یاد گیری کج رفتاری شامل آموختن فنون خلاف کاری و سمت و سوی خاص انگیزه ها، کشش ها و گرایش ها می شود.
سمت و سوی خاص انگیزه ها و کشش ها از تعریف های مخالف و موافق هنجارها یاد گرفته می شوند.
هر فرد به دلیل بیشتر بودن تعریف های موافق تخلف به نسبت تعریف های موافق با همنوایی با هنجارها کج رفتار میشوند.
پیوندهای افتراقی ممکن است از نظر فراوانی، دوام و رجحان متفاوت باشد.
فرایند یاد گیری کج رفتاری از طریق تعامل با کج رفتاران و همنوایان ساز و کارهای مشابهی با هر نوع یادگیری دیگر دارد.
کج رفتاری را که خود تجلی نیازها و ارزش های کلی است نمی توان با همین نیازها و ارزش های کلی تبیین کرد (سخاوت، ۱۳۸۱ :۹۳ ).
۳-۷- چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری تعیین کننده اساس یک مطالعه اجتماعی است. محقق به وسیله چارچوب نظری برای خود یک زاویه نگرش به مساله مورد بررسی انتخاب می نماید. به عبارت دیگر از این طریق او مشخص می نماید که باید بر روی چه نکاتی تاًکید نموده و چگونه پدیده مورد نظر را مطالعه کند و به دنبال چه ارتباطی میان متغیرهای موجود در رابطه با آن بگردد (لهسایی زاده ، ۱۳۸۵ :۲۴-۲۳ ).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در تحقیق حاضر با توجه به مبانی نظری مطرح شده، مشاهده می نماییم که هریک از نظریه ها از زاویه ای خاص، بخشی از مساله ناهنجاری پوششی ما مورد تبیین قرار می دهند و گاه این نظریات دارای همپوشانی آشکاری نیز می باشند. اکنون با توجه به مبانی نظری مطرح شده و با توجه به هدف این پژوهش (بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری پوششی ) و همچنین ارزیابی مطالعات انجام شده در این حوزه برای تبیین ناهنجاری پوششی از نظریه کنترل اجتماعی به عنوان چارپوب نظری تحقیق استفاده می کنیم.
این نظریه رفتار انحرافی را ناشی از ضعف در کنترل اجتماعی و درون می داند و به نقش متغیرهای خانواده، مدرسه، گروه همسالان، دین، تحصیلات و … در کنترل رفتار انحرافی توجه دارد. مساله اصلی در نظریه کنترل اجتماعی این است که چگونه فرد خود را با هنجارهایی که بر او تحمیل شده اند، تطبیق می دهد و چگونه در برابر فشارهای گروهی یا در برابر توقعات و انتظارات هم نوعانش خود را سازگار می سازد؟ گاه می شود که تسلیم نیروهای خشن یا صورت های منعطف تر فشار، الزام می شود، لیکن در اکثر موارد کاری جز سازگاری و انطباق خود نمی کند. یعنی در واقع وجه نظر خود را تغییر می دهد، از توقعات خود می کاهد، منابع رضایت و خشنودی خود را جا به جا می کند و نظایر این کارها را انجام می دهد (نیاز به سازگاری یا میل به اجتناب از ناموزونی شناخت ) تا از این طریق انسجام گروهی خود را حفظ نمایند و تمام این ها به واسطه حضور مستقیم یا غیر مستقیم مکانیسم های نظارت اجتماعی ( نظیر خانواده، مدرسه، دوستان، وسایل ارتباط جمعی ،…) است که بر رفتار افراد حاکم بوده و هنجارها را تنظیم می نمایند.» (لازارسفل ،۱۳۷۶: ۱۲۷ ).
فرض اصلی این نظریه آن است که انسان ها موجودات سیری ناپذیری هستند ، و به همین علت همواره نیازمند نظارت می باشند، بنابراین کنترل اجتمایی فرآیندی است که جهت سازگاری و عدم ناسازگاری افراد جامعه اعمال می گردد. بنابراین می توان گفت که این اهرم اجتماعی بوسیله منابع مادی و نمادین سعی در ایجاد همنوایی و نظم در جامعه دارد (ستواه، ۱۳۸۷ : ۱۳۴-۱۳۳ ).
بنابر اعتقاد هیرشی [۵]، همه انسان ها به خاطر طبیعت شان قادر به ارتکاب جرم می باشند. ولیکن افرادی که به گروه های اجتماعی چون خانواده ، مدرسه و همسالان وابسته تر هستند ، کمتر امکان دارد اعمال بزهکارانه انجام دهند. هیرشی مهمترین عنصر بستگی اجتماعی[۶] را وابستگی[۷]، یعنی داشتن محبت و حساسیت به دیگران می داند. او عناصری چون پایبندی[۸] به قراردادهای اجتماعی، در آمیختگی [۹] فعالیت های اجتماعی و اعتقاد [۱۰] به جامعه را نیز جهت درونی کردن ارزشها و هنجارها ضروری می داند.
۳-۸- مدل مفهومی و تجربی تحقیق
در علوم اجتماعی، مدل سازی بخش جدایی ناپذیری از تحقیق میباشد. مدل ها هم راهنمای طرح پژوهش هستند و هم در توسعه ی نظریه ها نقش سبزایی ایفا می کنند. مدل چارچوبی را برای مطالعه ایجاد می کند که از طریق آن می توان فرضیه ها تحقیق را استخراج نمود و همچنین سؤالات مطرح شده را مورد ارزیابی قرار داد (دلبرت وسالکین، ۲۰۰۲ : ۴۶ نقل شده در مقدس و همکاران ، ۱۳۸۷ : ۵ ). مدل مفهومی تحقیق دیاگرامی است که نشانگر روابط مفاهیم مرتبط با مساله مورد بررسی بر طبق چارچوب نظری تحقیق می باشد. مدل مفهومی این مطالعه به صورت زیر می باشد:
۳-۸-۱- مدل مفهومی
این مدل براساس مفاهیم مطرح در چارچوب نظری تحقیق طرح شده است و رابطه متغیرهای مستقل را در سطح نظری با متغیر وابسته نشان می دهد.
شکل شماره ۳-۱ : مدل مفهومی تحقیق
۳-۸-۲- مدل تجربی تحقیق
شکل شماره ۳-۲: مدل تجربی تحقیق
۳-۹- فرضیات تحقیق
بین نظارت خانواده و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین نظارت مدرسه و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین وابستگی به دوستان و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین تاًثیر رسانه های جمعی و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین تحصیلات پدر و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین تحصیلات مادر و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین بعد خانوار و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین درآمد خانواده خانواده و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین پس انداز خانواده و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین شغل پدر و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین شغل مادر و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین قومیت و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین توجه به فرایض مذهبی و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین محل تولد و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
بین محل مدرسه و بروز ناهنجاری پوششی رابطه وجود دارد.
فصل چهارم
روششناسی تحقیق
۴-۱- مقدمه
امروزه محققان شاخه های مختلف علوم اجتماعی، موضوعات تحقیقاتی را نه تنها از دیدگاه های نظری متفاوت ، بلکه با انواع گوناگون روشهای تحقیق نیز مورد مطالعه قرار می دهند (بروروهانتر، ۱۹۹۰ : ۹ ).
در تحقیقات علمی روش شناسی به مجموعه ای از قوانین، تکنیک ها و رویکردهایی که در جامعه علمی مورد استفاده قرار می گیرند اطلاق می شود. علمی بودن روششناسی به معنای برقراری ارتباط منظم و سازمان یافته بین سطح نظری و حقایق اجتماعی است. در این مسیر پارادایمهای علوم انسانی، چگونگی حرکت محقق (روش تحقیق) را تعیین می کنند. بر این اساس می توان گفت: اکتشاف مربوط به پارادایم تفسیری، تبیین مربوط به پارادایم اثباتی و ایجاد تحول مربوط به پارادایم انتقادی است ( ایمان، ۱۳۸۸: ۱۹-۱۴ ). بدین ترتیب مطالعه حاضر با رویکردی کمی در پارادایم اثباتی، و از طریق فرضیه سازی سعی در تبیین مساًله ناهنجاری پوششی دارد.
در این فصل به معرفی روش تحقیق، جامعه آماری ، نمونه مورد مطالعه، شیوه نمونه گیری، ابزار سنجش، نحوه جمع آوری اطلاعات، شیوه تجزیه و تحلیل داده ها و تعریف متغیرهای مستقل و وابسته این تحقیق خواهیم پرداخت.
۴-۲- روش تحقیق
در رویکردهای کمی تحقیق یک راهبرد ابزاری به شمار می آید. بنابراین در عرصه جامعه شناسی پیمایش اجتماعی به عنوان روش تحقیق مطرح می گردد ( ایمان ، ۱۳۸۸ : ۱۲۴ ). در تحقیق حاضر نیز با توجه به جامعه آماری بزرگ و سعی بر جمع آوری داده ها از تعداد محدودی به عنوان نمونه مطالعه از روش پیمایش اجتماعی استفاده شده است. پیمایش جهت جمع آوری داده ها باید محدود به پرسشهایی باشند که مردم قادر به پاسخگویی به آنها هستند (بیکر ،۱۳۸۶ : ۲۴ ).
۴-۳- جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه
«جامعه آماری مجموعه ای از افراد هستند که یک یا چند صفت مشترک دارند» (ساعی ، ۱۳۸۱ :۲۶ ).