تعیین حجم نمونه اهمیت فراوانی در قابلیت تعمیم نتایج آزمون به جامعه دارد. روش های مختلفی جهت تعیین حجم نمونه وجود دارد که دقیق ترین روش ها روش های ریاضی جهت تعیین حجم نمونه است. در تعیین حجم نمونه عواملی چون، واریانس داده ها(هرچه پراکندگی داده ها بیشتر باشد حجم نمونه افزایش می یابد)، سطح اطمینان(هر چه سطح اطمینان بیشتر باشد حجم نمونه افزایش می یابد)، دقت مورد نظر، حجم جامعه و توزیع جامعه آماری موثر می باشند(مومنی،۱۳۸۶). میزان جامعه آماری تحقیق وارد فرمول کوکران می شود و حجم نمونه تحقیق بوسیله فرمول کوکران بدست می آید و به تعداد عدد محاسبه شده پرسشنامه پخش می شود.
N= حجم جامعه(۳۶۵۰۰۰)
= خطای براورد (۰٫۰۵)
با سطح اطمینان ۹۵%
P= احتمال موفقیت (۰٫۵)
در تحقیق حاضر، از روش نمونه گیری دردسترس استفاده شده است. حجم نمونه آماری ۳۸۴ نفر از شهروندان سطح محلات منطقه۱۶ شهر تهران است. اما برای جلوگیری از خطاهای احتمالی پرسشنامه ۱۶ پرسشنامه اضافه شد و در کل تعداد ۴۰۰ پرسشنامه در بین شهروندان سطح محلات منطقه ۱۶ تهران پخش گردید.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۵- معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات
با توجه به اینکه در طرح های تحقیقاتی مختلف هدف پژوهشگر متفاوت است ممکن است پژوهشگر
نتواند ابزار یکسانی که در تحقیقات قبلی استفاده شده است به کار برد . از این رو باید شخصاٌ به ساختن ابزرا بپردازد . همچنین با توجه به این اختلاف در هدف های طرح های تحقیقاتی مختلف ، لذا پژوهشگر از ابزار های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند . در این پژوهش از ازارهای زیر جهت جمع آوری داده ها استفاده شده است :
۱ ) مطالعات کتابخانه ای : برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشیه تحقیق از مطالعات کتابخانه ای به طور گسترده ای استفاده شده است .
۲ ) پرسشنامه : در این تحقیق بر اساس هدف ها و سوالات تحقیق از پرسشنامه با سوالات بسته - پاسخ برای کسب داده ها استفاده شده است . سوالات بسته - پاسخ مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می دهد تا پاسخ دهنده از میان آن ها یکی را انتخاب کند . پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن ها پاسخ می دهد .
۳-۵-۱ پرسشنامه
یکی از روشهای بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی، روش پرسشنامهای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر میسازد. در تحقیقات توصیفی و نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشد یا افراد جامعه آماری و نمونه آن زیاد باشد، معمولاً از روش پرسشنامهای استفاده میشود.(حافظ نیا،۱۳۸۳، ۱۷۹)
پرسشنامه تحقیق از دو قسمت تشکیل شده است. بخش اول مشخصات فردی پاسخ دهندگان شامل سن، جنسیت و تحصیلات است. بخش دوم که توسط شهروندان پاسخ داده می شود شامل ۲۲ سوال در مورد سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت عمومی و همکاری مردم با پلیس و…می باشد .
برای اندازه گیری متغیرها دراین تحقیق، پرسشنامه با مقیاس پنج فاصله ای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد ، متوسط، کم، خیلی کم) تنظیم شده است. علت استفاده از مقیاس فاصله ای این است که چنانچه پاسخ دهندگان امکان جواب دادن بصورت بلی یا خیر برایشان میسر نباشد بتوانند در جواب دادن انعطاف بیشتری داشته باشند. دراین راستا برای تبدیل اطلاعات کیفی به اطلاعات کمی به هر کدام از گزینه ها به ترتیب اعداد (رتبه ) یک تا پنج داده شد .
طیف لیکرت
خیلی زیاد | زیاد | متوسط | کم | خیلی کم |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
۳-۶ روایی و پایایی
ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند دادههای متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این دادهها و تجزیه و تحلیل آنها، فرضیههای مورد نظر را بیازماید و به سؤالات تحقیق پاسخ دهد. ابزار سنجش و آزمونهای استاندارد و میزان شده ،معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند؛ از این رو، محققان میتوانند آنها را با اطمینان به کار گیرند. ولی ابزار محقق ساخته فاقد چنین اطمینانی هستند و محقق باید از روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل کند(عزتی،۱۳۸۶، ۱۵۴)
۳-۶-۱ روایی
روایی به معنای صحیح و درست بودن است (خاکی، ۱۳۸۲). اعتبار یا روایی بدین معنی است که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه موردنظر را میسنجد. برای اندازهگیری روایی پرسشنامه روش های مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازهگیری نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد. مهمترین روش تعیین روایی در پرسش نامه این پژوهش، روش منطقی است. در این روش، روایی هم به صورت ظاهری و هم محتوایی مورد بررسی قرار می گیرد.روش ظاهری به این مفهوم است که پرسش نامه باید حداقل دارای روایی ظاهری باشد و شیوه محتوایی به این مفهوم است که کیفیت و کمیت سؤالات از دید صاحب نظران مورد بررسی قرار گیرد.
۳-۶-۲ پایایی
یک آزمون زمانی دارای پایایی است که نمره های مشاهده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند(خاکی، ۱۳۸۲).
پایایی ثبات درونی فقط با اجرای یک آزمون و بالاخره جلوگیری از بروز مسائل همراه تکرار اجرای آزمونها برآورد می شود(همان :۲۹۹-۲۹۷).دیکی از روش های تعیین پایایی آزمون با تاکید بر همسانی درونی، روش ضریب آلفای کرونباخ نام دارد. در این روش اجزا یا قسمت های آزمون برای سنجش ضریب پایایی آزمون به کار می روند. گفته می شود که اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/۰ باشد، آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار است(مومنی،۱۳۸۶).
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی پرسشنامه، تعداد ۳۰ نفر از شهروندان سطح محلات منطقه ۱۶به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت و سپس از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند به کار می رود.
برای محاسبه ضریب آلفای کرون باخ، ابتدا باید واریانس نمره های هر یک از سوالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه نمود. فرمول آن عبارت است از :
که در آن: