۴-۲-۱) توصیف متغیرهای تحقیق
قبل از ورود به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها ، ضروری می باشد که تمام متغیر های تحقیق توصیف شوند . در این راستا گزارشی توصیفی از سن ، جنسیت ، تحصیلات و متغیر های تحقیق ارائه شده که این نوع اطلاعات در قالب جداول و نمودارها به شرح صفحات بعد ارائه شده است .
۴-۲-۲) سن
مطابق جدول( ۴-۱)، میانگین سن پاسخگویان ۴۴/۳۵ سال ،حداقل سن آنها ۲۳ سال و حداکثر سن آنها ۵۰ سال و دارای انحراف معیار ۸۸/۵ می باشد.
جدول۴-۱) جدول توصیف سن
۴-۲-۳) جنسیت
با توجه به جدول (۴-۲ ) ، معادل ۶/۳۲ درصد از پاسخ دهندگان زن و ۴/۶۷ درصد از آنها مرد هستند.
جدول۴-۲) جدول توزیع فراوانی جنسیت
۴-۲-۴)تحصیلات
با توجه به جدول( ۴-۳ ) ، معادل ۹/۱۹ درصد از پاسخگویان دارای مدرک دیپلم، ۱/۲۷ درصد از آنها دارای مدرک فوق دیپلم و ۷/۴۹ درصد دارای مدرک لیسانس و ۳/۳ درصد از آنها دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر می باشند.
جدول ۴-۳) جدول توزیع فراوانی تحصیلات
۴-۲-۵) کسب دانش
مطابق جدول (۴-۴) میانگین کسب دانش معادل ۷۳/۳ و با انحراف معیار ۷۰/۰ می باشد. کمترین امتیاز مربوط به کسب دانش معادل ۲۵/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
جدول۴-۴) جدول توصیفی متغیر کسب دانش
۴-۲-۶) تسهیم دانش
مطابق جدول (۴-۵) میانگین تسهیم دانش معادل ۳۹/۳ و با انحراف معیار ۸۰/۰ می باشد.کمترین امتیاز مربوط به تسهیم دانش معادل ۳۳/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۰۰/۵ می باشد.
جدول۴-۵) جدول توصیفی متغیر تسهیم دانش
۴-۲-۷ ) بکارگیری دانش
مطابق جدول (۴-۶) میانگین امتیاز بکارگیری دانش معادل ۷۷/۳ و با انحراف معیار ۶۹/۰ می باشد. کمترین امتیاز مربوط به بکارگیری دانش معادل ۲ و بیشترین امتیاز معادل ۵ است.
جدول۴-۶) جدول توصیفی متغیر بکارگیری دانش
۴-۲-۸ ) مدیریت دانش
مطابق جدول (۴-۷) میانگین امتیاز مدیریت دانش معادل ۶۳/۳ و با انحراف معیار ۶۵/۰ می باشد. کمترین امتیاز مربوط به مدیریت دانش معادل ۵۶/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۷۸/۴ است.
جدول۴-۷) جدول توصیفی متغیر مدیریت دانش
۴-۲-۹ ) عملکرد
مطابق جدول (۴-۸) میانگین امتیاز عملکرد معادل ۷۰/۳ و با انحراف معیار ۶۴/۰ میباشد. کمترین امتیاز مربوط به عملکرد معادل ۲۵/۲ و بیشترین امتیاز معادل ۸۳/۴ است.
جدول۴-۸) جدول توصیفی متغیر عملکرد
۴-۳) آمار استنباطی:
۴-۳-۱) آزمون فرضیات تحقیق:
آزمون فرضیه به روندی گفته می شود که به کمک آنها، وجود روابط یا اختلاف مفروض، بین متغیرهایی که در فرضیه های تحقیق ادعا شده است، مورد بررسی قرار می گیرد. در این قسمت نتایج حاصل از کاربرد روش های استنباطی ارائه شده است. روش معمول در آزمون فرضیات بدین نحو است که در ابتدا فرضیات آماری مطرح شده، سپس بر اساس نتایج حاصل از نرم افزار آماری SPSS، نسبت به تایید یا رد فرضیه مورد نظر اقدام می گردد.
۴-۳-۲) آزمون کولموگروف –اسمیرنوف :
در این قسمت به بررسی فرضیه های پژوهش می پردازیم. همانگونه که در فصل سوم بیان گردید، با توجه به نوع فرضیه از آزمون ضریب همبستگی استفاده می کنیم. جهت مشخص نمودن نوع ضریب همبستگی(پارامتریک یا ناپارامتریک)، ابتدا از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده می کنیم که به شرح زیر است:
: توزیع داده ها نرمال است.(ادعا)
: توزیع داده ها نرمال نیست.
در جدول پایین مشاهده می گردد، از آنجاکه سطح معنی داری متغیر ملاک(عملکرد) و پیش بین ( مدیریت دانش) بیشتر از ۰۵/۰ است(۱۱۹/۰=SIG ) و (۲۱۰/۰=SIG ) بنابراین توزیع داده ها نرمال است و می توان از آزمون پارامتریک مانند ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده نمود۰
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۴-۹) آزمون کولموگروف-اسمیرنوف
۴-۳-۳) آزمون فرضیه اصلی:
فرضیه اصلی : بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد.