آمادگی مشتریان برای پذیرش فناوری بر ارزش مشتری تأثیر ندارد.H0
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
آمادگی مشتریان برای پذیرش فناوری بر ارزش مشتری تأثیر دارد.H1
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده میشود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۶۷/۲ است. از آنجا که این مقدار خارج از بازه ( ۹۶/۱& 96/1-) است و لذا تاثیر آمادگی مشتریان برای پذیرش فناوری بر ارزش مشتری معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این تاثیر برابر ۳۷/۰ است.نتیجه تحقیقات شوهاسوم[۸۶] و همکاران (۲۰۱۲)،اکبری مقدم و دیگران(۱۳۹۱)، معینی و دیگران(۱۳۸۹) نیز نتیجه ای مشابه تحقیق حاضر دارند و این نتیجه برآمده از این تحقیق را تأکید میکند.
۵-۳-۴ ارزش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر دارد.
این فرضیه، به شکل زیر در قالب یک فرضیه آماری قابل ارائه میباشد:
ارزش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر ندارد.H0
ارزش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر دارد.H1
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده میشود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۵۰/۷ است. از آنجا که این مقدار خارج از بازه ( ۹۶/۱& 96/1-) است و لذا تاثیر ارزش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این تاثیر برابر ۴۷/۰ است.نتیجه تحقیقات شوهاسوم[۸۷] و همکاران (۲۰۱۲)، اکبری مقدم و دیگران(۱۳۹۱)، معینی و دیگران(۱۳۸۹) نیز نتیجه ای مشابه تحقیق حاضر دارند و این نتیجه برآمده از این تحقیق را تأکید میکند.
۵-۳-۵ آمادگی برای پذیرش فناوری مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر دارد.
این فرضیه،به شکل زیر در قالب یک فرضیه آماری قابل ارائه میباشد:
آمادگی برای پذیرش فناوری مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر ندارد.H0
آمادگی برای پذیرش فناوری مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر دارد.H1
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده میشود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۰۳/۸ است. از آنجا که این مقدار خارج از بازه ( ۹۶/۱& 96/1-) است و لذا تاثیر آمادگی برای پذیرش فناوری مشتری بر تداوم استفاده از فناوری معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این تاثیر برابر ۵۰/۰ است. نتیجه تحقیقات شوهاسوم[۸۸] و همکاران (۲۰۱۲)،اکبری مقدم و دیگران(۱۳۹۱)، معینی و دیگران(۱۳۸۹) نیز نتیجه ای مشابه تحقیق حاضر دارند و این نتیجه برآمده از این تحقیق را تأکید میکند.
۵-۴ ارائه مدل عملیاتی از مدل مفهومی
در این پژوهش، برخی تحلیلهای آماری با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی، روش تحلیل مسیر و با نرم افزار لیزرل انجام گرفته است. لیزرل شامل دو الگوی اندازه گیری و الگوی ساختاری است. الگوی انداره گیری (تحلیل عاملی تأییدی) مشخص میکند که چگونه متغیرهای نهان بر حسب متغیرهای قابل مشاهده، سنجش میشود و اعتبار و روایی آنها به چه میزان میباشد. از طرف دیگر، الگوی ساختاری(تحلیل مسیر)، روابط علّی(تأثیر) بین متغیرهای نهان را در چارچوب مفهومیتحقیق مشخص میکند. زمانی یک الگو از برازش مناسب برخوردار خواهد بود که از RMR و RMSEA پایینی برخوردار بوده و نیز شاخصهایCFI, NNFI, GFI AGFI, آن از ۹۰ درصد بیش تر باشد. چنانچه مقادیر بحرانی ضرایب مسیر از عدد ۹۶/۱ بزرگ تر و از عدد ۹۶/۱ کوچک تر باشد، رابطه موجود در الگوی تحقیق، معنادار خواهد بود. بررسی نتایج آزمون برازش مدل مفهومینشان داد که الگوی پژوهش از وضعیت مناسبی برخوردار میباشد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی معادلات اندازه گیری شده مربوط به سازههای تحقیق و شاخصهای به دست آمده نشان دهنده برازش مطلوب مدل اندازه گیری میباشد. به منظور نشان دادن معناداری هر کدام از پارامترهای مدل از آماره T استفاده میشود. این آماره از نسبت ضریب هر پارامتر به خطای انحراف معیار آن پارامتر بدست میآید. که میبایستی قدرمطلق آن از بزرگتر باشد تا این تخمینها از لحاظ آماری معنادار شود. با توجه به خروجی لیزرل میزان قدر مطلق t محاسبه شده در کلیۀ متغیرها بزرگتر از ۹۶/۱ میباشد بنابراین کلیۀ تخمینهای ارائه شده از لحاظ آماری معنادارمیباشند بجز یکی از تخمینها، به عبارت دیگر از میان سازههای هفت گانه تحقیق، تمامیبارهای عاملی مرتبط با سازههای ششگانه تحقیق، در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار میباشند.. تنها در یک سازه دارای سطح اطمینان معناداری نیست.
نمودار ۵-۱
۵-۵ پیشنهادهای تحقیق
الف.پیشنهادات بر اساس یافتههای تحقیق(پیشنهادات اجرایی)
۱)با توجه به تاثیر خودکنترلی بر ارزش مشتری پیشنهاد میشود:
خدماتی ارائه کنند که مشتریان بتوانند کنترل شخصی بالایی در حسابهای شخصی خود داشته باشند، از جمله: بانکداری مبتنی بر پایانههای فروش، بانکداری مبتنی بر نمابر، تلفنبانک.
۲) با توجه به تاثیر خودکنترلی بر آمادگی پذیرش مشتری پیشنهاد میشود:
بانکها به فناوریهایی چون: شبکههای موبایل UMTS,GPRS,WAP مجهز شوند تا خدمات چندرسانه ای نسل بعد را ارائه دهند.. مشتریان میتوانند به کمک این خدمات با خود کنترلی بالایی، صورت حساب بانکی خود را مشاهده کنند، پول حواله کنند و از پرداختهای بزرگ مطلع شوند و حتی کنترل کامل بر روی حسابهای خود داشته باشند .
۳) با توجه به تاثیر کاهش هزینهها بر آمادگی پذیرش مشتری پیشنهاد میشود:
از فناوریهایی استفاده شود که هزینههای مشتری را کاهش دهد از جمله: بانکداری مبتنی بر خود پردازهای ایمن، بانکداری مبتنی بر پایانههای فروش، بانکداری مبتنی بر نمابر، بانکداری تلفنی ، کیف پول الکترونیک و افتتاح حساب از راه دور که فرد را برای استفاده از فناوریهای پیشرفته تر آماده میکند.
۴)با توجه به تاثیر سودمندی بر ارزش مشتری پیشنهاد میشود:
به طراحی و کاربرد درگاههای دوستدار مشتری برای این خدمات از جمله تعیین باقیمانده حساب، خرید سهام اقدام کنند.
۵ ) با توجه به تاثیر سودمندی بر آمادگی پذیرش مشتری پیشنهاد میشود:
جنبههای فنی، محتوایی، ساختاری و مدیریتی فناوریهای بانکی بطور مستمر با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان فناوری در بانک کنترل و به روز شده و سود مندی آنها برای مشتریان کنونی ارزیابی شود.
۶) با توجه به تاثیر استفاده آسان بر ارزش مشتری پیشنهاد میشود:
بانکها به تعیین نیازهای مشتری در رابطه با پیچیدگیها و ابهامات کاربردی فناوری با بهره گرفتن از آیتمهای ارزشیابی فناوری بپردازند .
۷) با توجه به تاثیر استفاده آسان بر آمادگی پذیرش مشتری پیشنهاد میشود:
با حمایت از مشتریان یا ارائه اطلاعات جدید امکان استفاده از خدمات را بهبود دهند.
۸) با توجه به تاثیر ارزش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری پیشنهاد میشود:
مشتریان را در مورد اطلاعات و مزیتهای نسبی فناوری ایمنی در برابر سرقت و تراکنشهای غیر مجاز، عدم افشای اطلاعات محرمانه مشتری، عملیات غیر مجاز و آگاه کنند.
۹) با توجه به تاثیر آمادگی پذیرش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری پیشنهاد میشود:
با ارائه مفاد آموزشی و دستورالعملهای اجرایی برای مشتریان آنان را از کارآیی، نحوه اجرای عملیات، دسترسی به سیستم و حریم امن فناوریهای خویش خدمت آگاه سازند
ب)پیشنهادات برای تحقیقات آتی
۱)پیشنهاد میگردد مطالعه مشابهی در سایر شهرهای کشور انجام گیرد زیرا تغییر فرهنگ در نقاط دیگر ممکن است سبب شود نتایج تحقیق تغییر کند.
۲)پیشنهاد میگردد مطالعه مشابهی در سایر بانکها نیز انجام گیرد.
۳)پیشنهاد میگردد مطالعه ای در صنایع دیگرمانند بیمه ، خرید بورس اوراق بهادار برای ارائه عمومیت بخشی تحقیق صورت گیرد.
۵-۶ محدودیتهای تحقیق
محدودیتهای تحت کنترل محقق
۱)این تحقیق در محدوده شعب بانکهای تجارت شهر رشت(۲۰ شعبه) صورت پذیرفت.
۲)در این تحقیق مشتریان شعب بانک تجارت شهر رشت (۲۰ شعبه) که از خدمات فناوری خویش خدمت استفاده میکنند مد نظر بوده لذا مشتریان در سایر امور بانکی مدنظر قرار نگرفت.
فهرست منابع
منابع و مآخذ: