ﭘﮋوﻫﺶ رﺷﻤﻦ[۵۲] و ﻫﻤﮑﺎرانش(۲۰۱۰) درﺑﺎره ﮐﺴﺐوﮐﺎرﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺎﻟﺰی و ﭘﺎﮐﺴﺘﺎن، ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺤﻘﻘﺎن، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ را در ﻗﺎﻟﺐ ۱۲ ﻣﻮرد ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪاﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮارد زﯾﺮ ﻣﯽﺷﻮد: ﺣﻤﺎﯾﺖﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﺎﻟﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻨﺎﺳﺐ داﻧﺸﯽ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ، زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻓﻨﺎوراﻧﻪ، رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی اﻓﺮاد داﻧﺶ ﻣﺪار، راﻫﺒﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، ﭘﺎداشﻫﺎ و ﻣﺸﻮقﻫﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮدداﻧﺶ، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖداﻧﺶ، ارزشﻫﺎی ﻣﺤﻮری ﮐﺴﺐوﮐﺎر و زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ(Reshman, 2010).
در تایوان پژوهشی برای شناسایی عوامل بحرانی موفقیت مدیریتدانش در دولت توسط چانگ[۵۳] و همکارانش (۲۰۰۹) انجام شده است که عوامل بحرانی موفقیت را در دو بُعد فرایند و عملکرد بررسی کردهاست که در بُعد فرایند مدیریتدانش عوامل، ارزشها و مأموریت سازمانی، کاربرد فناوری اطلاعات، مستندسازی مدیریتدانش، ساختار سازمانی، منابع انسانی، و در بُعد عملکرد مدیریتدانش عوامل، ذخیره و تبدیل دانش، عملکرد کسبوکار، اشتراکگذاری دانش قرار دارد (hang, Mong Yuan, et al. 2009).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اخوان و همکارانش (۱۳۸۹) در مقاله «توسعه فرایندهای چرخه مدیریتدانش مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت مدیریتدانش» با دیدگاهی متفاوت عوامل موفقیت در چرخه مدیریتدانش (کسب، تولید، عرضه، اشتراکگذاری و به کارگیری دانش) را استخراج، و چارچوبی برای این عوامل ارائه کرده اند. در این پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهای مناسب آماری (فریدمن و t-test) که انجام شده، ۱۷ عامل رتبه های اول تا هفتم را در بین عوامل انتخابی، در سه مرحله کسب، عرضه و بهکارگیری دانش به خود اختصاص دادهاند، و از میان تمامی عوامل مشوقهای انگیزشی، حمایت مدیریت ارشد، یادگیری مداوم، و فضای آزاد سازمانی بیشترین فراوانی را در هر سه مرحله داشته اند (اخوان، ۱۳۸۹).
پژوهشی که توسط طالبی و ترکمانی (۱۳۸۷) انجام شده است می تواند به عنوان راهنما برای کسبوکارهای کوچک و متوسط کشور در جهت اولویت بندی و تنظیم فعالیتهای مدیریتدانش مورد استفاده قرار گیرد. پژوهشگران در این پژوهش با مطالعه دقیق عوامل اساسی موفقیت در پیادهسازی مدیریتدانش، عوامل اصلی و عناصر فرعی را شناسایی و از روشهای مصاحبه با خبرگان دانشگاهی، پرسشنامه و ابزار تحلیل عاملی برای تعیین اهمیت و اولویت آنها استفاده کردهاست. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای قطعه ساز خودرو در نظر گرفته شده است. بر اساس این نتایج مهمترین عوامل اساسی موفقیت مدیریتدانش به ترتیب عبارتند از: مدیریت راهبردی، زیرساختهای سازمانی، فرهنگ، مدیریت منابع انسانی، فرایندها، اندازه گیری موفقیت، منابع سازمانی، الگوبرداری (طالبی و ترکمانی،۱۳۸۷).
جدول ۲-۲: خلاصه مطالعات در خصوص موانع مدیریت دانش
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
فصل قبل به بیان ادبیات نظری و ادبیات تجربی پژوهش اختصاص داشت. بررسی ادبیات و نمای کلی[۵۴] (طرح کلی) مربوط به چارچوب نظری پیشنهاد شده برای مطالعه، به تصمیم گیری در مورد انتخاب روش و ساختار طرح پژوهش مناسب کمک می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی زیرساختهای ساختاری، فناوری و فرهنگی پیاده سازی مدیریت دانش دانشگاه علمی کاربردی واحد استان قم است.
این فصل جزئیات روش پژوهش بکار گرفته شده را بر مبنای اهداف و مقصود پژوهش، تشریح می کند. در این راستا، ابتدا فلسفه یا دیدگاه روششناختی پژوهش بیان شده، سپس، طرح یا روش پژوهش بیان و در ادامه سئوالات پژوهش توسعه یافته و متغیرهای پژوهش و نحوه اندازه گیری آنها ارائه شده است. نهایتاً، جامعه و نمونه آماری و روش گردآوری داده ها مطرح و با تشریح روشهای آماری مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها به پایان رسیده است.
۳-۲- فلسفه پژوهش
بگدان[۵۵] و تیلور[۵۶] (۱۹۷۵، ص. ۱) اصطلاح “روششناسی[۵۷]” را به عنوان “فرآیندها، اصول و روشهای بکار گرفته شده به وسیله پژوهشگر در خصوص بررسی مشکلات و یافتن پاسخ برای آن تعریف کرده اند". فرآیندهای پژوهش شامل مراحلی است که میتوان آن را به عنوان لایه های یک نمودار ساختاری پژوهش[۵۸] دانست. نمودار ساختاری پژوهش شامل شش لایه میباشد که عبارتند از فلسفههای پژوهش[۵۹]، رویکردها[۶۰]، راهبردها[۶۱]، انتخابها[۶۲]، افقهای زمانی[۶۳]، فرآیندها و شیوه ها[۶۴] (ساوندرز و همکاران[۶۵]، ۲۰۰۷). هر لایه شامل مجموعه انتخابی مختلفی است که پژوهشگر ملزم به انتخاب یکی از آنها که با اهداف پژوهش همخوانی دارد، میباشد. به عبارت دیگر، هر پژوهش باید بر مبنای مفروضات فلسفی خاص که به طور ضمنی یا صریح بیان شده است، برای انتخاب روش بکار گرفته شده هدایت شود (گیل[۶۶] و جانسون[۶۷]، ۱۹۹۷). به گونه خلاصه، پژوهش حاضر از نوع «کاربردی» است. با توجه به ماهیت موضوع و هدفهای پژوهش از روش تحقیق « توصیفی پیمایشی» استفاده شده است.
۳-۳- مدل پژوهش
ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻣﮕﺬاری اﯾﻦ ﻣﺪل ﺑﻪ ﺳﻪ ﺷﺎﺧﮕﯽ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎری، رﻓﺘﺎری و زﻣﯿﻨﻪای ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﭘﺪﯾﺪه ﯾﺎ روﯾﺪاد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺧﺎرج از ﺗﻌﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﺳﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ آن اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻣﻬﻢ و ﺟﺪاﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎی ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ، از اﯾﻦ ﻣﺪل ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ؛ از اﯾﻨﺮو، ﺿﺮورت دارد ﺗﺎ ﺳﻪ ﺷﺎﺧﻪ ی اﺷﺎره ﺷﺪه در اﯾﻦ ﻣﺪل ﻣﻮرد ﺑﺎزﺷﮑﺎﻓﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
ﺷﺎﺧﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎری
ﻋﻠﻞ و ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ در ایجاد مدیریت دانش تاثیر ایجاد میکند ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﻨﺪ؛ عوامل ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺴﯿﺮﻫﺎ، ﮐﺎﻧﺎﻟﻬﺎ و ﻇﺮوﻓﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎ وﻋﻤﻠﯿﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در آﻧﻬﺎ ﺟﺎری ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺷﺎﺧﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎری در ﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪه ﻫﻤﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ، ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻏﯿﺮاﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﻢ، ﻗﺎﻋﺪه و ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻬﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﭼﺎرﭼﻮب و ﻗﺎﻟﺐ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺎدی ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﯽﺳﺎزﻧﺪ.
ﺷﺎﺧﻪ ﻣﺤﺘﻮا ﯾﺎ رﻓﺘﺎر
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮرﮐﻪ اﺷﺎره ﺷﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﻇﺮف ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ وﺣﺮﮐﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﻣﺤﺘﻮا ﯾﺎ ﻣﺎده ای ﮐﻪ درﻇﺮف ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽرﯾﺰد، ﻫﻤﺎن ﮐﺎر ﯾﺎ رﻓﺘﺎر اﻧﺴﺎﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺤﺘﻮای اﺻﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن را رﻓﺘﺎر اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﺪ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺴﺎن ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف از ﻗﺒﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﭘﺬﯾﺮﻧﺪ، ﺑﺮآﯾﻨﺪﮐﺎر و اﻧﺮژی اﻧﺴﺎن و اﻫﺪاف و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن در ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎ ﯾﺎ وﻇﺎﯾﻒ اﺻﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﻮر ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ. درﺷﻨﺎﺧﺖ آﺳﯿﺒﻬﺎی رﻓﺘﺎری، ﮐﺎﻧﻮن ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎ وﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ آن دﺳﺘﻪ از ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی مدیریت دانش را ﻣﺨﺘﻞ و ﯾﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ را ازﺣﺎﻟﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻨﺤﺮف ﮐﺮده و ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻗﺪری ﺻﺪﻣﻪ ﻣﯽزﻧﻨﺪﮐﻪ در پیاد سازی مدیریت دانش مانع ایجاد ﮐﺮده و ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﻪ ﻃﻮرﮐﻠﯽ از رﺷﺪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎز ﻣﯽ دارﻧﺪ.
ﺷﺎﺧﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﯾﺎ ﻣﺤﯿﻂ
ﺷﺎﺧﻪ زﻣﯿﻨﻪ در ﺗﺌﻮری ﺳﻪﺷﺎﺧﮕﯽ و در آﺳﯿﺐﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و فعالیت های سازمانی ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺧﺎﺻﯽ دارد. اوﻻً ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ، اﻫﻤﯿﺖ وﺳﻌﺖ و ﻗﺪﻣﺖ اﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻣﺤﺘﻮا اﺳﺖ. دراﻫﻤﯿﺖ زﻣﯿﻨﻪ وﻣﺤﯿﻂ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺲ ﮐﻪ دو ﺷﺎﺧﻪ دﯾﮕﺮ وﺟﻮد و ﭘﯿﺪا ﺷﺪن ﺧﻮد را واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﻣﯽداﻧﻨﺪ. ﻣﻔﻬﻮم زﻣﯿﻨﻪ ﮐﻪ در ﺗﺌﻮری ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻣﻌﺎدل و ﻣﺘﺮادف ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻗﺪری ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺳﻄﺢ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺗﺌﻮری ارﺗﻘﺎء ﯾﺎﻓﺘﻪ و اﻣﺮوزه ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ و ﺗﺌﻮری ﭘﺮدازان ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺗﺌﻮرﯾﻬﺎی ﻣﻬﻤﯽ درﺑﺎره ﻣﺤﯿﻂ اراﯾﻪ داده اﻧﺪ. اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ ﮐﺎر ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﯿﻨﻪ ﯾﺎ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺗﻨﻈﯿﻢ رواﺑﻂ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺧﻮد اﺳﺖ. ﭼﻮن ﻫﺮ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ درﺟﺎﯾﮕﺎه ﺧﺎص ﺧﻮدش ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺧﻮدش درﮐﻨﺶ و واﮐﻨﺶ داﯾﻤﯽ اﺳﺖ و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮﺳﯿﺴﺘﻢ ﻓﺮﻋﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻞ و ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺒﺎت ﺑﺮﻗﺮاری، ﺗﻨﻈﯿﻢ و واﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﺻﻠﯽﺗﺮ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورﻧﺪ، زﻣﯿﻨﻪ ﯾﺎﻣﺤﯿﻂ ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، آﺳﯿﺒﻬﺎی زﻣﯿﻨﻪای ﯾﺎ ﻣﺤﯿﻄﯽ آﺳﯿﺒﻬﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ راﺑﻄﻪ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ و درﺳﺖ و ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ، واﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ و درﺳﺖ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻫﻤﺠﻮار ﻣﺤﯿﻄﯽاش ﺑﺮﻫﻢ زده و در اﯾﻦ رواﺑﻂ اﯾﺠﺎد مانع ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
شکل ۳-۱: مدل تحلیلی سه شاخگی
۳-۴-سئوالات پژوهش
در این قسمت در خصوص دستیابی به اهداف پژوهش و بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش مطرح شده در فصل قبل، سئوالات پژوهش به شرح زیر طراحی و تدوین شده است:
سئوال اصلی:
عوامل موثربرپیاده سازی نظام مدیریت دانش دردانشگاه جامع علمی کاردبردی استان قم کدامند؟
سئوالات فرعی:
عوامل رفتاری پیاده سازی نظام مدیریت دانش در دانشگاه جامع علمی کاردبردی استان قم کدامند؟
عوامل ساختاری پیاده سازی نظام مدیریت دانش در دانشگاه جامع علمی کاردبردی استان قم کدامند؟
عوامل زمینهای پیاده سازی نظام مدیریت دانش در دانشگاه جامع علمی کاردبردی استان قم کدامند؟
۳-۵- جامعه و نمونه آماری
ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺷﺎﻣﻞ مدیران،کارشناسان وروسای مراکزتحت نظارت ومدیران میانی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم که تعداد آنها حدود ۱۸۵ نفر برآورد شده است. و بر اساس جدول مورگان تعداد۱۲۷ به عنوان نمونه آماری توسط محقق انتخاب شده است.
۳-۶- روش گردآوری دادهها
در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ داده ﻫﺎی ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ از ﻃﺮﯾﻖ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺐ، اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز از اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه و از اﯾﻦ داده ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ وﺑﺮای داده ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ و ﺗﺴﺖ ﻣﺪل از اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﺎزه ﻫﺎ وﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ در ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در جدول ﻧﺸﺎن داده شده است.
۳-۷- اﻋﺘﺒﺎر دروﻧﯽ ﭘﮋوﻫﺶ
ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر و رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ از روش اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮا اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ رواﯾﯽ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺮﺑﻮط، ﻃﺮح اوﻟﯿﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺎﺗﯿﺪ و ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﻮاردی ﺟﻬﺖ اﺻﻼح ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد، و ﭘﺲ از اﻋﻤﺎل اﺻﻼﺣﺎت ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺗﺪوﯾﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS، ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻘﺪار آن ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ۹۳/. اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽ ﺗﻮان ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از اﻋﺘﺒﺎر ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده اﺳﺖ.
جدول ۳-۱: ﺳﺎزه ﻫﺎ و ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ
مولفه | شاخص |