص از افراد یا یک جمعیت است(اعرابی، ایزدی، ۱۳۸۴، ۲۲۴). پژوهش حاضر با بهره گرفتن از ابزار پیمایش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در شرکتهای بیمه خصوصی در ایران می پردازد.
۲-۳ جامعه و نمونه آماری
جامعه اشاره به گروهی از افراد دارد که از یک خصوصیت مشترکی برخوردارندکه آنها را از دیگر گروه ها متمایز می کند.. به عبارت دیگر جامعه آماری عبارت است از : کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند(حافظ نیا، ۱۳۸۶، ۹۸). جامعه آماری این تحقیق دفاتر مرکزی شرکت های بیمه خصوصی با حداقل ده سال سابقه فعالیت هستند، بنابراین جامعه آماری این تحقیق دفاتر مرکزی شرکت های بیمه پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، سامان و دی می باشند. نمونه عبارت است از تعداد محدودی از اعضای جامعه آماری که بیانگر ویژگی های اصلی جامعه می باشد(آذر و مومنی، ۱۳۷۷، ۶). از آنجاکه کارشناسان (کارکنانی که حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و حداقل یک سال سابقه کار دارند)، شناخت جامع تری نسبت به ویژگی های و برنامه های سازمان دارند، لذا این افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. حجم نمونه با توجه به تعداد اعضای کل جامعه و متناسب با آن بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه تخمین زده شده و با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی ساده، اعضای نمونه انتخاب شدند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری (۲۳۴ نفر) و باتوجه به اینکه سئوالات ابزار تحقیق چند ارزشی با مقیاس ترتیبی بودند، در سطح اطمینان ۹۵ درصد و حدود اطمینان ۰۵/۰ برای تعیین حجم نمونه مناسب از جامعه معرفی شده و جهت اطمینان از صحت یافتههای پژوهش از فرمول «کوکران» با شرایط ذکر شده در ذیل استفاده شده است. فرمول کوکران:
در فرمول فوق N : تعداد اعضای جامعه (۲۳۴)، n : تعداد اعضای نمونه، P : درصد همگونی پاسخها (از آنجا که معلوم نیست، برابر ۵/۰ گرفته می شود که به ازاء آن حجم نمونه به حداکثر ممکن خود افزایش می یابد) و Z : مقدار توزیع نرمال (۹۶/۱) .که با جایگزینی مقادیر فوق، حجم نمونه مناسب برای انجام پژوهش ۱۴۵ نفر از کارشناسان ۸ شرکت بیمه خصوصی فوق الذکر می باشد که بطور میانگین در هر شرکت ۲۰ تا پرسشنامه پخش شد.
۳-۳ معرفی شرکتهای بیمه موضوع تحقیق
تا پایان سال ۱۳۹۱ شرکت بیمه دولتی ایران و ۱۸ شرکت بیمه غیر دولتی دانا، آسیا، البرز، معلم، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، میهن، کوثر، ما و آرمان در سرزمین اصلی و شش شرکت بیمه حافظ، امید، ایران معین، متقابل اطمینان متحد کیش، متقابل اطمینان متحد قشم و آسماری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول انجام فعالیت بوده اند. دو شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در زمینه عملیات اتکایی فعالیت می نمایند. بدین ترتیب تا پایان سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۷ شرکت بیمه در کشور فعالیت می نمودند. در سال ۱۳۹۲ دو شرکت بیمه خصوصی تعاون و سرمد نیز به صنعت بیمه کشور پیوستند که در نتیجه تعداد شرکت های بیمه کشور تا پایان سال ۱۳۹۲ به ۲۹ شرکت ارتقا یافت. در جدول زیر نام شرکت های بیمه، نوع مالکیت، حوزه فعالیت، تاریخ صدور پروانه فعالیت هر یک و رشته های فعالیت هر یک از آنها ذکر شده است.
جدول شماره ۱-۳. شرکتهای بیمه صنعت بیمه کشور(منبع: وبسایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران).
شرکت بیمه |