۲-افزایش سرعت، دقت وصحت عمل مأموران، خواست مردم و مسئولان از پلیس ۱۱۰است؛
۳-پلیس۱۱۰باید بستر مشارکت مردمی را فراهم سازد . این مستند سازی با حضور فیزیکی نمایندگانی از مردم و نخبگان در مرکز فرماندهی و کنترل و بازدید میسر خواهد بود. برقراری ارتباط مستقیم تصویری از مرفوک با صدا و سیما و تهیّه گزارش های مستقیم نیز از دیگر راه هاست؛
۴-پلیس ۱۱۰ توانسته اعتماد بیشتر مردم را جلب کند، لیکن باید برای رفع نواقص نیز تلاش کرد و میزان رضایت مردم را افزایش داد؛
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-مردم در صورت احساس اطمینان از نتیجه با پلیس همکاری خواهند کرد؛
۶-اپراتورهای مرکز فرماندهی و کنترل (مرفوک[۱۴۳]) ، هنگام تماس تلفنی با مردم باید ضمن رعایت شئونات اخلاقی به گونه ای عمل کنند که احساس امنیت و اطمینان مردم به«پلیس پاسخگو»ارتقا یابد؛
۷-نظارت بر صحت عمل مأموران از طریق اخذ مقیاس های کنترلی با مخاطبان ۱۱۰باید با جدّیت ومستمر انجام و ضمن تجزیه و تحلیل علل نارضایتی، با عوامل متخلف،اپراتور یا مأموران قاطعانه بر خورد شود؛
۸-تفکیک موارد فوریتی و عادی باید در دستور کار مرفوک ناجا باشد ودر آموزش همگانی مردم مد نظر قرار گیرد، به گونه ای که توقع مردم از مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ منطقی و تعریف شده باشد.
تدابیر اجرایی پلیس ۱۱۰در سراسر کشور:
۱-کاهش میزان نارضایتی مردم از عملکرد پلیس ۱۱۰و افزایس رضایتمندی آنها از خدمات انتظامی پلیس، باید همواره مد نظر باشد؛
۲-مرکز فرماندهی و کنترل باید فرایند تصمیم سازی ، تصمیم گیری و اجرا را کوتاه کند(در موضوعات فوریتی سرعت انتقال اخبار بر رعایت سلسله- مراتب مقدم سازد.
۳-پلیس ۱۱۰ باید یکپارچه و با بهره گرفتن از سیستم های هوشمند، گزارش های مردمی را به دستور تبدیل کند؛
۴-باید اپراتور را توجیه کرد تا در تماس های غیر فوریتی، مردم را مبادی ذی ربط هدایت کنند (احمدی مقدم, ۱۳۸۴: ۱۲۴-۱۲۶).
۲-۴-۵-۹-۲)نتایج اجرای سیستم۱۱۰:
ایجاد تحول و تحرک در حضور به موقع پلیس در صحنه جرم؛
کاهش چرخه مراجعه به کلانتری ها در مواقع اضطراری؛
افزایش ضریب نا امنی برای مجرمان و بزهکاران در نتیجه حضور سریع پلیس در صحنه جرم؛
همکاری و هماهنگی در عملیات امداد و نجات بین پلیس و دیگر واحد های اداری؛
بر طرف شدن فاصله ارتباطی پلیس با مردم؛
کاهش یا حفظ هزینه رجوع و پیگیری آسیب دیده برای امداد؛
میسر بودن ارتباط با پلیس حتی برای کودکان، معلولان و افراد ناتوان؛
تناسب عملیات پلیس با نوع جرم؛
پیگیری نتیجه مأموریت ها از بالا به پایین؛
۱۰-تهیه آمار مبتنی بر اطّلاعات صحیح و کاربردی کردن آنها از جهات متفاوت برای برنامه ریزی به هر حال، این سیستم راهبردی اساسی و مهم در فرایند اصلاح امنیت و نظم جامعه است. مرکز فوریت های پلیسی (۱۱۰) نه فقط یک شماره، بلکه یک سیستم به روز شده پلیس و موثرترین روش ممکن برای برقراری نظم و حفظ امنیت است. ارزیابی انجام شده در بررسی آثار اجرای این سیستم نشان دهنده آثار مثبت آن برای جامعه و سازمان است. جلوگیری از سرگردانی مردم در مراجعه به پلیس، ارتقای باور و اعتقاد عمومی مردم به پلیس و تأثیر آن بر تولید و افزایش احساس امنیت در سطح جامعه بهره گیری از توان بالقوه وجلب مشارکت مردمی به ویژه در امور اطّلاعاتی و ابعاد دیگر تامین نظم و امنیت جامعه از جمله تأثیرات مثبت اجتماعی این سیستم است. همچنین، ایجاد تحول اساسی وزیر بنایی در چرخه دریافت، ابلاغ، اجرا و کنترل مأموریت برای فرماندهان، فراهم شدن امکان کنترل مأموران و واحدهای مأموریتی، اصلاح نظام آماری نیروی انتظامی و شفاف شدن زوایای پنهان آن، هدفمند شدن عملیات اجرایی به کار گیری امکانات و توانایی های پلیس و سوق دادن آن به سمت نیاز های امنیتی مردم، فراهم شدن امکان ارزیابی عملکرد، تعیین جغرافیا و زمان وقوع جرم و میزان تقاضای مردم از فرماندهان به منظور اعمال مدیریت پلیس از جمله آثار مثبت درون سازمانی اجرای این سیستم است (وروایی،۱۵۲:۱۳۸۴).
۲-۴-۵-۹-۳)نقش پلیس۱۱۰:
تغییر فنون عملیاتی:
سازوکار همکاری اطّلاعاتی مردمی:
جمع آوری اطّلاعات درسیستم امنیتی و انتظامی به ویژه ناجا اهمیت بسیاری دارد و در واقع، میزان موّفقیّت اجرای مأموریت ها(اعم از پیشگیری و بر خورد) ارتباطی مستقیمی با میزان جمع آوری اطّلاعات مرتبط با آن مأموریت دارد. با این حال مهم ترین موارد اثرگذاری زیر سیستم در انجام ماموریت های ناجا عبارت است از:
- تقویت بنیه اطّلاعاتی رده های ماموریتی ناجا بر اساس اطّلاعات مردمی از طریق سیستم۱۱۰ وبه فعل در آوردن توان های بالقوه اطّلاعاتی مردمی بدون صرف منابع، امکانات و هزینه های کلان جمع آوری؛
-ایجاد امکان بهره برداری از دسته ای از اطّلاعاتی و اخبار رسیده به مراکز ۱۱۰ که به دلیل نوع خبر و نیاز به پرورش اطّلاعات(قبل از اقدام)، امکان به جریان افتادن آن در سیستم فوریت های پلیس وجود ندارد؛
-تقویت و نهادینه شدن ارتباط و مشارکت مردم با پلیس
۳-امداد ونجات جاده ای (قهرمانی، ۱۳۹۱: ۲۸۹-۲۹۰).
۲-۴-۵-۱۰)مرکز نظارت همگانی(۱۹۷) ناجا:
بی تردید، تعمیق و تداوم تعامل پلیس ومردم در تشخیص درست و ادارک صحیح نیاز اولویت مردم و بهره گیری از منابع اجتماعی، کنترل، ساماندهی، هماهنگی بسیج توانمندی های جامعه و هدایت توده های به سمت همیاری هم گرایی با پلیس تاثیر گذار بوده است. خاستگاه اصلی این سیستم، جامعه است تا پلیس بدین وسیله بتواند فضا و زمینه ای را فراهم کند تا مردم با ارائه نظرات و دیدگاه های خود در تصمیم سازی و تصمیم گیری امور پلیسی و به طور کلی در برآورد ها به حساب آیند. یکی از این کارکرد های مهم این طرح این است که پلیس گوش شنوایی داشته باشد و با دقّت و حسّاسیت بیشتر به آنچه در جامعه و صحنه عمل می گذرد توجه کند و نظرات شهروندان را رصد کند و در برنامه ریزی ها و اصلاح امور از آنها بهره جوید. تأسیس و راه اندازی دفتر نظارت همگانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین اقدامات در سال۱۳۷۹بود. این ابتکار ارزشمند که به نوبه خود الگوی مناسبی برای بسیاری از نهاد ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی دیگرشد، برخاسته از آموزه های دینی است که در متون حقوقی کشور نیز انعکاس یافته است ( اسماعیلی۲۸:۱۳۸۶).
این طرح را می توان یکی از زیر ساخت های تحقق رویکرد پلیس جامعه در کشور محسوب کرد. از اواخر سال۱۳۷۹ این سیستم با شعار «این بار شما پلیس ما باشید» ابتدا در تهران وسپس در استان ها وشهرستان های دیگر راه اندازی شد وشماره تلفن۱۹۷ شهری نیز به این اختصاص یافت. جلب اعتماد و مشارکت عمومی، کاهش میزان جرائم و تخلفات کارکنان و اخذ باز خورد مأموریت ها و مدیران از اهداف اجرایی این طرح است. برای تحقق این اهداف دفاتر نظارت همگانی ناجا ماموریت دارند بر حسن عملکرد ماموریت و یگان های ناجا نظارت داشته و مراقب باشند تا برخورد پلیس با مردم، محترمانه، دلسوزانه و مخلصانه باشند و در صورت مشاهده اشکالی در عملکرد آنان وارد عمل شوند و موضوع را رسیدگی کنند (وروایی،۱۵۳:۱۳۸۴-۱۵۴).
نیروی انتظامی به عنوان بخش مهمی از نظام سیاسی کشور، وظیفه خطیر تأمین امنیت داخلی را بر عهده دارد.
و مردم به عنوان اساس امنیت جامعه به شمار می آیند؛ بنابر این مشارکت هرچه بیشتر افراد جامعه، نیروی انتظامی را برای رسیدن به این هدف یاری می رساند. به همین منظور ، آگاهی از نظر مردم در تحقق چین هدفی اهمیّت زیادی دارد تا از این طریق بتوان امکان مشارکت هرچه بهتر افراد جامعه را در فرایند حفظ امنیت اجتماعی فراهم کرد ( بنی اسدی و حسینیان ۷۲:۱۳۸۶).
۲-۴-۶)منابع اطّلاعاتی اطلاعات جنایی:
سیستم های اطّلاعات و پایگاه های داده های پلیس کشف جرائم با در اختیار گرفتن فناوری اطّلاعات برای همیشه روش کار پلیس را دگرگون کردند. توانایی بررسی، تایید هوّیت و ورود، استخراج و پردازش اطّلاعات باعث شده تا افسران پلیس توانمندی بیشتری در وظایف خود به دست آورند. همچنین پلیس امروز باید با فنآوری جدید آشنا بوده و از پتانسیل آن حداکثر بهره را ببرد.
پلیس کشف جرائم با توسعه چندین پایگاه داده های رایانه ای برای تایید اقدامات انتظامی، پیشگام به کارگیری اطّلاعات بوده است و بانک های مورد نیاز این پلیس را می توان به سه دسته: ۱- بانک های اطّلاعاتی ادارات داخلی پلیس کشف جرائم، ۲- بانک های اطّلاعاتی درون سازمانی(سایر پلیس های تخصصی) ۳-بانک های اطّلاعاتی برون سازمانی تقسیم کرد (بیابانی،۲۸۱:۱۳۸۹).
۲-۴-۶-۱) بانک هاو منابع اطّلاعاتی ادارات داخلی پلیس کشف جرائم:
امروزه مبادله به موقع اطّلاعات نقش بسیار موثری در خنثی سازی و کشف جرایم ایفا می کند. نمونه های بارز و ملموس جرایم در گوشه و کنار جوامع بخصوص کلا نشهرها به سادگی قابل مشاهده اند. جمعیت سیال شهر ها می تواند زمینه ساز شکل گیری انواع نابسامانی ها و جرایم باشد که با اجرای طرح های مناسب در زمینه تبادل اطلاعات می توان شناسایی، کنترل و هدایت نابسامانی ها و جرایم را دردست گرفته و نسبت به مهار آنها اقدام نمود. بدیهی است استفاده از بانک های اطلاعاتی، حافظه سازمانی و بهره برداری از روش های علمی برای دسترسی به متّهمان، یکی از اهداف سازمان کشف جرم است (بیابانی،۲۸۱:۱۳۸۹).
بهره برداری از این بانک های اطّلاعاتی می تواند شناسایی مجرمان و سرعت در کشف را افزایش داده و هزینه های نیروی انسانی و پشتیبانی در پی جویی و کشف جرائم را کاهش دهد. (بیابانی, ۱۳۸۹: ۲۸۱-۲۸۲).
سامانه های اطّلاعاتی پلیس کشف جرائم جدای از سامانه های اداری تدون شده را می تـوان شامل سه سامانه اطّلاعاتی زیر دانست که خود هر یک از تعداد قابل توجّهی بانک اطّلاعاتی برخوردار است:
الف- سامانه اطّلاعاتی وسایل نقلیه. ب -سامانه اطّلاعاتی تشخیص هویت. ج- سامانه اطّلاعاتی اطّلاعات جنایی آگاهی(سامانه ویژه)
۲-۴-۶-۱-۱)سامانه اطّلاعاتی وسایل نقلیه:
این سامانه از اولین سامانه های موجود در ناجا ست که در ۱۲/۸/۱۳۷۰ در اداره کل آگاهی سابق طراحی، نصب و راه اندازی شد که با توجه به تکنولوژی روز ارتقاء یافته و در حال حاضر از عمده سامانه های ناجا در بحث ارتقای کشف جرایم می باشد (خلعتبری،۲۸۸:۱۳۸۵).
اطّلاعات خودرو و موتور های سرقت شده با سوابق کشف و اقدامات بعدی این گونه پرونده ها در این سامانه وجود دارد.گاهی مواقع اتفاق افتاده که شاهدان جنایت، شماره خودرویی را اعلام نموده اند. که پس از شناسایی، مالک مدعی شده که چند روز پیش خودرویش سرقت شده و به تازگی تحویل شده است. صحت و سقم اظهارات وی در این سامانه قابل پیگیری است (بیابانی, ۳۵۱:۱۳۸۹). که بهره برداری های زیر از آن انجام می گیرد:
۱- استعلام خودروهای مسروقه و تحت تعقیب. ۲- استعلام پلاک های مسروقه و تحت تعقیب.
۳- استعلام موتورسیکلت های مسروقه و تحت تعقیب. ۴- ارائه گزارش های متنوع (ویژه نامه نمایشگاه تخصصی و همایش فن آوری اطلاعات وارتباطات, پاییز ۱۳۸۹).
۲-۴-۶-۱-۲) سامانه تشخیص هویت:
سامانه جامع اطّلاعاتی تشخیص هویت که علاوه بر ارائه استعلامات هویّتی در بانک های اطّلاعاتی عمده موجود اقدامات فنی و آزمایشگاهی را با بهره گرفتن از سامانه های تخصصی خود انجام و گزارشات لازم را ارائه می نماید. این سامانه خود شامل ده بانک اطّلاعاتی است:
۱- زیر سامانه کاشف۲: بانک اطّلاعات بایگانی جنایی (سامانه سوابق پرونده های جنایی[۱۴۴]).
۲- بانک اطّلاعاتی استعلام از راه دور.
بانک اطّلاعاتی مشخصات اسمی و جرایم زندانیان. ۴- بانک اطّلاعاتی گواهی عدم سوء پیشینه.
۵- بانک اطّلاعاتی ACUI. 6- بانک اطّلاعاتی مرفو.
۷- بانک اطّلاعاتی بانک ژنتیک[۱۴۵] ۸- بانک اطّلاعاتی تصاویر مجرمان(فتو فایلر)