۹۳/۰
مشارکت و همکاری
۹
۹۲/۰
فناوری اطلاعات
۵
۸۲/۰
ضریب پایایی پرسشنامه مهارتهای زندگی ۹۰/۰ درصد برآورد گردید که در سطح آلفای ۰۱/۰ معنادار بوده و حاکی از پایایی بالای ابزار اندازه گیری است.
۳-۸- روش جمع آوری اطلاعات
برای انجام این پژوهش پس از تصویب موضوع تحقیق به مطالعه کتب تخصصی و مجلات داخلی و خارجی اقدام و فیش برداری گردید. برای اجرای پرسشنامهها و مصاحبه بر اساس معرفی نامه معاونت پژوهشی آموزش و پرورش کل اصفهان، مجوز لازم برای اجرای پرسشنامهها و مصاحبهها در پنج ناحیه فراهم گردید. پس از هماهنگی با معاونتهای آموزش و پرورش و دریافت معرفی نامه از سوی مسئولان امکان توزیع پرسشنامه بین ۲۰۹ نفر و اجرای مصاحبه فراهم گردیده و پس از پی گیریهای مکرر در طی ۲ ماه، تعداد ۲۰۹ پرسشنامه تکمیل و جمع آوری و مصاحبه ضبط گردید. البته در جمع آوری اطلاعات سعی شد، ملاحظات اخلاقی رعایت شود و نام افراد و اطلاعات آنها محرمانه بماند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۹- شیوه تجزیه وتحلیل دادهها
تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار۱۹ [۱۱۷]spss در دو سطح آمار توصیفی و استباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، درصد میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش دادهها و همچنین فرضیههای پژوهش از آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل[۱۱۸]، آزمون تحلیل واریانس[۱۱۹] ، آزمونهای تعقیبی و ضریب همبستگی پیرسون[۱۲۰] استفاده گردید.
آزمون t تک نمونه ای: هنگامی که نمونه کوچک باشد و واریانس جامعه در دسترس نباشد ابتدا خطای معیار را بدست آورده و سپس در فرمول t گذاشته و با بهره گرفتن از سطح معناداری این آزمون جهت تأیید یا رد فرضیه مرتبط با میانگین در نظر گرفته شده اقدام می شود( پاشا شریفی، ۱۳۷۶،ص ۲۲۴). از این آزمون برای فرضیههای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ جهت سنجش میانگین متغیرها و ابعاد آن استفاده گردید تا مشخص گردد آیا میانگین متغیرها و مولفههای آن بالاتر از حد متوسط است یا پایین تر از حد متوسط.
آزمون tمستقل: این آزمون یک آزمون پارامتری است و برای آن دسته از طرحهای آزمایشی به کار میرود که در آنها یک متغیر مستقل در دو موقعیت مورد آزمون واقع شود در این موقعیت آزمودنیهای متفاوتی شرکت دارند (دلاور و همکاران،۱۳۸۰).
آزمون تحلیل واریانس: مقایسه دو یا بیش از دو میانگین است تا مشخص نماید که تفاوتهای مشاهده بین میانگینها، حاصل عمل شانس است یا تأثیر عمل آزمایش(دلاور، ۱۳۹۱، ص ۲۴۰). از این آزمون به منظور مقایسه نظرات دانش آموزان با توجه به ناحیه تحصیلی، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی استفاده شده است. از این آزمون برای فرضیه ۹ جهت مقایسه تفاوت میانگین گروه ها استفاده گردید.
ضریب همبستگی پیرسون: هنگامی که دادهها دارای مقیاس فاصله ای و یا نسبی هستند، ضریب همبستگی بین دو متغیر را می توان از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون محاسبه کرد(همان منبع، ص۱۲۴). از این آزمون برای فرضیه ۸ جهت سنجش رابطه بین متغیرها و ابعاد آن استفاده گردید.
آزمون تعقیبی: در آزمایشهای چند گروهی روشی که در گذشته فراوان برای تعیین تفاوت حقیقی بین میانگینهای بکار رفته، روش کمترین تفاوت معنادار است. این روش مستلزم محاسبه کوچکترین تفاوت معنادار بین دو میانگین و دقیقاً همان شیوه ای است که از طریق آزمون tاستودنت و با بکار بردن واریانس درون گروه ها در مقایسههای طرح ریزی شده بکار رفته است. از این روش هنگامی که نسبت F معنادار نیست نباید استفاده شود و حتی اگر نسبت F معنادار باشد نباید برای همه مقایسههای ممکن بین میانگینها بکار رود (هومن،۱۳۷۷،ص۳۷ ). از این آزمون برای فرضیه ۹ جهت سنجش تفاوت بین گروه ها استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
در فرایند پژوهش علمی، تجزیه و تحلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از پایههای اساسی هر روش تحقیق محسوب میشود. لذا محقق تلاش میکند با بهره گرفتن از روشهای مناسب به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده بپردازد و در مورد فرضیههای مطرح شده تصمیم بگیرد. این فصل از چهار بخش تشکیل شده است. در بخش اول مشخصات فردی نمونه آماری بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، پایه تحصیلی و ناحیه آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد، در بخش دوم به تحلیل توصیفی پرسشنامه پرداخته، در بخش سوم فرضیههای پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهای آمار استنباطی هم چون آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت و در بخش چهارم نتایج حاصل از مصاحبهها مورد بررسی قرار میگیرد.
۴-۱- بخش اول: توصیف مشخصات فردی نمونه آماری
در این قسمت به بررسی توصیفی ویژگیهای گروه نمونه براساس متغیرهای جنسیت، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی و ناحیه آموزشی در جداول (۴-۱) تا (۴-۴) پرداخته شده است.
۴- ۱-۱) جنسیت
جدول ۴-۱: تحلیل توصیفی گروه نمونه براساس جنسیت
متغیر
فراوانی
درصد
دختر
۱۲۱
۹/۵۷