۲۳۹/۰
۳-۱۲- تحلیل رگرسیون
روش رگرسیون (چند متغیری) بسط ساده رگرسیون دو متغیری است. روش رگرسیون چندگانه روشی برای مطالعه سهم یک یا چند متغیر مستقل(X) در پیش بینی متغیر وابسته (Y) است. متغیرهای مستقل را پیشبین و متغیر وابسته را متغیر ملاک میگویند. متغیرهای مستقل در تحلیل رگرسیون چندگانه میتواند پیوسته، گسسته و یا هر دو باشد. متغیر وابسته در رگرسیون چندگانه پیوسته است. میتوان معادله رگرسیون چندگانه را در حقیقت بسط معادله رگرسیون خطی در نظر گرفت، این معادله برای پیش بینی مقدار Y از روی مقدار X بکار میرود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(۳-۴)
اگر بخواهیم اثر بیش از یک پیش بینی کننده را بر متغیر y در نظر بگیریم، نیاز است که یک ارزش برای شیب (B) خط هر متغیری که اضافه می شود، محاسبه کنیم؛ بنابراین معادله رگرسیون چندگانه با دو متغیر پیش بینی به صورت زیر است:
(۳-۵)
پژوهشگر باید ابتدا از مقیاس اندازه گیری متغیرها آگاه باشد. به همین دلیل، ضرایب رگرسیون معمولاً استاندارد میشوند یعنی تبدیل به نمرات Z میشوند. علامتی که برای آنها بکار میرود ( β ) بتا است. در معادله رگرسیون چندگانه هر B نمایانگر تغییر منتظره در متغیر وابسته y به ازای یک واحد تغییر در متغیر مستقل مربوط است، در شرایطی که سایر متغیرهای مستقل کنترل شده یا ثابت نگه داشته شده باشند. تعریف β نمایانگر تغییر غیرمنتظره در متغیر وابستهای است که به صورت نمرات استاندارد بیان شده است و به ازای یک انحراف معیار تغییر در متغیر مستقل مربوط به وجود می آید، در شرایطی که سایر متغیرهای مستقل کنترل شده یا ثابت تگه داشته شده باشد. مقدار β تحت تأثیر مقیاس اندازه گیری متغیرهای مستقل قرار میگیرد در حالی که این امر در مورد بتا صادق نیست. رابطه β بتا به صورت زیر است.
با این حال ممکن است وزنهای β به خودی خود چیز خیلی زیادی به ما ندهند؛ بنابراین ضریب رگرسیون چندگانه که عبارت است از مجذور ضریب همبستگی بین y و بهترین ترکیب خطی متغیرهای پیشبین (ryŷ) ارائه می شود. این ضریب با R2 نمایش داده می شود. در واقع R برابر است با ضریب همبستگی پیرسون نمرات پیش بینی شده از روی معادله رگرسیون ŷ و نمرات مشاهده شده( y). R2 سهم متغیرهای مستقل را در تبیین واریانس متغیر وابسته نشان میدهد، یعنی درصد واریانس تبیین شده متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل برابر R2 است. (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۴)
۳-۱۲-۱- آزمونهای موجود در رگرسیون سلسله مراتبی
آزمون معناداری ضریب رگرسیون (آزمون t)
به منظور پی بردن به معنیداری آماره های محاسبه شده در معادله رگرسیون میتوان از آزمونهای آماری استفاده کرد و فرضیه صفر در هر مورد این است که متغیرهای پیشبین مقدار معناداری از واریانس y را تبیین نمیکنند. اولین چیزی که باید بدانیم محاسبه خطای استاندارد ضریب است یا به عبارتی تعیین اینکه مقدار آن احتمالاً در جریان تکرار نمونه گیری چقدر تغییر می کند. با تقسیم ضریب بر خطای استاندارد، آماره t بدست می آید که میتوان با مراجعه به جدول مربوطه و درجه آزادی (N-P-1 ) معناداری آن را بررسی کرد.
در واقع این آزمون نشان میدهد که آیا ضرایب معادله رگرسیون( B ) معنیدار بوده و در برآورد مقدار متغیر وابسته مؤثر میباشد یا خیر. ضرایب در تحلیل رگرسیون به دو بخش تقسیم میشوند:
۱-ضریب همبستگی چندگانه
۲- ضریب تعیین
ضریب همبستگی چندگانه( R ) شدت رابطه بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته را نشان میدهد. این مقدار همواره بین ۰ و ۱+ میباشد. مقدار ضریب تعیین( R2 ) نشان میدهد که حدود چند درصد از تغییرات متغیر وابسته ناشی از متغیرهای مستقل تحقیق میباشد؛ بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد؛ اما این آماره تعداد درجه آزادی را رد نظر نمیگیرد. به همین دلیل از ضریب تعیین استاندارد استفاده میگردد (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۴).
ضرایب معادله رگرسیون به دو بخش تقسیم میگردند:
۱-ضریب تأثیر غیر استاندارد(B)
۲- ضریب تأثیر استاندارد (Beta)
ضرایب غیر استاندارد یعنی ضرایب B برای نوشتن معادله رگرسیون میباشند و از آنها برای نوشتن معادله رگرسیـــون استفاده می شود. بر این اساس معادله رگرسیون برای هر مرحــله نوشته می شود. اما برای نشان دادن اهمیت متغیرهای مستقل در پیش بینی متغیر وابسته و به طور کلی در پیشگویی معادله رگرسیون باید به مقادیر استاندارد (Beta) توجه نمود، چرا که مقیاس اغلب متغیرهای مستقل از واحدهای مختلفی میباشد و به راحتی نمی توان به مقایسه سهم هر متغیر مستقل در تبیین تغییرات یا واریانس متغیر وابسته پرداخت. از این رو ضریب تأثیر استاندارد شده به ما در تعیین سهم نسبی هر متغیر مستقل در تبیین تغییرات متغیر وابسته کمک مینماید (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۴).
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل دادهها و یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
هدف اصلی هر تحقیق پاسخ به سؤالها و فرضیههایی است که محقق برای شناسایی واقعیتهای بیرونی طراحی کرده است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمعآوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرند.
محقق برای تجزیه و تحلیل آماری و پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیهای که صورتبندی کرده است، می تواند از روشهای مختلفی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها منوط به شرایطی است که محقق باید آنها را در رابطه با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد. این روشها را میتوان به دو دسته تقسیم نمود:
- آمار توصیفی
- آمار استنباطی
از این رو، در این تحقیق نیز برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل سن، جنسیت و میزان تحصیلات پرداخته می شود و سپس در سطح استنباطی برای آزمودن معناداری میان “متغیرهای مشاهده شده”[۷۴] و “متغیرهای مکنون”[۷۵] و همچنین برازش مدلهای اندازه گیری به دست آمده از “تحلیل عاملی تأییدی”[۷۶] استفاده گردیده است. در ادامه به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه ها و روابط بین متغیر های تحقیق از “مدل معادلات ساختاری”[۷۷] و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. در نهایت نیز در قسمت آزمونهای تکمیلی به منظور بررسی تأثیر یا عدم تأثیر هر یک از متغیرها در وضعیت مورد بررسی از “آزمون میانگین یک نمونه ای”[۷۸] استفاده گردید.
۴-۲- تحلیل جمعیت شناختی نمونه
در این بخش به تجزیه تحلیل وضعیت توزیع نمونه آماری حاصل از توزیع پرسشنامه از حیث متغیرهای جمعیت شناختی، پرداخته می شود. سن، جنسیت و سطح تحصیلات، از جمله متغیرهایی هستند که چگونگی توزیع آنها در بین پاسخگویان به پرسشنامه مورد بررسی قرار میگیرد.
۴-۲-۱- سن
از مجموع ۳۸۶ نفری که به پرسشنامه ها پاسخ دادهاند، ۹ نفر(۳/۲%) کمتر از ۲۰ سال، ۸۳ نفر(۵/۲۱%) بین ۲۱ تا ۳۰ سال، ۲۴۵ نفر (۵/۶۳%) بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۲۴ نفر (۲/۶%) بین ۴۱ تا ۵۰ و ۲۵ نفر(۵/۶%) بالاتر از ۵۰ سال هستند. جدول ۴-۱ پراکنش سـنی پاسخدهندگان به پرسشنامه در نمونه مورد بررسی را نشان میدهد.
جدول ۴-۱- پراکنش سنی پاسخ دهندگان به پرسشنامه در نمونه مورد بررسی
درصد فراوانی
فراوانی
سن