چشم بگشا حشر را پیدا ببین
که بپوسیده ست و ریزیده برت
آن سر و دُم و دو گوش و پاش را
پارهها را اجتماعى مىدهد[۲۶۸]
تا نماند شبههات در یوم دین[۲۶۹]
۱۲٫ گرفتن سفره و غذای آسمانی از نهان
شنیدهایم از زبان مردمان عادی که خدا از آسمان برایمان فرستاد اما اینکه در عالم خارج نیز به صورت مادی، از آسمان خوردنیای فرود آید که مورد استفاده انساهای زمینی باشد امری بس حیرتآور است و کمتر کسی حتی بدین امر میاندیشد یا انتظارش را میکشد اما اولیای الهی میتوانند بدین کار دست زنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱۲-۱٫ فرو فرستادن خوردنیها از آسمان برای یک قوم
بنیاسرائیل، گروهی لجوج بودند و هر آن بهانهای میتراشیدند و درخواست نشانهای داشتند. به دنبال
این خواستها، از آسمان «أَنْزَلْنا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى» گرانگبین و بلدرچین بهگونه غریبی بر ایشان فروفرستاده شد. چیزی که در قرآن کریم سه بار بدان اشارت رفته است.[۲۷۰] این شگفت را خداوند در تأیید حضرت موسای کلیم(علیه السلام) فرو فرستاد.
۱۲-۲٫ مائدهی خدا آسمانی به دعای عیسی(علیه السلام) برای مردم
«اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَهً مِنَ السَّماء: چون حواریان گفتند: اى عیسى(علیه السلام) فرزند مریم، آیا پروردگارت مىتواند، سفرهاى از آسمان بر ما فرو بفرستد؟ گفت: اگر مؤمنید از خداوند پروا بدارید.»[۲۷۱] نکتهای که افزون بر امر ذکر کار خارق عادت در این کریمه است این است که در برابر خواست یاران حضرت عیسی(علیه السلام) از وی در مورد امر خارق عادت، واکنش پیامبر خدا به آنها نشانگر نداشتن ارزش الهی و معرفتی و سلوکی برای بیننده اینگونه امور دارد و آن اینکه: با تاکید آنان را مورد خطاب و عتاب قرار میدهد و میگوید: «اگر مؤمنید از خداوند پروا بدارید.»[۲۷۲]
گفتى اى اصحاب آفت از خدا
هین روان گردید بىرنج و عنا
حاجت این جملگانتان شد روا
سوى غفارى و اکرام خدا[۲۷۳]
نکته دیگر اینکه در برابر ایمان نیاوردن آنها پس از آن امر شگفت، دچار عذاب بزرگی خواهند شد چرا که مرا وادار به کاری میکنید که نیازی به آن نیست.[۲۷۴]
مایده از آسمان در مىرسید
باز گستاخان ادب بگذاشتند
لابه کرده عیسى ایشان را که این
بد گمانى کردن و حرص آورى
ز ان گدا رویان نادیده ز آز
بىشرى و بیع و بىگفت و شنید
چون گدایان زلهها برداشتند
دایم است و کم نگردد از زمین
کفر باشد پیش خوان مهترى
آن در رحمت بر ایشان شد فراز[۲۷۵]
۱۲-۳٫ سفرهی آسمانی برای حضرت مریم(علیها السلام)
پس از چشم گشودن عیسی(علیه السلام) به دنیا، به شکل غریبی خوراک او آماده شد از فرودست مادر، جویبار آبی گوارا جوشش نمود و از تکان نخل خرمای تازهچین فرو ریخت: « وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا: و تنه [درخت] خرما را به سوى خویش بتکان تا بر تو رطب تازه چین فرو ریزد»[۲۷۶] تا مأدبهای به شگفت برای این بانوی قدیس دست دهد. آنچه مایهی این سازوکار در ولادت و خوراک مادر و نوزاد میشود جز «قداست روح» [۲۷۷] یک ولیّ خدا و نیز پاک دامنی او[۲۷۸] نخواهد بود.
می شود مُبْدَل به سوز مریمی
همچو مریم درد بودش دانه نی