بررسی عوامل موثر در تجاری سازی فناوری و مدل کسب وکار عوامل مهم و موثر بر تدوین مدل تجاری سازی کسب وکار شرکت ها عبارتند از: صنعت، دولت، مشتریان و سرمایه گذاران مخاطره پذیر
۴
چی چنگ، وانگ هانگ
مطالعه تجربی عملکرد تجاری سازی محصولات نانو
۲۰۱۰
تدوین راهبرد برای تجاری سازی محصولات نانو، چگونگی شناسایی فرصت ها در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵
نورث
نهادها، تغیرات نهادی و عملکرد اقتصادی
۱۹۹۰
عوامل شناسایی شده بر انتخاب راهبرد تجاری سازی شامل سیاست ها،قوانی اقتصادی، قرار دادها، ارزش ها، هنجارهای رفتاری، فرهنگ
مطالعات انجام گرفته داخلی بیشتر در پی معرفی و شناساندن مفاهیم تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی بوده و اکثرا جنبه تئوریک دارند. این مطالعات در پی تبیین جایگاه و اهمیت تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در فرایند توسعه اقتصاد دانش محور و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه هستند.
فکور (۱۳۸۶) در مطالعه ای به بررسی فرایند انتقال تکنولوژی از دانشگاه و راهبرد های مورد استفاده جهت انتقال و تجاری سازی تحقیقات پرداخته است. وی شش عامل کلیدی را در موفقیت تجاری سازی تحقیقات مورد توجه قرار داده است: ۱- تمرکز بر بازار ۲- فرهنگ سازمانی ۳- مدیریت داخلی و سازمانی ۴- مدیریت حقوق مالکیت فکری ۵- شبکه سازی ۶- کارآفرینی و ایجاد کسب وکار.
ندیرخانلو (۱۳۸۷) در پایان نامه کارشناسی ارشد به تدوین الگوی انتقال تجاری دانش و الزامات کارآفرینی دانشگاهی براساس مقایسه روش های پنج دانشگاه معتبر جهان پرداخته است. در ادامه به چند مورد دیگر از مطالعات داخلی انجام گرفته در این حوزه اشاره می شود:
جدول(۲-۲). تحقیقات داخلی مرتبط با تجاری سازی
ردیف
نام محقق
عنوان تحقیق
سال
نتیجه
۲
پورعزت،حیدری
شناسایی و دسته بندی چالش ها و موانع تجاری سازی دانش با بهره گرفتن از روش کیو
۱۳۹۰
شناسایی موانع تجاری سازی و نهایتا شناسایی ۴۱ مانع در تجاری سازی دانش
۳
یداللهی،امینی
شناسایی عوامل نهادی و محیطی بر انتقال فناوری در حوزه زیست فناوری
۱۳۹۰
شناسایی عوامل نهادی و محیطی و تاثیرگذارتر بودن عوامل نهادی
۴
جاهد و همکاران
تعیین و تبیین عوامل فردی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی
۱۳۹۰