- روش کار
الف . نوع روش تحقیق :
روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدائی به تعداد … نفر می باشد. از این جامعه تعداد ۱۵۰نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.
ب : روش گردآوری اطلاعات ( میدانی، کتابخانهای و غیره ) :
۱. روش میدانی: با مراجعه به …. از طریق پخش پرسشنامه در بین کارکنان اطلاعات مورد نیاز جمع آوری خواهد شد .
۲. روش کتابخانه ای : مطالعه کتاب ها ، مقاله ها و تحقیقات دیگران باعث آشنایی بیشتر محقق با موضوع تحقیق ، اهداف و ابعاد آن می شود و با بهره گرفتن از این نظرات ، نتایج تحقیق مورد ارزیابی علمی قرار گیرد و متناسب با آن پیشنهادهایی ارائه می گردد . همچنین برای تکمیل فصل دوم که شامل ادبیات و پیشینه ی تحقیق می باشد و همچنین بررسی تحقیقات داخلی و خارجی با مراجعه به کتابخانه ها و بررسی مطالب و کتب مختلف و همچنین بررسی مقالات علمی – پژوهشی مندرج در مجلات و فصلنامه و ماهنامه هایی که در زمینه تحقیق حاضر وجود دارد و نیز با بهره گرفتن از اینترنت اطلاعات مورد نیاز جمع آوری خواهد شد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پ : ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، آزمون، فیش، جدول، نمونهبرداری، تجهیزات آزمایشگاهی و بانکهای اطلاعاتی و شبکههای کامپیوتری و ماهوارهای و غیره ) :
ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل:
۱- پرسشنامه ویژگی های سازمان یادگیرنده: این پرسشنامه شامل ۴۱ سوال ۵ گزینه ای از طیف لیکرت از بسیار ضعیف تا بسیار خوب می باشد و پنج مولفه ویژگی های رهبری (سوالات ۱ تا ۱۱)، ویژگی های نیروی انسانی (سوالات ۱۲ تا ۲۱)، ویژگی های طرح سازمانی (سوالات ۲۲ تا ۲۹)، ویژگی های فرهنگ سازمانی (سوالات ۳۰ تا ۳۷)، ویژگی های ماموریت / استراتژی (سوالات ۳۸ تا ۴۱) را می سنجد. در پژوهش قربانی زاده (۱۳۸۷) روایی محتوای و روایی صوری ابزار سنجش ویژگی سازمان های یادگیرنده با بهره گرفتن از نظرات تعدادی از استادان گروه مدیریت دانشگاه های تهران- که سابقه تدریس درس های تئوریهای مدیریت و مدیریت رفتار سازمانی را در مقاطع مختلف تحصیلی داشتند، تایید شد.
همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش اندازه گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد که این مقدار برای ویژگی های رهبری۹۰/۰، ویژگی های نیروی انسانی ۸۷/۰، ویژگی های طرح سازمانی ۸۰/۰، ویژگی های فرهنگ سازمانی ۸۰/۰، ویژگی های ماموریت / استراتژی ۸۳/۰ و کل پرسشنامه ۹۳/۰ بدست آمد.
۲ - پرسشنامه فرسودگی شغلی: این پرسشنامه توسط ماسلاچ وجکسون برای سنجش میزان و شدت فرسودگی شغلی در ۲۲ گویه طراحی شده است و فرسودگی شغلی را در سه بعد احساس خستگی عاطفی (گویه های ۱-۲-۳-۱۰-۱۱-۱۲-۱۷-۱۸-۱۹)، حالت مسخ شخصیت و بدبینی ( گویه های ۷-۹-۱۶-۲۰-۲۲ ) و عدم کفایت شخصی ( گویه های ۴-۵-۶-۸-۱۳-۱۴-۱۵-۲۱) می سنجد.
پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ ۸۷/۰ بدست آمد.
بدری (۱۳۷۴) در پایان نامه اش پایایی درونی خستگی عاطفی ۸۴/۰ و مسخ شخصیت ۷۵/۰ و عدم کفایت شخصی ۶۸/۰و پایایی کل پرسشنامه را ۸۶/۰ بدست آورده است.
ت: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: الف) آمار توصیفی: در بخش آمار توصیفی محقق به محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ترسیم نمودارها و تدوین جداول می پردازد.
ب) آمار استنباطی: در این بخش محقق برای آزمون فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده می کند.
- جدول زمانبندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی