در این تحقیق به منظور سنجش روایی ابزار اندازهگیری از تحلیل محتوا استفاده شده است. روایییابی محتوا، تحلیلی منطقی از سؤالات است که معرف بودن آنها را تعیین میکند. به این منظور پرسشنامه در اختیار استاد راهنما و سایر کارشناسان ذیربط سازمان قرار گرفته و پس از لحاظ کردن نظرهای اصلاحی ایشان و استفاده از ادبیات تحقیق، تنظیم، اصلاح و سپس توزیع شده است.
۳-۱۰) فرضیات تحقیق
قبل از بیان فرضیات درک مفهوم آن از ضروریات است. فرضیه در حقیقت راه حل پیشنهادی پژوهشگر برای حل مسأله است. در این پژوهش یک فرضیه اهم در نظر گرفته شده است که عبارت است از: « سرمایه اجتماعی درون و برون سازمانی بر تصمیمگیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد». به همین جهت ۵۷ سئوال در قالب ۲ فرضیه اصلی و ۶ فرضیه فرعی جهت بررسی تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته تنظیم و طراحی گردیده است که به شرح زیر میباشد:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرضیه اصلی ۱:
سرمایه اجتماعی درون سازمانی بر تصمیمگیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.
فرضیههای فرعی:
میان تصمیمگیری استراتژیک و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیمگیری استراتژیک و بعد شناختی سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیمگیری استراتژیک و بعد رابطهای سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اصلی ۲:
سرمایه اجتماعی برون سازمانی بر تصمیمگیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.
فرضیه های فرعی:
میان تصمیمگیری استراتژیک و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیمگیری استراتژیک و بعد شناختی سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیمگیری استراتژیک و بعد رابطهای سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
۳-۱۱) روش اجرا
پس از تنظیم و تهیه ۳۰ پرسشنامه مطالعه مقدماتی، پرسشنامهها بین کارکنان بانک تجارت استان اصفهان توزیع گردید که پس از جمع آوری و تعیین اعتبار پرسشنامه، حجم نمونه تعیین گردید و پرسشنامهها در بین افراد توزیع شد. پس از اجرا، پاسخنامهها جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS (نسخه ۲۱)استفاده گردید.
۳-۱۲) روش های آماری تجزیه و تحلیل دادهها
تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق استفاده از نرم افزار SPSS[40] صورت گرفته است.
در سطح آمار توصیفی از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد ، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای «فریدمن[۴۱]»، ضرایب همبستگی «پیرسون[۴۲]»، «کندال[۴۳]» و «اسپیرمن[۴۴]» استفاده شده است.
۳-۱۳) خلاصه
روش تحقیق این پژوهش با توجه به موضوع و هدف آن از نوع توصیفی تشخیص داده شد. پژوهشگر در این تحقیق ضمن توصیف عینی واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع درصدد تحلیل مسائل است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شعبات بانک تجارت در استان اصفهان میباشد. حجم نمونه کل شامل ۱۹۱ نفر است که با بهره گرفتن از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نمونهها اخذ شده است. وسیله جمعآوری اطلاعات در این تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته است که شامل ۵۷ سئوال میباشد که گزینهها بر مبنای طیف ۵ درجهای لیکرت تنظیم شده است، روائی این پرسشنامه بر اساس روائی صوری،تأئید گردیده است و پایائی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ حدود ۸۱۹/۰ تعیین گردید، که مقدار قابل قبولی برای ادامه کار تحقیق میباشد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های تحقیق، از آزمون مقایسه میانگین t مستقل، آزمون فریدمن، و ضریب همبستگی کندال، و اسپیرمن استفاده شده است.
در فصل بعد به آزمون فرضیات و تحلیلهای آماری پرداخته خواهد شد.
فصل چهارم
یافته ها و نتایج تحقیق
۴-۱ مقدمه
در همه تحقیقات و به ویژه تحقیقات میدانی، جمع آورری اطلاعات از موضوع مورد پژوهش و تجزیه و تحلیل آنها،بخش اصلی پژوهش محسوب می گردد. اهمیت این بخش به اندازه ای است که سایر بخش های پژوهش جهت انجام بهتر و اثربخش تر این قسمت مورد مطالعه قرار گرفته و انجام می شود. از این رو تجزیه و تحلیل اطلاعات جزء لاینفک تحقیقات میدانی محسوب می شود که بدون انجام این قسمت، پژوهش ناقص خواهد بود. به طور کلی، تجزیه و تحلیل عبارت از روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهش، از انتخاب مسأله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود. (دلاور،۱۳۸۵،ص۱۸۱)
تحلیل آماری داده ها به عنوان بخشی از متدولوژی علمی دو
هدف اساسی را داراست:
توصیف شواهد تجربی که از راه مشاهده یا آزمایش درباره موضوع پژوهش گردآوری می شود.
تفسیر نتایج توصیفی به منظور ارزشیابی فرضیه های پژوهش. (هومن،۱۳۸۶،ص۱۰۳)
هدف اصلی این پژوهش همانطوری که در فصل اول ذکر شد بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیمگیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان می باشد. بر این اساس در این فصل سعی شده است برای فرضیه های اصلی و فرعی تحقیق جواب مناسب یافت گردد. به همین منظور با بهره گرفتن از تعاریف و مبانی نظری تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته در رابطه با اجزاء ارتباطات و تعارض، متغیرهای مستقل و وابسته این پژوهش را مورد بررسی قرار خواهد داد. پژوهش حاضر در نمونه ای به تعداد ۱۸۴ نفر از جامعه مورد نظر به معرض اجرا گذاشته شد و محاسبات آماری لازم به وسیله رایانه با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS بر روی یافته های تحقیق صورت گرفت و آنچه در این فصل می آید ماحصل انجام این پژوهش می باشد.
۴-۲ ویژگی های نمونه
جدول (۴-۱): جنسیت
فراوانی | درصد | درصد دارای اعتبار | درصد تجمعی | ||
داده دارای اعتبار | مرد | ۱۶۲ | ۰/۸۸ | ۰/۸۸ | ۰/۸۸ |
زن | ۲۲ |