Set8 استفاده مجدد سرویسها
Set7 زیرساخت فناوری
Set6حاکمیت معماری سرویسگرایی
Set5 حاکمیت فناوری اطلاعات
Set 4 استراتژی سرویسگرایی
Set 12
محاسبه میزان امادگی سرویس گرایی سازمان
شکل(۱۶)-نمودار سیستم های استنتاج طراحی شده
۳-۴-۷-۳-اجتماع[۱۳۸] خروجیهای قوانین (ترکیب)
تصمیمات، مبتنی بر تست کلیه قوانین در سیستم استنتاج فازی است، پس برای ایجاد تصمیمات، قوانین باید با یکدیگر ترکیب شوند. در اینجا توابع عضویت تالی های قوانین قبلی برش داده شده، در یک مجموعه فازی واحد ترکیب میشوند. [۵۹]
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۴-۷-۴-دی فازی[۱۳۹] (قطعی ساز)
یک قطعی ساز، مجموعه ترکیبی فازی را به مجموعه کلاسیک باز میگرداند که نتیجه مدلسازی را سرعت میبخشد و قطعی ساز میتواند یک تابع ریاضی یا مقادیر آستانه فازی باشد که به طور ذهنی یا عینی تعریف شده است. مهمترین معیار این است که تغییری کوچک در ورودیهای مدل فازی، نباید باعث تغییری اساسی در نتیجه شود. در مدل تحقیق کنونی، از روش دی فازی مرکز ثقل به عنوان محاسبه خروجی سیستمهای استنتاج استفاده شده است.در مدل ممدانی روشهای مختلفی برای قطعی ساز (تبدیل کمیت فازی به کلاسیک) هست که در ادامه، چند روش معرفی میشود:
روش مرکز ثقل
هدف پیدا کردن نقطه ای است که با ترسیم خط عمودی، کل نمودار تجمیع، به دو قسمت مساوی تقسیم شود (مرکز ثقل) که با انتگرال گیری مرکز ثقل یک شکل دو بعدی را بد ست میآوریم [۵۹]
شکل(۱۷)- مرکز ثقل [۵۹]
روش میانگین مراکز
این روش برای توابع عضویت خروجی متقارن مورد استفاده قرار میگیرد و از رابطه جبری زیر مقدار Z* را محاسبه میکند. همان طور که در شکل نشان داده شده است، وزن هر کدام از توابع عضویت خروجی. برابر مقدار ماکزیمم درجه عضویت آن در نظر گرفته میشود. [۵۹]
شکل(۱۸)- میانگین مراکز [۵۹]
اصل ماکزیمم عضویت
این روش که به روش ارتفاع نیز معروف است از رابطه زیر برای محاسبه مقدار Z* استفاده میکند [۵۹].
شکل(۱۹)-ماکزیمم عضویت [۵۹]
۳-۵-جمعبندی
با توجه به مطالعات صورت گرفته، مشاهده میشود که عمدهترین چالشهای مرتبط به عوامل سازمانی، جنبههای سازمانی مثل تغییرات سازمانی و فرهنگ سازمانی میباشد. با این حال استقرار و پذیرش این تکنولوژی به سرعت در حال افزایش است، معماری سرویسگرا بخشی از پارادایم سرویسگرایی است و این پارادایم همان طور که در لایههای نرمافزارهای کاربردی، منجر به سبک معماری سرویسگرا میشود، در کسب و کار سازمان هم دارای تاثیر فراوان است و سازمان سرویسگرا را برای ما به وجود میآورد. برای سنجش میزان آمادگی سازمان ابتدا مدل مفهومی اولیهای طراحی شده است که از طریق نظرسنجی با خبرگان حوزه سرویسگرایی، درست بودن آن مورد بررسی قرار میگیرد، در ادامه برای برای طراحی مدل پیشنهادی و استفاده از منطق فازی، از روش استنتاج فازی ممدانی و الگوریتم استنتاج زنجیرهٔ پیشرو استفاده شده است. در این سیستم روش AND به کار برده شده روش MIN و روش OR به کار گرفته شده روش MAX میباشد. برای محاسبه Implication از عملگر min و محاسبه Aggregation از عملگر max استفاده شده است.
مراحل مدل اجرایی استدلال فازی (عملیات استنتاج از قواعد اگر-آنگاه فازی) به طور خلاصه به شرح زیر است:
۱- مقایسه بردار متغیر ورودی با توابع عضویت در بخش فرض که در نتیجه آن میزان عضویت با هر یک از مجموعههای فازی به دست میآید. این گام اغلب فازیسازی نامیده میشود. برای این کار ار توابع عضویت مثلثی استفاده میشود.
۲-ترکیب مقادیر عضویت متغیرهای ورودی در بخش فرض با بهره گرفتن از عملگر نرم -T(معمولاً عملگر مینیمم) که از طریق آن «ضریب قطعیت» هر قاعده به دست میآید؛ که در مدل پیشنهادی ضریب قطعیت هر قانون یک در نظر گرفته شده است.
۳- ادغام نتایج فازی به دست آمده از هر یک از قواعد و تولید یک خروجی صریح. این گام فازیزدایی نامیده میشود. برای فازیزدایی از روش محاسبه مرکز ثقل استفاده شده است.
فصل چهارم
تشریح مدل پیشنهادی و ارزیابی مدل
۴-۱-مقدمه
هدف مدل طراحی شده، اندازه گیری میزان ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیادهسازی معماری سرویسگرا میباشد. برای سنجش میزان آمادگی، مدلی با بهره گرفتن از منطق فازی طراحی میشود. شاخصها و زیرشاخصهای استخراج شده موثر در پیادهسازی موفقیت آمیز معماری سرویس گرای سازمانی به عنوان ورودیهای این سیستم فازی، و میزان نهایی آمادگی سازمان برای پذیرش این معماری جدید، خروجی سیستم را تشکیل میدهد. در مرحله اول ورودی ها پس از تعیین وزن و اهمیت به همراه خروجی ها افراز بندی شده و به اعداد فازی تبدیل میشوند. قوانین استنتاج در مرحله دوم تبیین میگردند. در مرحله سوم مدل ارزیابی نهایی به دست میآید و فازی زدائی انجام میگیرد و در مرحله چهارم مدل طراحی شده تست میشود سپس با انتخاب یک سازمان برای مطالعه موردی، مدل طراحی شده در سازمان تست میشود.
۴-۲-مدل پیشنهادی فازی
برای تعیین میزان آمادگی سازمان، ابتدا وضعیت فعلی سازمان در ۸ زیربعد فرهنگ سازمانی، مدیریت سازمانی، آگاهی سرویسگرایی، استراتژی سرویسگرایی، حاکمیت آیتی، حاکمیت سرویسگرایی، زیرساختهای فناوری و تسهیل استفاده مجدد سرویسها سنجیده میشود بعد از مشخص شدن وضعیت سازمان در زیرابعاد مذکور، میتوان میزان آمادگی کلی سازمان را برای سه بعد کلی در نظر گرفته شده سازمان یعنی بعد کسب و کار، بعد حاکمیت و بعد فناوری، برآورد کرد. مراحل مدل سازی فازی با نرمافزار MATLAB انجامشده است.
ابزار گردآوری داده ها برای استخراج نظر خبرگان و تعیین میزان اهمیت زیرشاخص ها، پرسشنامه میباشد که سوا لات پرسشنامه در یک بخش و بر اساس فرضیههای پژوهش، با رویکرد فازی طرح شدهاند. حدود ۳۵ زیرشاخص موثر و بحرانی در آمادگی سازمان از پیشینهٔ پژوهش، استخراج شدهاند و سپس سعی شد تا به دسته بندی شاخصها در قالب ابعاد مربوطه پرداخته شود. جامعه آماری خبرگان شامل خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و حوزه سرویسگرایی بود. فرد خبره بایستی بر اساس متغیرهای کلامی فازی (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) در ستون درجه اهمیت مشخص کند که هر یک از زیرشاخص ها تا چه اندازه بر آمادگی سازمان برای پیادهسازی معماری سرویسگرا موثر میباشد. بعد از طراحی پرسش نامه و جمع آوری نظر خبرگان سرویسگرایی، ۳۰ زیرشاخص نهایی در نظر گرفته شد.
۴-۲-۱-محاسبه وزن شاخصها به روش فازی
سپس با در نظر گرفتن مجموعههای فازی مثلثی (A,M,B) برای هر متغیر زبانی شاخص، با بهره گرفتن از فرمول مینکووسکی[۱۴۰]، اعداد فازی مثلثی شاخص به اعداد قطعی تبدیل میشود.
تبدیل عدد فازی به عدد (قطعی) فرمول مینکووسکی M+ =
با ضرب فراوانی تعداد پاسخهای بد ست آمده هر شاخص (از پرسش نامه) در اعداد قطعی هر شاخص و تقسیم نتیجه بر تعداد پاسخ دهندگان، وزن هر شاخص به دست میآید. در آخر برای اینکه جمع تمامی شاخصها برابر یک باشد، نرمال سازی انجام داده، وزن هر شاخص را بر مجموع کلیه شاخصها، تقسیم میکنیم.
جدول (۴)-جدول تبدیل اعداد فازی مثلثی به اعداد قطعی
شماره | متغیر کیفی | عدد فازی مثلثی | عدد فازی قطعی شده |