در جدول فوق مقادیر پارامتر استاندارد برای هر یک از عوامل بدست آمده که نشان دهنده بار عاملی آنها روی متغیر پنهان مربوطه ترسیم گردیده است. بنابر این نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی فوق و بررسی بارگیری گویه ها حاکی از تایید ساختار نظری و اصلی مدل فوق دارد. در جدول فوق خلاصه ای از خروجی های نرم افزار AMOS18 در رابطه با ضرایب هریک از مسیرها و میزان تبیین کنندگی و ارتباط برای هر مسیر نشان داده شده است. بنابراین ضرایب هر مسیر نشان دهنده میزان ارتباط هر یک از ابعاد روی متغیر پنهان می باشد. در قسمت پیوست،تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم و ماتریس کواریانس و ماتریس همبستگی و ضرایب رگرسیونی استاندارد و غیر استاندارد به صورت مفصل نشان داده شده است. در زیر به توضیح هریک از شاخص ها پرداخته می شود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱- NFI (شاخص نرم شده برازندگی)[۲۸]:
بنتلر و بونت مقادیر NFI برابر یا بزرگتر از ۹/۰ را در مقایسه با مدل صفر،به عنوان شاخص خوبی برای برازندگی مدل های نظری توصیه کرده اند.مقدار NFI در این مدل برابر با ۹۳/۰ می باشد که حاکی از برازش خوب مدل می باشد. فرمول محاسبه NFI بصورت زیر است:
۲- RFI (شاخص نسبی برازندگی)[۲۹]
بالون(۱۹۸۶)، مقادیر RFI نزدیک به ۱ را به عنوان شاخص خوبی برای برازندگی مدل های نظری توصیه کرده اند. مقدار RFI در این مدل برابر با ۸۹۴/۰ می باشد که حاکی از برازش خوب مدل می باشد. فرمول محاسبه RFI بصورت زیر است:
۳-IFI (شاخص فزاینده برازندگی)[۳۰]
بالون(۱۹۸۹)، مقادیر IFI نزدیک به ۱ را به عنوان شاخص خوبی برای برازندگی مدل های نظری توصیه کرده اند. مقدار IFI در این مدل برابر با ۹۶۱/۰ می باشد که حاکی از برازش خوب مدل می باشد. فرمول محاسبه IFI بصورت زیر است:
۴- TLI (ضریب تاکر- لویس)[۳۱]
بالون(۱۹۸۹)، مقادیر TLI نزدیک به ۱ را به عنوان شاخص خوبی برای برازندگی مدل های نظری توصیه کرده اند. مقدار TLI در این مدل برابر با ۹۴۰/۰ می باشد که حاکی از برازش خوب مدل می باشد. فرمول محاسبه TLI بصورت زیر است:
۵- CFI (شاخص تطبیقی برازندگی)[۳۲]
بنتلر و بونت(۱۹۸۰)، مقادیر CFI نزدیک به ۱ را به عنوان شاخص خوبی برای برازندگی مدل های نظری توصیه کرده اند. مقدار CFI در این مدل برابر با ۹۶۱/۰ می باشد که حاکی از برازش خوب مدل می باشد. فرمول محاسبه CFI بصورت زیر است:
۶- RMSEA (ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب)[۳۳]
مقدار RMSEA که به واقع همان آزمون انحراف هر درجه آزادی است، مقادیر کمتر از ۱/۰، نشان دهنده خطای معقولی برای تقریب در جامعه است. مقدار RMSEA در این مدل برابر با ۰۷۳/۰ می باشد که حاکی از برازش خوب مدل می باشد. فرمول محاسبه RMSEA بصورت زیر است:
Paper presented at the Annual Spring Meeting of the Psychometric Society, Iowa City.
در پایان مدل مربوطه پس از تجزیه و تحلیل های انجام شده و ضرایب رگرسیون هر مسیر در زیر ترسیم گردیده است:(در سطح خطای ۰۵/۰ معنی دار است)
شکل۴-۳- مدل عملیاتی تحقیق
۴-۶) نتیجه گیری:
همانطور که گفته شد برای بررسی فرضیه ها از تکنیک تحلیل ساختار های عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد و روابط علی بر روی هریک از متغیرهای پنهان بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمام فرضیه های تحقیق تایید شد. نتایج تحقیق بصورت زیر است:
- رضایت مشتری بر اعتماد آنها تاثیر می گذارد.
- اعتماد مشتری بر روی تصویر از شرکت تاثیر می گذارد.
- اعتماد مشتری بر روی تعهد موثر تاثیر می گذارد.
- اعتماد مشتری بر روی تعهد مبتنی بر محاسبه تاثیر می گذارد.
- تصویر از شرکت بر روی وفاداری نگرشی تاثیر می گذارد.
- تعهد موثر بر روی وفاداری نگرشی تاثیر می گذارد.
- تعهد مبتنی بر محاسبه بر روی وفاداری نگرشی تاثیر می گذارد.
- وفاداری نگرشی بر روی وفاداری رفتاری تاثیر می گذارد.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
در این فصل، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها خلاصه می شود و با تحلیل آنها سعی می شود تا به سوالاتی که در فصل اول از سوی محقق مطرح شده بود پاسخ داده شود. در بخش اول این فصل خلاصه نتایج آمار توصیفی و استنباطی حاصل از اجرای طرح تحقیق و فرضیات تحقیق ارائه شده است. در بخش بعدی با بهره گرفتن از اطلاعات به دست آمده،پیشنهاداتی به روسا و معاونین شعب بانک اقتصاد نوین شهرستان رشت ارائه گردیده و در پایان پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده و محدودیت های تحقیق ارائه شده است.
۵-۲) نتایج آمار توصیفی
در زیر به بررسی توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی و متغیر های مستقل و وابسته و میانجی تحقیق پرداخته می شود. نتایج این پژوهش به شرح زیر است.
۵-۲-۱) یافته های توصیفی
۱)جنسیت :
با توجه به نتایج بدست آمده ، از ۳۸۴ نمونه انتخاب شده ۹/۷۹ درصد پاسخ دهندگان مرد و ۱/۲۰ درصد زن بوده اند. نتایج آمارتوصیفی این تحقیق نشان دهنده توزیع پرسشنامه بین مردان بیشتر از زنان بوده است.
۲) تحصیلات :
با توجه به نتایج بدست آمده از ۳۸۴ نمونه انتخاب شده، ۱/۱۴درصد از پاسخ دهندگان دیپلم ، ۹/۴۶ درصد فوق دیپلم، ۲/۳۵ درصد لیسانس، ۶/۳ درصد فوق لیسانس، ۳/۰ درصد دکتری هستند. نتایج آمارتوصیفی این تحقیق نشان دهنده توزیع پرسشنامه بین افراد فوق دیپلم و لیسانس بیشتر از سایر سطوح تحصیلی بوده است ولی با این وجود میزان وفاداری در بین افراد با سطح تحصیلات لیسانس بیشتر از سایر سطوح تحصیلی می باشد.
۵-۳) نتایج آمار استنباطی
در زیر به بررسی فرضیه ها و تکنیک تحلیل ساختار های عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد.
بررسی فرضیه یک :
ضریب مسیر بین رضایت مشتری و اعتماد معنی دار بوده است (۰۵/۰ > سطح معنی داری) و برابر با ۱۴۸/۰ می باشد. بنابراین می توان گفت رضایت مشتری بر اعتماد موثر خواهد بود.همچنین برای بررسی این فرضیه به علت نرمال بودن متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین رضایت مشتری و اعتماد رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ > سطح معنی داری) و شدت این رابطه برابر با ۱۴۸/۰ بوده که بیانگر رابطه مستقیم بین رضایت مشتری و اعتماد می باشد. نتایج این تحقیق با تحقیقات کاور و ساچ (۲۰۱۳) و الگان (۲۰۱۳) و علیپور و غلامی (۱۳۹۱) و عبدالوند و جانی (۱۳۹۱) همراستاست.
بررسی فرضیه دو :
ضریب مسیر بین اعتماد و تعهد موثر معنی دار بوده است (۰۵/۰ > سطح معنی داری) و برابر با ۵۸۶/۰ می باشد. بنابراین می توان گفت اعتماد بر تعهد موثر موثر خواهد بود. همچنین برای بررسی این فرضیه به علت نرمال بودن متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین اعتماد مشتری و تصویر از شرکت رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ > سطح معنی داری) و شدت این رابطه برابر با ۴۹۶/۰ بوده که بیانگر رابطه مستقیم اعتماد مشتری بر روی تصویر از شرکت می باشد. نتایج این تحقیق با تحقیقات کاور و ساچ (۲۰۱۳) همراستاست.
بررسی فرضیه سه :
ضریب مسیر بین اعتماد و تصویر شرکت معنی دار بوده است (۰۵/۰ > سطح معنی داری) و برابر با ۴۹۶/۰ می باشد. بنابراین می توان گفت اعتماد بر تصویر شرکت موثر خواهد بود. همچنین برای بررسی این فرضیه به علت نرمال بودن متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین اعتماد مشتری و تعهد موثر رابطه معنی دار وجود دارد(۰۱/۰ > سطح معنی داری) و شدت این رابطه برابر با ۵۸۶/۰ بوده که بیانگر رابطه مستقیم اعتماد مشتری بر روی تعهد موثر می باشد. نتایج این تحقیق با تحقیقات کاور و ساچ (۲۰۱۳) همراستاست.
بررسی فرضیه چهار :
ضریب مسیر بین اعتماد و تعهد محاسبه ای معنی دار بوده است (۰۵/۰ > سطح معنی داری) و برابر با ۳۸۹/۰ می باشد. بنابراین می توان گفت اعتماد بر تعهد محاسبه ای موثر خواهد بود. همچنین برای بررسی این فرضیه به علت نرمال بودن متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین اعتماد مشتری و تعهد مبتنی بر محاسبه رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ > سطح معنی داری) و شدت این رابطه برابر با ۳۸۹/۰ بوده که بیانگر رابطه مستقیم اعتماد مشتری بر روی تعهد مبتنی بر محاسبه می باشد. نتایج این تحقیق با تحقیقات کاور و ساچ (۲۰۱۳) همراستاست.